REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (11-17.11.2019)
Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska

Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska (PwC)

Strona 11 z 15
REKLAMAITCOM - Belka w artykułach

Co będzie miało największy wpływ na branżę handlową w ciągu najbliższych lat?

Zacznijmy tę analizę od konsumenckiego punktu widzenia. Fundamentalne są zmiany demograficzne, polskie społeczeństwo dramatycznie kurczy się i raczej mitem jest oficjalna liczba ponad 38 mln mieszkańców. Z jednej strony wielu Polaków wyemigrowało, a z drugiej spada liczba urodzeń.

Druga kwestia jest bardzo mocno powiązana z pierwszą, polskie społeczeństwo bardzo szybko starzeje się (pomiędzy rokiem 2026 a 2040 liczba osób w wieku 80 lat i więcej zwiększy się z 1,7 mln osób do 3,4 mln – redakcja dane za MRiPS). Te procesy w oczywisty sposób bardzo mocno redefiniują potrzeby konsumenckie i sposób, w jaki w przyszłości Polacy będą kupować. Oczywiście producenci starają się odpowiadać na te trendy, ale ciągle w sposób niewystarczający, który pozwoliłby na zagospodarowanie tej grupy konsumentów.

Z drugiej strony mamy młode pokolenia, które ja nazywam konsumentami C (connected). To grupa, która oczekuje od zakupów czegoś więcej niż mechanicznego zakupu produktu, oczekują personalizacji i potraktowania ich indywidualnie, nie chcą kupować produktu, ale doznanie. To jest coś, czego w tej chwili nie jest im wstanie zaoferować handel w takim wydaniu, w jakim go obecnie znamy. Ta grupa konsumentów poszukuje alternatyw dla sklepów fizycznych, a szuka ich m.in. w świecie wirtualnym.

Gdy spojrzymy generalnie na cały sektor to wspomniane procesy mają inny wpływ na różne obszary handlu. Inaczej to będzie wyglądało w przypadku odzieży czy butów, a zupełnie inaczej w przypadku żywności. Należy dodać, że żywność cierpi obecnie najmniej na zachodzących zmianach. Kluczową rzeczą w przypadku wszystkich obszarów handlu jest elastyczność i bardzo szybkie reagowanie na trendy społeczne, zmiany zachowań i potrzeb zakupowych klientów.

To właśnie brak tej szybkiej reakcji, doprowadził do poważnych problemów wiele firm handlowych i produkcyjnych. Przykładem jest branża modowa, gdzie zmiany kolekcji z sezonu na sezon już nie wystarczają, w sklepach zmieniają się one niemal co kilka tygodni. W przypadku sektora FMCG ciekawe działania sieci handlowych obserwujemy w obszarze marek własnych i ich rosnącej innowacyjności w stosunku do produktów brandowych.

Sieci handlowe są bliżej konsumenta, lepiej widzą jak klienci reagują na sprzedawany produkt, są w stanie szybciej odebrać komunikat i reagować na zachodzące zmiany.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony