REKLAMAMLEKOVITA - Święta Mascarpone/Twaróg - Baner Główny (08-13.12.2019)
Większość produktów kulinarnych przed świętami rotuje podobnie jak przez resztę roku. Ale sprzedaż kilku kategorii szybuje.
REKLAMA
Już niebawem gospodynie domowe wyruszą na przedświąteczne zakupy wyrobów kulinarnych

Już niebawem gospodynie domowe wyruszą na przedświąteczne zakupy wyrobów kulinarnych

Kostki rosołowe, „gorące kubki”, zupy w proszku oraz wiele innych produktów kulinarnych to segmenty, obok których świąteczny boom zakupowy przechodzi dość obojętnie. Ich sprzedaż, jeśli rośnie albo spada, to nieznacznie. Wiadomo, że w Wielkanoc mało kto sięgnie po saszetkę z daniem instant. Nie wpłynie to jednak znacząco na obroty tej kategorii, bo chodzi o zaledwie 2­‑3 dni zastoju.

Tajemnica chińskiej zupki

Jest także w segmencie kulinariów grupa produktów, dla których święta wielkanocne to jeden z lepszych sezonów w roku. – Właściciele sklepów powinni zwrócić szczególną uwagę na zupy i sosy do gotowania – mówi Edyta Mokwa, brand manager marki Knorr w firmie Unilever Polska. I dodaje: – Wzmożony popyt dotyczy głównie tradycyjnych wielkanocnych zup – żurków i barszczy białych. Sprzedaż tych pierwszych rośnie ponad trzykrotnie w porównaniu do tygodnia nieświątecznego. Dlatego detalista powinien zadbać o to, by na półce nie zabrakło Żurku Knorr, Żurku z wędzonką Knorr oraz Żurku śląskiego Knorr z linii Domowe Smaki. Konsumenci będą poszukiwali też Barszczu białego z linii Domowe Smaki. Wielkanoc to również czas zwiększonej sprzedaży sosów do gotowania, w tym wariantów do dań mięsnych, np. Sosu do pieczeni jasnego i Sosu do pieczeni ciemnego marki Knorr – informuje Edyta Mokwa.
Zdając sobie sprawę z dużego potencjału zup w torebkach, firmy nieustannie pracują nad poprawą jakości i wizerunku takich wyrobów. Przede wszystkim podkreślają, że produkty nie zawierają konserwantów i powstają z wysokiej jakości składników. W dodatku łatwo je przygotować, nie ma też ryzyka, że potrawa nie wyjdzie. Wielu konsumentów docenia te zalety.
Jest jeszcze jedna kategoria kulinarna, która zyskuje przed świętami, choć na pierwszy rzut oka jej wzrost wydaje się irracjonalny. To tzw. chińskie zupki instant, na które popyt przed Wielkanocą zwiększa się nawet o 30 proc., wzbudzając zdziwienie sprzedawców. A sprawa jest prosta: zupka „krewetkowa” nie wyparła ze świątecznego stołu żurku – chodzi o znajdujący się w niej makaron w kształcie sprężynek do zalewania wrzątkiem, który zdaniem wielu polskich gospodyń idealnie nadaje się do sałatek.

Czas na cząber

Kategorią powiązaną z kulinariami, której również sprzyja Wielkanoc, są przyprawy. – Ich sprzedaż rośnie, zwłaszcza jeśli chodzi o produkty podkreślające smak potraw mięsnych – mówi Ilona Polus­­‑Iwaszko, brand manager Knorr i podaje przykład Przyprawy do mięs Knorr, która w okresach przedświątecznych znajduje znacznie więcej nabywców niż w pozostałych częściach roku.
Jednak przed Wielkanocą nie wszystkie przyprawy sprzedają się tak samo dobrze. – Lepiej rotują najpopularniejsze zioła i przyprawy jednorodne, m.in. majeranek, czosnek, papryka słodka, pieprz czarny oraz mieszanki przyprawowe z linii Gotujemy po polsku, a także przyprawy cukiernicze Appetita Domowe Sekrety – wymienia Magdalena Sarnowska, brand manager Appetita w firmie Jutrzenka.
A Marta Klęka­­‑Nowa, reprezentująca marki Prymat i Kucharek, dodaje: – Wśród mieszanek specjalistycznych najlepszą dynamiką sprzedaży w okresie wielkanocnym charakteryzują się Przyprawy Prymat: do kurczaka, bigosu, pieczeni, mięsa mielonego, flaków, drobiu po myśliwsku, ryb oraz do piernika. Powinny być dostępne w sklepie i odpowiednio wyeksponowane – przekonuje Marta Klęka­‑Nowa. Ostatnio wprowadzoną przez producenta nowością, która wpisuje się w świąteczne menu, jest Cząber, charakteryzujący się pikantnym i wyrazistym smakiem, dzięki czemu pasuje do tłustych mięs, np. wieprzowiny.

Eksponuj to, co rotuje

Na rynku przypraw coraz większą rolę odgrywają opakowania. Mają one znaczenie nie tylko marketingowe, ale przede wszystkim chronią produkt. Jutrzenka Colian niedawno udoskonaliła opakowania przyprawy Appetita, stosując unikalną na rynku przypraw laminację PET.
– Ten system pozwala dłużej zachować świeżość i zapach. Opakowania są wielowarstwowe, a wewnętrzna powłoka polietylenowa zapewnia pełną szczelność i zapobiega przenikaniu zapachów z zewnątrz – podkreśla Magdalena Sarnowska.
Po świętach sprzedaż przypraw powraca do długookresowego trendu, który charakteryzuje się nieznacznymi wahaniami popytu. – Stabilny wolumen sprzedaży jest typowy dla przypraw uniwersalnych, natomiast w kategorii mieszanek przyprawowych widać wzrosty wartościowe – mówi Hanna Dulczewska, manager marki Vegeta w firmie Podravka Polska. Na ofertę Vegety składają się zarówno przyprawy uniwersalne, jak i specjalistyczne. W tej pierwszej kategorii przed Wielkanocą wyróżniają się tradycyjna Vegeta i Vegeta Natur, w drugiej np. Vegeta W Smak przeznaczona do wieprzowiny, mięsa mielonego lub kurczaka.
Zdaniem producentów w okresie poprzedzającym święta najczęściej popełnianym przez detalistów błędem jest niedostosowanie asortymentu oraz zamawianie niewłaściwej ilości towaru. – Wprawdzie trudno przewidzieć ruch klientów, jednak straty, jakie mogą być wynikiem niedoszacowania potrzeb kupujących, mogą odbić się negatywnie na wynikach finansowych placówki. Odpowiednie zatowarowanie i prawidłowa ekspozycja przyczyniają się do lepszej rotacji, to zaś przekłada się na obroty – przekonuje Marta Klęka­‑Nowa.
Właśnie rotacja jest kluczowa w komponowaniu świątecznej ekspozycji. – Ważne, aby nie zabrakło najbardziej poszukiwanych produktów. Detaliści często stosują zasadę układania asortymentu według brandów, co pomaga stworzyć bloki produktów, ułatwiając klientom ich odnalezienie. Dobrze jest zadbać o ekspozytory czy wyspy paletowe z motywami wiosenno­‑świątecznymi – radzi Magdalena Sarnowska.





Hubert Wójcik

101_separator

Producenci wspierają handel


Kluczowe znaczenie dla wyników sprzedaży mają cztery ostatnie tygodnie przed świętami wielkanocnymi, do których przygotowujemy się dużo wcześniej. Prowadzimy działania, których celem jest przede wszystkim zwiększenie zatowarowania sklepów. W ten sposób chcemy zminimalizować ryzyko wystąpienia braków, żeby konsument zawsze znalazł na półce swoje ulubione produkty. Szczególnie ważne jest zapewnienie w tym czasie odpowiedniego asortymentu, czyli zadbanie o obecność na półce najczęściej wybieranych pozycji. Oprócz Majonezu Dekoracyjnego Winiary, sosów – chrzanowego, czosnkowego i tatarskiego – są to Barszcz biały i Żurek Nasza Specjalność Winiary a także buliony drobiowe. Marka wspiera sprzedawców w przygotowaniu odpowiedniej ekspozycji, oferując m.in. materiały POS wzmacniające komunikację w sklepach.
W okresie przedświątecznym konsumenci nie tylko kupują więcej produktów, ale chętnie korzystają również z gazetek, w których szukają atrakcyjnych ofert. Stąd też dość istotnym czynnikiem wpływającym na wybór miejsca przedświątecznych zakupów są promocje. Organizowanie promocji niewątpliwie buduje lojalność klientów wobec sklepu, a komunikowanie ich w gazetkach oraz bezpośrednio w sklepie zwiększa atrakcyjność punktu handlowego oraz szanse na wybór właśnie tego miejsca na zakupy.

Wojciech Osiński, marketing manager marki Winiary

101_separator

Wiadomości Handlowe, Nr 2 (132) Luty 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony