18 lutego 2019
Zachowania konsumentów zawsze dostarczały marketerom danych do analizy. Firmy coraz częściej poszukują sposobów na pozyskanie i wykorzystanie danych z mobile. Dzięki...
Sieci handlowe promują jako „świeże” pieczywo odpiekane z mrożonego półproduktu. Detaliści nagminnie lekceważą obowiązki informacyjne. Inspekcja Handlowa...
15 lutego 2019
14 lutego 2019
Zgodnie z przyjętą strategią, Metro Group rozwija sprzedaż serwisową i koncentruje się na grupie docelowej podmiotów z sektora HoReCa oraz niezależnych detalistach. W obu...
13 lutego 2019
7 lutego 2019
1 lutego 2019
Schematyczne odpisywanie na e-maile, kolejne zimne telefony, monotonne wciskanie do lejka, targowanie się, stosowanie trików sprzedażowych i finalnie jeden domknięty...
21 stycznia 2019
14 stycznia 2019
8 stycznia 2019
7 stycznia 2019
Płatności zbliżeniowe wykorzystywane są już w 85 proc. transakcji w Polsce. Kwoty 50 zł nie wymagają potwierdzenia numerem PIN. Jeszcze w tym roku nastąpi zwiększenie limitu...
11 lutego 2019
8 lutego 2019
Świeża żywność stała się głównym motorem wzrostu sprzedaży w sieciach detalicznych. Najważniejszą kategorią w tym dziale stają się owoce i warzywa. Jednak...
12 lutego 2019
We wtorek w Sejmie odbędzie się posiedzenie Komisji Ustawodawczej, w trakcie którego zaopiniowana zostanie dla marszałka Sejmu sprawa dotycząca zakazu handlu w niedziele,...
HANDEL I DYSTRYBUCJA
międzynarodowe sieci handlowe
krajowe sieci handlowe
PRZEMYSŁ I PRODUCENCI
12 września 2018, 10:58
wiadomoscihandlowe.pl
Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka (DZP) (DZP)
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) ruszył z akcją kontroli wpłat na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych. 9 funduszy obejmujących mleko, mięso wieprzowe, mięso wołowe, mięso końskie, mięso owcze, mięso drobiowe, ziarna zbóż i przetwory zbożowe, owoce i warzywa, a także ryby zostało utworzone w 2009 r. Wybrani przedsiębiorcy, m.in. sieci handlowe odsprzedające owoce i warzywa, czy eksporterzy żywych zwierząt gospodarskich, zobowiązani są do wpłacania za pośrednictwem KOWR 0,1 proc. wartości netto od wartości sprzedanych produktów, a od producentów mleka 0,001 zł od każdego skupionego od nich kilograma mleka. Zebrane w ten sposób pieniądze przeznaczane są na wsparcie i promocję wybranych sektorów rolnych. Nie wszyscy przedsiębiorcy są świadomi obowiązujących przepisów. Zaniechanie wpłat może wiązać się z obowiązkiem uiszczenia opłat za wiele lat wstecz i naliczeniem odsetek skarbowych.
W latach 2009-2016 (I półrocze) wpływy na fundusze promocji wyniosły ponad 310 mln zł. Kwoty wpłat na poszczególne fundusze są zróżnicowane: najwyższe na Fundusz Promocji Mleka - blisko 75 mln zł i Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego - ponad 70 mln zł, a najniższe na Fundusz Promocji Mięsa Owczego - zaledwie 107 tys. zł.
- Wpływy te są znacznie mniejsze niż przewidywane, co wynika m.in. z faktu, iż wielu przedsiębiorców nie wie, o obowiązkach wynikających z ustawy i nie odprowadza wskazanych w ustawie kwot na konta funduszy. Kontrole KOWR mają za zadanie zmienić wskazany stan rzeczy, a tym samym zwiększyć sumy zebrane na promocję. Docelowo powinno to, zgodnie z założeniami ustawy, przełożyć się na wzrost spożycia konkretnych artykułów rolnych oraz ich eksportu – wyjaśnia Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka (DZP).
Kto musi dokonywać wpłat?
Jak tłumaczy ekspertka z kancelarii DZP do dokonywania wpłat na poszczególne fundusze promocji są zobowiązani przedsiębiorcy prowadzący różnego rodzaju działalność gospodarczą. W przypadku funduszy promocji produktów mięsnych (drobiowych, wieprzowych, wołowych, końskich, owczych) do wpłat zobowiązani są przedsiębiorcy dokonujący uboju, ale również eksporterzy takich produktów, o ile podlegają oni ustawie o VAT. Na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw wpłat dokonują przedsiębiorcy, którzy skupują owoce lub warzywa, a więc m.in. sieci handlowe, o ile spełnione są dodatkowe, szczegółowe warunki. Podobna konstrukcja dotyczy Funduszu Promocji Ryb.
- Eksporterzy, sieci handlowe oraz inni przedsiębiorcy objęci zakresem ustawy, zobowiązani są do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na poszczególne fundusze. Przy czym podmioty te pobierają opłaty od swoich kontrahentów, od których nabyli towary. Podmioty naliczające opłaty pełnią bowiem rolę quasi-płatnika, natomiast sprzedawcy obciążeni ekonomicznym ciężarem wpłat, pełnią rolę quasi-podatnika – wskazuje Jowita Prokop.
I dodaje, że niezależnie od powyższej konstrukcji obowiązek naliczenia i pobrania wpłat obciąża przedsiębiorców wskazanych w ustawie. Brak wpłat ze strony sprzedających nie zwalnia ich z tego obowiązku.
Jak pobrać i rozliczyć wpłaty?
Zdaniem ekspertów sposób naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na fundusze może nastręczać w praktyce problemów. - Podstawą do naliczenia wpłaty jest kwota wykazana na fakturze zakupu artykułów rolno-spożywczych. Termin na naliczenie jest dosyć krótki, bo 14 dni od daty wystawienia faktury – tłumaczy Jowita Prokop, Associate, Life Sciences Practice Domański Zakrzewski Palinka. I wskazuje, że naliczane i pobrane kwoty nie są przekazywane na bieżąco na fundusze promocji, a dopiero na koniec kwartału, tj. do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kwartale.
Rząd przyjął we wtorek 19 lipca przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi projekt
Poleć innym
Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zdjęć: 44
zdjęć: 13
zdjęć: 35
zdjęć: 8
6 lutego 2019
zdjęć: 10
29 stycznia 2019
17 grudnia 2018
13 grudnia 2018
Na portalu wiadomoscihandlowe.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.