REKLAMAVOG - baner główny 2018
Krzysztof Woźnica, prezes Zakładów Mięsnych Silesia

Krzysztof Woźnica, prezes Zakładów Mięsnych Silesia (fot. WH)

Wieprzowina wciąż jest najpopularniejszym gatunkiem mięsa w Polsce, jednak jej udział w całkowitym spożyciu maleje na rzecz mięsa drobiowego. Myślę, że ten trend będzie się utrzymywał. Natomiast spożycie wołowiny utrzyma się na dotychczasowym poziomie lub nieznacznie wzrośnie – zauważa w rozmowie z „Wiadomościami Handlowymi” Krzysztof Woźnica, prezes Zakładów Mięsnych Silesia.

REKLAMAMAURENT (EVEROAD) - belka w artykułach - I etap - (10-25.12.2018)

Jak ocenia Pan tegoroczne perspektywy rynku wieprzowiny?

W pierwszej połowie bieżącego roku spodziewać się możemy dalszego spadku cen wieprzowiny. Głównie za sprawą dobrej koniunktury na ryku trzody chlewnej pod koniec ubiegłego roku. Z danych Eurostatu wynika, że pogłowie świń w krajach UE wzrosło o prawie 1 proc. r/r, co przełoży się na wzrost ubijanych tuczników w tym roku. Dodatkowo Chiny odbudowują swoją produkcję świń, więc popyt na wieprzowinę spada. W wyniku tego w krajach Unii Europejskiej pozostanie więcej wieprzowiny, co również wpłynie na spadki jej cen. Musimy również pamiętać o ASF, który staje się coraz większym problemem dla polskiej branży mięsnej.

Udział wieprzowiny w całkowitym spożyciu mięsa maleje na rzecz drobiu. Czy Pana zdaniem ta tendencja się utrzyma?

Myślę, że tak. Przemawia za tym kilka czynników, jak chociażby czynnik ekonomiczny. Mięso drobiowe jest tańsze od wieprzowego. Oczywiście nie tylko atrakcyjna cena drobiu ma wpływ na wzrost jego sprzedaży. Decydują o tym również zmiany preferencji konsumentów, którzy coraz częściej doceniają walory dietetyczne, smakowe oraz łatwość przygotowania tego gatunku mięsa. Jednak nie tylko kurczaka potrafimy przygotować. Duża liczba programów kulinarnych pomogła nam „oswoić” kulinarnie wołowinę, więc pewniej po nią sięgamy. Fakt, że potrafimy, wiemy jak przygotować wołowinę oraz wzrost zamożności społeczeństwa przyczyni się do tego, że jej spożycie utrzyma się na dotychczasowym poziomie lub nieznacznie wzrośnie.

Jak ocenia Pan aktualne zmiany zachowań konsumentów mięsa i wędlin?

Widać wyraźnie, że coraz mniejsze znaczenie w decyzjach zakupowych odgrywa cena produktu. Konsumenci coraz częściej sięgają po produkty droższe, ale lepsze jakościowo, czytają etykiety, analizują składy. Dlatego też coraz większą popularnością cieszyć się będę produkty premium – bez dodatków poprawiających smak i wygląd, produkty o dużej mięsności. Idąc za tym trendem, rynek bio, powoli, ale nadal będzie się rozwijał. Pamiętać również musimy o produktach wegetariańskich i wegańskich. To bardzo perspektywiczny rynek, który także nieustannie się rozwija. I nie mówimy tu tylko o osobach będących na diecie roślinnej. Coraz częściej konsumenci jedzący na co dzień mięso sięgają po produkty wege, aby urozmaicić swoją dietę oraz ograniczyć spożycie mięsa.

Co z rynkiem produktów convenience?

On także w dalszym ciągu będzie rósł w siłę. Głównie za sprawą zmian jakie zaszły i nadal zachodzą w naszym społeczeństwie. Jesteśmy społeczeństwem, które szybko się rozwija, co za tym idzie tryb życia, zwłaszcza młodych ludzi, jest bardzo intensywny. Dlatego jak tylko mogą ułatwiają sobie niektóre czynności, aby zaoszczędzić nieco cennego czasu. Z pewnością pomaga im w tym postępująca digitalizacja, gdzie za pomocą jednego kliknięcia w swoim smartfonie mogą zamówić taksówkę, czy ciepły posiłek prosto do swojego domu lub pracy. Właśnie takich prostych rozwiązań oczekują. Wyjmujesz produkt z opakowania, wkładasz do mikrofalówki, „klik” i gotowe. Ważne jednak, aby taki posiłek był pełnowartościowy. Posiadał odpowiednie wartości odżywcze a etykieta nie „raziła” ilością użytych polepszaczy.

Czy według Pana konsolidacja branży mięsnej w tym roku przyspieszy?

O konsolidacji w branży mięsnej mówi się już od dłuższego czasu. Zakłady Mięsne Silesia w ubiegłym roku dołączyły do Grupy Cedrob, co dało nam nowe możliwości. W tym roku niewykluczone są kolejne działania konsolidacyjne w branży. Myślę, że również wolne od handlu niedziele zdeterminują zmiany w strukturze sprzedaży w Polsce, w tym i w naszej branży.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 5
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~tofm 1 5 miesięcy temuocena: 100% 

    Wegatarianizm zapewnia zdrowie . Mięso = mięśnie z zabitych zwierząt dają raka. Wybierz co chcesz, branża miesna jedzie na pochylnie do plajty

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony