REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)
Szymon Mordasiewicz, Commercial Director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK Polonia

Szymon Mordasiewicz, Commercial Director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK Polonia (GFK)

Strona 4 z 4
REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BELKA W ARTYKUŁACH (09-24.12.2019)

Nie możemy zwiększać sprzedaży żywności w nieskończoność, bo jest pewien limit określony możliwością konsumpcji. Myślę, że to co widzieliśmy po pierwszym roku trwania programu 500+ to potwierdza. Wzrost konsumpcji beneficjentów 500+ o 3,5 proc. był poniżej oczekiwań producentów.

Nie spodziewajmy się, że nagłe wpompowanie dodatkowych pieniędzy w rynek pomoże nam podnieść wartość koszyka albo liczbę produktów o wartości dwucyfrowe. Wydaje się, że osiągamy w retailu pewne nasycenie. Może zmienić się trochę struktura, może zaczniemy kupować produkty droższe, choć to nie wydarzyło się na dużą skalę w przypadku pierwszego etapu programu 500+.

Jakie rynki w takim razie będą szybciej rozwijać się?

Uważam, że dużo może zyskać rynek gastronomiczny. Z badania, które zrobiliśmy w 2018 roku wynika, że wciąż jest duża grupa osób, które można zachęcić do chodzenia do restauracji. Z gastronomii korzysta 60 proc. osób. Z roku na rok widzimy wzrost o 11 pkt. procentowych. W grupie rodzin z dziećmi 6-14 lat i w grupie z dziećmi 15-18 lat wzrost zainteresowania rynkiem gastronomicznym wynosił odpowiednio 21 pkt. proc. i 15 pkt. proc. Ci, którzy wcześniej nie korzystali z gastronomii znaleźli czas, aby wspólnie zjeść obiad. Myślę, że takie rynki jak gastronomia będą odczuwały bardziej niż handel skutki zwiększonej siły nabywczej polskich rodzin.

Badaliśmy plany rodzin i sprawdzaliśmy, jak rodziny zrealizowały te plany. Ciekawą sytuację można zaobserwować, jeśli chodzi o dobra trwałego użytku. Planowało je kupić 20 proc. rodzin, a zrealizowało je 55 proc. rodzin. Na ten cel poszło więcej pieniędzy niż rodziny się spodziewały. Zakup produktów dla dzieci planowało 57 proc. rodzin, ale faktycznie zrealizowało je 67 proc. rodzin. Pieniądze zostały przeznaczone też na odzież, zabawki, edukację, kursy i zajęcia pozaszkolne oraz elektronikę.

Czy wprowadzenie programu 500+ na pierwsze dziecko może oznaczać zwiększenie wydatków na żywność w tej drugiej grupie gospodarstw domowych, które dotychczas nie otrzymywały świadczeń, a tym samym wpłynie istotne zwiększenie wartości rynku?

Nie spodziewam się większych zmian w koszyku FMCG. Teraz rodzinami uprawnionymi są rodziny, w których średni dochód na osobę jest wyższy, niż w grupie wcześniej otrzymującej świadczenie. Dodatkowe środki zostaną przeznaczone prawdopodobnie na produkty finansowe. Spodziewałbym się oszczędności, może produktów inwestycyjnych dla dzieci na przyszłość. Status rodzin, które teraz otrzymają 500+ jest inny niż rodzin, które wcześniej zostały beneficjentami programu. Nie byłbym tu specjalnym optymistą. Koszyk FMCG w wyniku kolejnego transferu diametralnie się nie zmieni. Jeśli poprzednio zmienił się o 3,5 proc., to teraz wzrośnie o 2-3 proc.

KLIKNIJ I PRZECZYTAJ INNE FRAGMENTY WYWIADU Z SZYMONEM MORDASIEWICZEM, DYREKTOREM HANDLOWYM GFK:

 

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony