REKLAMAAthlon Car Lease - baner główny (25.11.-13.12.2019 r.)
Szymon Mordasiewicz, Commercial Director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK Polonia

Szymon Mordasiewicz, Commercial Director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK Polonia (GFK)

Strona 3 z 4
REKLAMA

Sieci rzeczywiście musiały odczuć benefit z programu 500+, bo sprzedawane przez nich marki prywatne znalazły się w koszykach konsumentów. Wzrost marek prywatnych i własnych był niewielki w przypadku grupy dóbr spożywczych, bo to było 19,5 do 20 proc. w grupie beneficjentów. Dla porównania w grupie nieuprawnionych wzrost wynosił z 15,4 proc. do 15,8 proc., w przypadku kosmetyków rynek pozostał na tym samym poziomie, bo widać, że konsumenci sięgali po produkty markowe. Za to w przypadku artykułów domowych wzrost udziału marek własnych w grupie beneficjentów zmieniła się z 31,8 proc do 32,9 proc. Możemy zauważyć, że w tym segmencie marki własne są bardzo silne i jeszcze bardziej wzmocniła się ich rola.

Co wprowadzenie 500+ oznaczało dla detalistów i poszczególnych formatów sklepów, czy np. konieczne były zmiany w strategiach komunikacyjnych, asortymentowych, czy strategiach rozwoju?

Uposażeni jeszcze bardziej polubili dyskonty. Mówię jeszcze bardziej, bo dyskonty są ważne dla tej grupy uposażonych. Przed wprowadzeniem programu w dyskontach był wydawany 31 proc. wszystkich wydatków domowych. Po wprowadzeniu programu 500+ nastąpił wzrost o 4 punkty procentowe do 35 proc. Dla porównania w grupie, która nie była uposażona, dyskonty stanowiły 25 proc., a później 27 proc. Sklepy tego formatu realizowały swoją strategię wśród wszystkich kupujących, ale widać, że ci którzy stanowili grupę gospodarstw domowych będących uposażonymi, jeszcze więcej pieniędzy zaczęli wydawać w samych dyskontach.

Jest kilka tych ciekawych faktów. Wartość średnia koszyka osób uposażonych wzrosła o 10 proc. w ciągu jednego roku trwania tego programu, podczas gdy wśród nieuposażonych było to 5 proc.

Ale w dyskontach wartość koszyka wzrosła aż o 13 proc. i dyskonty były jedynym kanałem, w którym nie zmieniła się częstotliwość dokonywania zakupów. Pamiętajmy, że w kolejnych latach mieliśmy ograniczoną liczbę dni, w których prowadzony był handel. Dotknęło to wszystkie kanały dystrybucji oprócz dyskontów. Dla porównania w przypadku hipermarketów i małego formatu nie sieciowego zmiana częstotliwości wynosiła 6,13 proc.

Co docenili beneficjenci 500+? Jak 500+ wpływa na nastroje konsumentów i skłonność do kupowania?

Niezależnie od tego, kto mierzy i jak mierzy, satysfakcja konsumenta z jego życia, skłonność do wydatków wyraźnie zwiększyła się, kiedy na rynek zostały wpompowane potężne pieniądze. Spytaliśmy konsumentów, co powoduje, że są zadowoleni. 55 proc. osób odpowiedziało, że ma i będzie wydawało pieniądze na dzieci, 52 proc. osób powiedziało, że ma teraz więcej czasu na to, żeby spędzać czas z rodziną, a 49 proc. gospodarstw powiedziało, że udaje się zaoszczędzić, natomiast aż 25 proc. powiedziało, że zaczęło kupować przez Internet.

Jak sprawić, żeby koszyk FMCG rósł?

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony