REKLAMAKongres SŁODYCZE I PRZEKĄSKI 2017 - duży banner

LOGISTYKA DLA HANDLU

Wywiady i opinie

 

2 sierpnia 2017, 08:30

Marcin Szlęzak, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Frigo Logistics Sp. z o.o. (fot. Frigo Logistics)

Marcin Szlęzak, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Frigo Logistics Sp. z o.o. (fot. Frigo Logistics)

Rozmowa z Marcinem Szlęzakiem, dyrektorem ds. Rozwoju Biznesu we Frigo Logistics Sp. z o.o.

REKLAMAFBKCH - Belka w artykułach

Skąd rosnąca popularność mrożonek?

Produkty mrożone mają coraz większe znaczenie w diecie Polaków, szczególnie w dużych aglomeracjach, co wynika z rosnącego tempa życia. Dzięki mrożonkom przygotowanie pełnowartościowego posiłku zajmuje mniej czasu, a mrożenie jest jedną z najmniej inwazyjnych form konserwacji żywności. Brak środków konserwujących, łatwość i szybkość przygotowania posiłku powodują, że takie produkty są coraz częściej kupowane. Spożycie mrożonych produktów w Polsce jest zdecydowanie niższe, niż w krajach bardziej rozwiniętych, jednak sukcesywnie wzrasta. Zwłaszcza że jesteśmy liczącym się producentem owoców i warzyw mrożonych w Europie. Ważnym elementem, który powoduje zwiększenie zapotrzebowania na produkty mrożone w Polsce, jest wzrost sektora HoReCa. Polacy jadają na mieście coraz częściej, rośnie liczba nowych restauracji, hoteli, kafejek i punktów z jedzeniem. Nie ma wątpliwości, że sprzedaż żywności mrożonej w naszym kraju w kolejnych latach będzie rosła.

Jakie są największe wyzwania w transporcie produktów mrożonych?

Transport produktów głęboko mrożonych jest jedną z najtrudniejszych gałęzi logistyki z uwagi na konieczność zachowania nieprzerwanego łańcucha chłodniczego. Rozmrożenie towaru, czy też zmienna temperatura wpływają katastrofalnie na produkty, co w rezultacie powoduje utratę jakości. W konsekwencji do klienta trafia towar niepełnowartościowy, co może go zniechęcić do ponownego zakupu wyrobu danej marki. W związku z powyższym odpowiedzialność operatora jest ogromna i koniecznie jest zachowanie standardów na każdym etapie. Sytuacji nie ułatwia sezonowość mrożonek, czego dobrym przykładem są lody –  w Polsce spożywane głównie latem, podczas gdy na Zachodzie i w krajach skandynawskich, jedzone przez cały rok. Krytyczny w transporcie może okazać się sezon letni, kiedy temperatura na zewnątrz jest wysoka.

Dlaczego lato to najtrudniejszy moment w roku dla takich produktów?

Dla producentów dużym zagrożeniem mogą okazać się problemy z dostawami lub ograniczeniami energii spowodowane upałami. Dwa lata temu w sierpniu Polsce groził blackout energetyczny, bo nasza energia w około 80 proc. oparta jest na węglu, a elektrownie pracują w otwartym układzie chłodzenia, przez co są podatne na warunki atmosferyczne.

Co wtedy można zrobić?

Warto ograniczyć liczbę punktów dostaw, aby zachować optymalną jakość. To działanie generujące koszty, jednak stanowiące konieczność. Coraz częściej firmy z branży FMCG decydują się też na outsourcing transportu produktów mrożonych, który pozwala sieciom handlowym oraz producentom skupić się na ich działalności biznesowej. Dodatkową korzyścią dla producentów mrożonek, w przypadku przekazania logistyki w ręce neutralnego operatora logistycznego, jest kontrola nad marżowością i sprzedażą produktów.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"