REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (11-17.11.2019)
Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska

Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska (PwC)

Strona 6 z 15
REKLAMA

Fundusz inwestycyjny, czy połączenie z podmiotem z branży, aby uzyskać skalę?

Skala to nie wszystko. Potrzebna jest także wiedza, jak przejść od firmy rodzinnej do modelu zarządzania korporacyjnego, a to wymaga dużej wiedzy i umiejętności organizacyjnych. Idealnym wyjściem w takiej sytuacji jest połączenie dwóch, trzech, a nawet czterech podmiotów pod egidą funduszu inwestycyjnego. To załatwia także inną kwestię, fundusz jest swego rodzaju arbitrem i jest w stanie pogodzić ambicje kilku przedsiębiorców, z których każdy chciałby po swojemu kierować projektem.

Jednak patrząc na to co się dzieje na polskim rynku, wydaje się, że możliwości wyjścia funduszu z takiej inwestycji są coraz bardziej ograniczone. Oczywiście inwestor może wyjść przez giełdę, tak jak zrobił to Enterprise Investors wychodząc z Dino, czy Emperii. Jednak, jeśli ktoś zbuduje podmiot o bardzo dużej skali, np. rzędu 10 mld zł obrotu, to liczba podmiotów mogących kupić takiego operatora bez zderzenia się z rzeczywistością antymonopolową topnieje bardzo szybko.

Kolejny fundusz?

To jest pewna opcja, ale nowy fundusz nie wejdzie w inwestycję nie mając przygotowanego scenariusza wyjścia. Co więcej, nowy właściciel będzie chciał znowu powiększyć wartość sieci o X proc., a to implikuje jeszcze większe potencjalne problemy z wyjściem z takiej inwestycji. Nie kupi tego projektu żaden duży inwestor branżowy funkcjonujący już na rynku, bo UOKiK nie zgodzi się na taką transakcję albo będzie ją warunkował zamknięciem lub odsprzedażą części lokalizacji. To kwadratura koła.

Polski rynek pomimo swojej wysokiej konkurencyjności daje inwestorom pewne możliwości budowania projektów na bazie konsolidacji rynku. Można tutaj jeszcze zbudować fajną historię wzrostu wartości, bo można znaleźć wiele synergii, ograniczyć koszty, zwiększyć skokowo skalę, dzięki czemu będzie można oszczędzić na zakupach, wyeliminować podwójną czy potrójną centralę, co da potężne oszczędności, niestety sama historia wyjścia zaczyna być problematyczna. To może powstrzymać wiele funduszy od inwestowania na polskim rynku detalicznym.

Oczywiście pozostaje opcja wyjścia do gracza strategicznego, który nie działa jeszcze w Polsce. Na przykład z Rosji, z Chin, z USA. Choć nie dostrzegam tłumów takich podmiotów na polskiej granicy…

Okazje inwestycyjne są jeszcze na polskim rynku?

Okazje są, ale maleje zainteresowanie inwestorów. Jako PwC w ostatnich latach pracowaliśmy przy wielu transakcjach na rynku detalu spożywczego. Mamy więc porównanie i widzimy, jak spada w ciągu ostatnich lat zainteresowanie funduszy private equity inwestycjami w detaliczny handel spożywczy. Pewnym zainteresowaniem cieszą się jeszcze koncepty handlowe operujące w segmencie ‘value for money’ czy detal specjalistyczny, bardziej niszowy. Natomiast sieci spożywcze z głównego nurtu nie interesują już inwestorów, tak jak kiedyś. Niestety ze względu na sytuację jaką mamy na rynku, ta sytuacja będzie się pogłębiać i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie mogłoby się to zmienić.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony