REKLAMAEXPRESS - Baner główny
Jeden z nowszych dyskontów Lidla w Łodzi, ul. Tymienieckiego

Jeden z nowszych dyskontów Lidla w Łodzi, ul. Tymienieckiego (fot. Konrad Kaszuba)

W niedawnym wywiadzie dla Der Spiegel obecny Lidla prezes Klaus Gehrig powiedział, że projekt Store of the Future jest zbyt kosztowny i w wielu krajach, szczególnie w Europie Wschodniej, te koszty jeszcze się nie zwracają. Zmiany nie przekładają się na wzrost sprzedaży w przeliczeniu na powierzchnię handlową. Agencja badawcza Kantar Retail rozważa perspektywy rozwoju tego konceptu.

REKLAMAEUROCASH - belka w artykułach (II Etap)

Co do istoty, koncept Lidl’s Store of the Future to proces „supermarketyzacji” sklepu dyskontowego. Projekt w praktyce okazał się zbyt złożony, zbyt kosztowny, a zmiany przeprowadzono zbyt szybko i korzyści okazały się nie do końca satysfakcjonujące, przynajmniej na niektórych rynkach. Naruszone zostały niektóre pryncypia sprzedaży dyskontowej – ograniczona liczba SKU, ograniczony personel sklepów – w związku z czym sprzedaż na jednostkę powierzchni sklepu nie rośnie wystarczająco szybko.

Problem polega na poszukiwaniu pewnej równowagi. Z jednej strony Sklep Przyszłości musi być bardziej wydajny, jeśli ma przynosić zyski. Z drugiej strony, nowe sklepy muszą generować wyższy przeciętny koszyk zakupowy i/lub zachęcać klientów do częstszych zakupów, względnie pozyskiwać nowych klientów. Jeśli to się nie udaje, większe nakłady inwestycyjne niż w przypadku tradycyjnych placówek nie opłacają się. Poszukiwanie tej równowagi uzależnione jest od czynnika, który Kantar Retail nazywa „krzywą supermarketyzacji” (trajectory of supermarketization).

źródło: Kantar Retail

W USA ta trajektoria jest wyższa i dłuższa, co oznacza, że Lidl jest gotowy na większe inwestycje, bez oczekiwania zysków w krótkim i średnim okresie. Na tym rynku firma celuje bowiem w bardziej zasobnego klienta i rozumie potrzebę możliwie dużej regionalizacji oferty. Będzie więc musiała stosować „nieefektywną” organizację sali sprzedaży i poświęcać odpowiednio dużo miejsca na ekspozycję i merchandising kluczowych kategorii produktowych oraz na ustawienie urządzeń, takich jak chłodziarki na piwo i napoje.

Znaczącą przewagą Lidla nad wieloma innymi detalistami, którzy doznawali porażek na najbardziej wymagających rynkach, jest cierpliwość. W Szwecji, która jest jedną z najbardziej niezdobytych twierdz dla zagranicznych detalistów, Lidl wytrwał aż 10 lat bez zysków. W tym czasie sieć stale adaptowała model biznesowy do potrzeb szwedzkich klientów. Obecnie jest to bez wątpienia jeden z najbardziej dochodowych i innowacyjnych biznesów Lidla, gdzie testowane są takie nowinki jak skanery tunelowe czy wykorzystanie clipboardów do zwiększenia sprzedaży ze szczytowych regałów promocyjnych.

źródło: Kantar Retail

Na wielu rynkach Europy Południowej projekt Sklepu Przyszłości ma sens i tam będzie szerzej rozwijany – przekonuje Kantar Retail. Lidl planuje zainwestować jeszcze w tym roku 70 mln euro w Portugalii, a w roku ubiegłym było to 50 mln euro. W tym regionie bardzo liczy się jakość produktów ultrafresh, takich jak płody rolne, drób, mięso czy ryby. W Sklepie Przyszłości relatywnie większa powierzchnia przeznaczana jest właśnie na produkty ultraświeże, które napędzają sprzedaż i zwiększają lojalność klientów. Dlatego w Portugalii poziom „supermarketyzacji” jest wyższy niż gdzie indziej, ponieważ Lidl walczy z lokalnymi detalistami, którzy mocno zmodyfikowali ofertę na skutek kryzysu z 2008 r. Dyskonter musi więc być na tym rynku bardziej innowacyjny i podejmować większe ryzyko. Stosuje więc nawet takie narzędzia jak degustacje kawy czy kasy samoobsługowe, czyli wychodzi daleko poza standardy dyskontowe.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"