REKLAMAWitpak, baner główny (lipiec-sierpień 2019)
Marek Niechciał, prezes UOKiK

Marek Niechciał, prezes UOKiK (fot. mat. prasowe UOKiK)

- Nie ma powodów, by Polacy płacili więcej za żywność - powiedział podczas konferencji prasowej UOKiK i Ministerstwa Rolnictwa Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wydarzenie zorganizowano w celu reakcji na nowy numer Faktu, w którym gazeta alarmuje przed nadchodzącymi podwyżkami cen żywności.

REKLAMABIG InfoMonitor_belka w artykułach

Jak skomentował Marek Niechciał, z publikacji wynika, że połowa sprzedaży w sieciach handlowych to marki własne. - Nie wiem, skąd wzięto te dane. Z naszych informacji wynika, że jest to najczęściej kilka, kilkanaście, najwięcej 30 proc. - dodał.

Marek Niechciał zaznaczył, że między markami własnymi a producenckimi są bardzo duże różnice wynikające przede wszystkim z ich składu. Porównywanie jednych i drugich nie ma sensu. - Nowy produkt jest wprowadzany przez producentów, którzy ryzykują wprowadzenie innowacji. Sieci wolą skopiować już sprawdzone rozwiązania - dodał.

- UOKiK od 30 lat broni zarówno konsumentów, jak i konkurencję. Chcemy pracować w dialogu z producentami, konsumentami i detalistami - zaznaczył.

Marek Niechciał zauważył, że celem UOKiK jest zapewnienie sprawiedliwych relacji w łańcuchu pomiędzy rolnikiem a sklepem. Przede wszystkim zabronione jest narzucanie warunków mniejszym przedsiębiorcom.

- Prowadzimy postępowania związane z branżą cukrową oraz produkcją owoców i soku zagęszczonego. Tam często nie płaci się rolnikom w terminach, prowadzimy więc postępowania bo chcemy poprawić los polskich producentów - dodał.

Niechciał potwierdził, że UOKiK współpracuje przy tworzeniu nowych przepisów prawnych związanych z uregulowaniem rynku sprzedaży detalicznej. - Przeglądamy rozwiązania w krajach europejskich, by nowe przepisy nie naruszały prawa - zaznaczył.

Jednocześnie szef UOKiK zaapelował do konsumentów i detalistów. - Wzywam do patriotyzmu ekonomicznego! - powiedział. Jak zauważył, w niektórych sklepach na produktach marek własnych pojawia się informacja o producencie, ale nie jest to regułą. - Pytanie, czy presja rynku jest taka, że jeśli działasz w Polsce to odkryj przyłbicę i pokaż, kto dla ciebie produkuje, a nie że klient ma wątpliwości - dodał Niechciał.

Szef UOKiK wezwał sieci do podjęcia "działań miękkich", takich jak kodeksy dobrych praktyk. - Przedsiębiorcy narzekają, że jest za dużo prawa, ale w innych krajach jest tak, że nie trzeba uchwalać ustaw, bo branże same się regulują - podsumował.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 6

  • 5
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (3)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Wolny wybór 3 3 miesiące temu

    Niech Pan Niechciał skoro pracuje i mieszka w Polsce odkryje przyłbice i pokaże jakim samochodem jeździ, jakiego telefonu używa, w jakich butach chodzi , garniturze , jaki zegarek nosi ...słowem jak sam jako konsument wspiera rodzimych producentów a potem niech poucza innych.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~eko klient 2 3 miesiące temu

    Dyskonty i markety powinny obowiazkowo podawac kto jest producentem ZYWNOSCI!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~klient tesco 1 3 miesiące temuocena: 50% 

    według rozporządzenia obecnie obowiązujecego wystarczy na produkcie umieszczać nazwę podmiotu który wprowadza produkty na rynek, nie ma obowiązku podawania producenta. Na butach i ubraniach jest najczęściej tylko marka, a nie siedziba fabryki. PiS jak zwykle mentalnie siedzi w jaskiniach.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony