REKLAMAROS-SWEET - MORESO - baner glówny (wrzesień 2018)
Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka (DZP)

Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka (DZP) (DZP)

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) ruszył z akcją kontroli wpłat na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych. 9 funduszy obejmujących mleko, mięso wieprzowe, mięso wołowe, mięso końskie, mięso owcze, mięso drobiowe, ziarna zbóż i przetwory zbożowe, owoce i warzywa, a także ryby zostało utworzone w 2009 r. Wybrani przedsiębiorcy, m.in. sieci handlowe odsprzedające owoce i warzywa, czy eksporterzy żywych zwierząt gospodarskich, zobowiązani są do wpłacania za pośrednictwem KOWR 0,1 proc. wartości netto od wartości sprzedanych produktów, a od producentów mleka 0,001 zł od każdego skupionego od nich kilograma mleka. Zebrane w ten sposób pieniądze przeznaczane są na wsparcie i promocję wybranych sektorów rolnych. Nie wszyscy przedsiębiorcy są świadomi obowiązujących przepisów. Zaniechanie wpłat może wiązać się z obowiązkiem uiszczenia opłat za wiele lat wstecz i naliczeniem odsetek skarbowych.

REKLAMAFBK 2018 - belka w artykułach - (sierpień-wrzesień 2018)

W latach 2009-2016 (I półrocze) wpływy na fundusze promocji wyniosły ponad 310 mln zł. Kwoty wpłat na poszczególne fundusze są zróżnicowane: najwyższe na  Fundusz Promocji Mleka - blisko 75 mln zł i Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego - ponad 70 mln zł, a najniższe na Fundusz Promocji Mięsa Owczego - zaledwie 107 tys. zł.

- Wpływy te są znacznie mniejsze niż przewidywane, co wynika m.in. z faktu, iż wielu przedsiębiorców nie wie, o obowiązkach wynikających z ustawy i nie odprowadza wskazanych w ustawie kwot na konta funduszy. Kontrole KOWR mają za zadanie zmienić wskazany stan rzeczy, a tym samym zwiększyć sumy zebrane na promocję. Docelowo powinno to, zgodnie z założeniami ustawy, przełożyć się na wzrost spożycia konkretnych artykułów rolnych oraz ich eksportu – wyjaśnia Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka (DZP).

Kto musi dokonywać wpłat?

Jak tłumaczy ekspertka z kancelarii DZP do dokonywania wpłat na poszczególne fundusze promocji są zobowiązani przedsiębiorcy prowadzący różnego rodzaju działalność gospodarczą. W przypadku funduszy promocji produktów mięsnych (drobiowych, wieprzowych, wołowych, końskich, owczych) do wpłat zobowiązani są przedsiębiorcy dokonujący uboju, ale również eksporterzy takich produktów, o ile podlegają oni ustawie o VAT. Na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw wpłat dokonują przedsiębiorcy, którzy skupują owoce lub warzywa, a więc m.in. sieci handlowe, o ile spełnione są dodatkowe, szczegółowe warunki. Podobna konstrukcja dotyczy Funduszu Promocji Ryb.

- Eksporterzy, sieci handlowe oraz inni przedsiębiorcy objęci zakresem ustawy, zobowiązani są do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na poszczególne fundusze. Przy czym podmioty te pobierają opłaty od swoich kontrahentów, od których nabyli towary. Podmioty naliczające opłaty pełnią bowiem rolę quasi-płatnika, natomiast sprzedawcy obciążeni ekonomicznym ciężarem wpłat, pełnią rolę quasi-podatnika – wskazuje Jowita Prokop.

I dodaje, że niezależnie od powyższej konstrukcji obowiązek naliczenia i pobrania wpłat obciąża przedsiębiorców wskazanych w ustawie. Brak wpłat ze strony sprzedających nie zwalnia ich z tego obowiązku.

Jak pobrać i rozliczyć wpłaty?

Zdaniem ekspertów sposób naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na fundusze może nastręczać w praktyce problemów. - Podstawą do naliczenia wpłaty jest kwota wykazana na fakturze zakupu artykułów rolno-spożywczych. Termin na naliczenie jest dosyć krótki, bo 14 dni od daty wystawienia faktury – tłumaczy Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka. I wskazuje, że naliczane i pobrane kwoty nie są przekazywane na bieżąco na fundusze promocji, a dopiero na koniec kwartału, tj. do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kwartale.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony