REKLAMARC Foods - baner główny - listopad 2018
Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka (DZP)

Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka (DZP) (DZP)

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) ruszył z akcją kontroli wpłat na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych. 9 funduszy obejmujących mleko, mięso wieprzowe, mięso wołowe, mięso końskie, mięso owcze, mięso drobiowe, ziarna zbóż i przetwory zbożowe, owoce i warzywa, a także ryby zostało utworzone w 2009 r. Wybrani przedsiębiorcy, m.in. sieci handlowe odsprzedające owoce i warzywa, czy eksporterzy żywych zwierząt gospodarskich, zobowiązani są do wpłacania za pośrednictwem KOWR 0,1 proc. wartości netto od wartości sprzedanych produktów, a od producentów mleka 0,001 zł od każdego skupionego od nich kilograma mleka. Zebrane w ten sposób pieniądze przeznaczane są na wsparcie i promocję wybranych sektorów rolnych. Nie wszyscy przedsiębiorcy są świadomi obowiązujących przepisów. Zaniechanie wpłat może wiązać się z obowiązkiem uiszczenia opłat za wiele lat wstecz i naliczeniem odsetek skarbowych.

W latach 2009-2016 (I półrocze) wpływy na fundusze promocji wyniosły ponad 310 mln zł. Kwoty wpłat na poszczególne fundusze są zróżnicowane: najwyższe na  Fundusz Promocji Mleka - blisko 75 mln zł i Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego - ponad 70 mln zł, a najniższe na Fundusz Promocji Mięsa Owczego - zaledwie 107 tys. zł.

- Wpływy te są znacznie mniejsze niż przewidywane, co wynika m.in. z faktu, iż wielu przedsiębiorców nie wie, o obowiązkach wynikających z ustawy i nie odprowadza wskazanych w ustawie kwot na konta funduszy. Kontrole KOWR mają za zadanie zmienić wskazany stan rzeczy, a tym samym zwiększyć sumy zebrane na promocję. Docelowo powinno to, zgodnie z założeniami ustawy, przełożyć się na wzrost spożycia konkretnych artykułów rolnych oraz ich eksportu – wyjaśnia Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka (DZP).

Kto musi dokonywać wpłat?

Jak tłumaczy ekspertka z kancelarii DZP do dokonywania wpłat na poszczególne fundusze promocji są zobowiązani przedsiębiorcy prowadzący różnego rodzaju działalność gospodarczą. W przypadku funduszy promocji produktów mięsnych (drobiowych, wieprzowych, wołowych, końskich, owczych) do wpłat zobowiązani są przedsiębiorcy dokonujący uboju, ale również eksporterzy takich produktów, o ile podlegają oni ustawie o VAT. Na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw wpłat dokonują przedsiębiorcy, którzy skupują owoce lub warzywa, a więc m.in. sieci handlowe, o ile spełnione są dodatkowe, szczegółowe warunki. Podobna konstrukcja dotyczy Funduszu Promocji Ryb.

- Eksporterzy, sieci handlowe oraz inni przedsiębiorcy objęci zakresem ustawy, zobowiązani są do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na poszczególne fundusze. Przy czym podmioty te pobierają opłaty od swoich kontrahentów, od których nabyli towary. Podmioty naliczające opłaty pełnią bowiem rolę quasi-płatnika, natomiast sprzedawcy obciążeni ekonomicznym ciężarem wpłat, pełnią rolę quasi-podatnika – wskazuje Jowita Prokop.

I dodaje, że niezależnie od powyższej konstrukcji obowiązek naliczenia i pobrania wpłat obciąża przedsiębiorców wskazanych w ustawie. Brak wpłat ze strony sprzedających nie zwalnia ich z tego obowiązku.

Jak pobrać i rozliczyć wpłaty?

Zdaniem ekspertów sposób naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na fundusze może nastręczać w praktyce problemów. - Podstawą do naliczenia wpłaty jest kwota wykazana na fakturze zakupu artykułów rolno-spożywczych. Termin na naliczenie jest dosyć krótki, bo 14 dni od daty wystawienia faktury – tłumaczy Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka. I wskazuje, że naliczane i pobrane kwoty nie są przekazywane na bieżąco na fundusze promocji, a dopiero na koniec kwartału, tj. do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kwartale.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony