REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 31.08.2019)
Choć, w porównaniu do słodyczy, słone przekąski w strefie przykasowej odgrywają rolę drugoplanową, kategoria ta ma duży potencjał. Na rynku zdominowanym przez zagraniczne koncerny rodzimi producenci prowadzą wyrównaną walkę o portfele konsumentów.
REKLAMAKAiN - belka w artykułach (sierpień-wrzesień 2019)

W 2016 roku polski rynek słonych przekąsek osiągnie wartość ponad 2 mld zł, czyli będzie większy o 27,6 proc. w porównaniu z 2011 rokiem – wynika z prognozy firmy Market Line, którą opublikował „Snacks Magazine”, kwartalnik wydawany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Przekąsek. Rynek zdominowany jest przez dużych, międzynarodowych producentów – PepsiCo (m.in. marki Lay’s i Cheetos), Lorenz Snack World (m.in. Crunchips, Saltletts, Wiejskie Ziemniaczki) i Intersnack Poland (m.in. Felix), którzy odpowiadają za ponad trzy czwarte sprzedaży.

Z wielkimi koncernami walczą rodzime firmy, które wcale nie stoją na straconej pozycji. – Klienci poszukują najwyższej jakości w atrakcyjnej cenie, dlatego nasze produkty cieszą się niesłabnącą popularnością – przekonuje Bożena Serzycka, dyrektor finansowy Grupy BGK, właściciela marki Flips. Ostatnio do sprzedaży trafiły dwa nowe smaki chrupek kukurydzianych Flips – kokosowe i śmietankowe z limonką. Firma niebawem poszerzy portfolio o snacki zbożowe w kształcie zwierzątek o smakach: serowym, bekonowym i solonym, przeznaczone dla młodzieży w wieku szkolnym. Najlepiej rotującymi produktami Grupy BGK są chrupki – zarówno naturalne, jak i smakowe.
Wakacje to nieco słabszy okres dla chrupek, które pod względem rotacji, z wynikiem na poziomie 16 proc. (źródło: „Snacks Magazine” za Euromonitorem), plasują się na trzecim miejscu w kategorii słonych przekąsek. – Latem notuje się wzrost popytu na chipsy połączony ze spadkiem sprzedaży chrupek smakowych. Wiąże się to oczywiście z faktem, że chipsy ziemniaczane stanowią świetny dodatek do wszelkiego rodzaju imprez plenerowych – tłumaczy Bożena Serzycka.

Decydują marka i smak

Jak wynika z danych firmy Euromonitor International, chipsy to ilościowy lider rynku słonych przekąsek (35,5 proc.). Nie dziwi więc, że do segmentu dołączają kolejni producenci. – Beskidzkie Chipsy w czterech smakach – paprykowe, serowo­‑cebulkowe, śmietankowo­‑cebulkowe i solone – zostały bardzo dobrze przyjęte przez konsumentów – zapewnia Artur Klęczar z firmy Aksam. Jego zdaniem do sukcesu produktu przyczyniło się wprowadzenie nowych gramatur (m.in. impulsowych paczuszek 0,25 g) oraz, trwająca od połowy kwietnia br., kampania reklamowa marki Beskidzkie z udziałem skoczka narciarskiego Piotra Żyły.

Nie próżnuje również PepsiCo, lider rynku, który pod koniec maja br. wzbogacił portfolio o Lay’s Max. Nowe, grubo krojone chipsy o charakterystycznym, pogiętym kształcie są dostępne w trzech wariantach: Ser & Zielona Cebulka, Czerwona Papryka oraz Grillowany Kebab. – Z naszych doświadczeń wynika, że klienci, podejmując decyzję dotyczącą zakupu chipsów, kierują się głównie smakiem oraz marką. Kwestia ceny, jakkolwiek zawsze istotna, nie jest czynnikiem decydującym – mówi Barbara Truszkowska, brand manager sublinii Lay’s w PepsiCo. Wprowadzaniu nowości towarzyszą kampanie: telewizyjna, internetowa, outdoorowa oraz kinowa, które wystartowały w czerwcu.

Dyskonty przejmują rynek

Jak podaje Euromonitor International, na każde cztery paczki słonych przekąsek sprzedanych w Polsce w 2012 roku, przypadało jedno opakowanie paluszków lub precelków. – Beskidzkie Paluszki są liderem rynku tradycyjnego, ich pozycja stale rośnie, a wzrosty w kanale nowoczesnym sięgają kilkudziesięciu procent – mówi Artur Klęczar.

Z opracowania „Snacks Magazine” wynika, że handel tradycyjny wciąż jest największym odbiorcą słonych przekąsek i odpowiada za 37,7 proc. ich ogólnej dystrybucji. Wciąż, bo kanał nowoczesny, z udziałami na poziomie około 37 proc., depcze mu po piętach i niebawem przejmie pałeczkę lidera. Znacząco przyczynią się do tego dyskonty, które sprzedają coraz więcej tego asortymentu. W zeszłym roku w sklepach sieci Biedronka, Lidl i Netto słone przekąski zajęły szóste miejsce w rankingu najlepiej rotujących kategorii. Wartościowo popyt na słone przekąski w dyskontach, w porównaniu do 2011 roku, urósł o ponad 18 proc. (dane za Nielsenem). – Dla markowych produktów wyroby marek własnych stanowią realne zagrożenie, ze względu na niezłą jakość i konkurencyjne ceny. Ponadto sklepy promują swoje private labels, np. poprzez ekspozycję w najlepszych miejscach na sali sprzedaży – komentuje Bożena Serzycka.

„Krawaty” podnoszą sprzedaż

Podobnie, jak w przypadku wielu produktów spożywczych, także w kategorii słonych przekąsek można zaobserwować trend prozdrowotny. – Z myślą o osobach, którym zależy na zbilansowanej i zdrowej diecie, rozszerzyliśmy ofertę o serię przekąsek Helio Snack. Dzięki poręcznym opakowaniom produkty te zmieszczą się w plecaku, torebce, a nawet w kieszeni. Sprawdzą się w pracy, szkole, kinie, podróży, jak również podczas wieczornego spotkania z przyjaciółmi – wylicza Grzegorz Sobociński, kierownik marketingu Helio. W skład linii Helio Snack wchodzą prażone solone migdały, prażone solone nerkowce, słonecznik prażony w łupinie, solony prażony słonecznik a także smażone i solone orzeszki ziemne – w cieście chili oraz w cieście wasabi. Nowości Helio zostały umieszczone w poręcznych, łatwo otwierających się opakowaniach o wyróżniającej się grafice. Na opakowaniu producent umieścił tabelę kaloryczności a także wskazanie dziennego zapotrzebowania organizmu (GDA). – Specjalnie dla Helio Snack przygotowaliśmy listwy ekspozycyjne, tzw. „krawaty”, które z pewnością poprawią rotację produktu w sklepie – kończy Grzegorz Sobociński.

Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (126) Czerwiec - Lipiec 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony