REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (31.10 - 17.11.2019)
Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska

Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska (PwC)

Strona 8 z 15
REKLAMAITCOM - Belka w artykułach

Europa Zachodnia przez wiele lat rozwijała się w swoim modelu i na rynkach zachodnich przeważnie dominują duzi gracze lokalni. Tak jest w Holandii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, UK czy USA. Więc niezależnie od tego, w którym kierunku pójdą ruchy akwizycyjne, jeszcze przez wiele lat nasza ścieżka pozostanie unikalną ścieżką polską.  

Kto przeprowadzi te nieliczne akwizycje? Kto jest tym strategiem, o którym Pan wspomina?

Jest parę podmiotów, które mogłyby być takimi konsolidatorami, bo mają jeszcze na tyle niewielką skalę, że będą w stanie przeprowadzić tego typu akwizycje. Firmami, które mogą być zainteresowane kolejnymi przejęciami jest np. Grupa Muszkieterów, czy Grupa E.Leclerc, chociaż akurat są to podmioty, którym w akwizycjach może przeszkadzać ich struktura. Jest także litewska Maxima, prawdopodobnie nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa w naszym kraju. Litwa to dla nich zbyt mało, muszą szukać swojej szansy m.in. w Polsce i regionie.

Można się spodziewać, że Grupa Eurocash także będzie szukała niewielkich podmiotów, które uzupełnią jej projekt sklepów własnych, czy sklepów franczyzowych.

W zupełnie innej sytuacji są Lidl, Kaufland, Carrefour, Tesco czy Auchan, nie wspominając już o Biedronce, które już od dawna komunikują, że akwizycje nie wchodzą w grę, chyba że zakupy pojedynczych sklepów.

Mamy jeszcze kilka dużych grup dystrybucyjnych …

Rzeczywiście, na rynku fuzji i przejęć bardzo aktywna jest Grupa Eurocash, okazji szuka także rzeszowski Specjał. Co więcej, hurtownicy rozpoczęli jakiś czas temu budowę własnych sieci detalicznych, a jednocześnie mocno operują w konceptach franczyzowych i dynamicznie je rozwijają.

Jestem przekonany, że w przypadku hurtowników będziemy obserwować próbę ucieczki do przodu, czyli inwestycje w obszarze detalu własnego, m.in. poprzez przejęcia już działających podmiotów. Firmy hurtowe będą przechodzić transformację od hurtu do detalisty. To ewolucja wymuszona zmianami struktury rynku w Polsce i spadającym znaczeniem handlu tradycyjnego.

Uważam, że firmy hurtowe mogą odegrać jeszcze ważną rolę w konsolidacji rynku, jeżeli oczywiście pozwoli im na to sytuacja finansowa. Wielu hurtowników pracuje na jeszcze cieńszych marżach niż detal spożywczy.

W budowie sieci własnej przoduje Eurocash.

To prawda. Eurocash opublikował w tym roku aktualizację strategii rozwoju, która zakłada uruchomienie do 2023 r. 900 supermarketów własnych i zbudowanie w ciągu pięciu lat sieci supermarketów proximity liczącej około 2400 placówek własnych i franczyzowych. Eurocash przejął w ostatnim czasie kilku operatorów zarządzających sklepami własnymi, czyli sieć Mila z obrotami na poziomie ponad 1 mld zł, a także Eko Holding z obrotami sięgającymi ok. 900 mln zł. Dzięki temu grupa ma łącznie blisko 1600 placówek proximity.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony