REKLAMAROS-SWEET - MORESO - baner glówny (wrzesień 2018)
Marcin Petrykowski, dyrektor generalny oddziału S&P Global Ratings w Polsce

Marcin Petrykowski, dyrektor generalny oddziału S&P Global Ratings w Polsce (fot. Źródło: S&P)

Brexit może się nie skończyć satysfakcjonującym obie strony porozumieniem. W dłuższej perspektywie może być dużym wyzwaniem dla sieci handlowych, po obu stronach kanału La Manche. Wojny cenowe, zapoczątkowane protekcjonistyczną polityką USA, będą mieć umiarkowany przebieg, ale ewentualne przywrócenie ceł na niektóre towary będzie skutkować wzrostem cen detalicznych – wyjaśnia Marcin Petrykowski z firmy Standard&Poors Global Ratings.

REKLAMARTA - Belka w artykułach - wrzesień 2018

Jednym z głównych motorów napędowych polskiej gospodarki jest eksport. Jednym z naszych najważniejszych rynków eksportowych jest Wielka Brytania. Czy Brexit może stanowić dla nas zagrożenie, czy raczej będziemy mieli do czynienia z łagodnym rozstaniem?

Negocjacje postępują bardzo opornie - rozstanie Wielkiej Brytanii z Unią Europejską, w praktyce okazuje się znacznie trudniejsze i bardziej skomplikowane niż się początkowo wydawało niektórym ekspertom i politykom. Na ostateczne rozstrzygnięcia musimy jeszcze poczekać, jednak wiele wskazuje na to, że trudno będzie osiągnąć porozumienie satysfakcjonujące dla obu stron.

Brytyjczycy chcieliby utrzymać swobodę przepływu kapitału, towarów i usług, ograniczając swobodę przepływu pracowników. Jednak z punktu widzenia Unii wszystkie gwarantowane wolności są ze sobą nierozerwalnie związane.

O kompromis będzie trudno, dlatego jestem zdania, że trzeba zacząć zastanawiać się nad nową polityką celną. Nie wiadomo jakie cła zostaną wprowadzone, jak będą skonstruowane. W każdym razie Brexit nie jest dobrą informacją dla żadnej branży, ponieważ dla wielu podmiotów może oznaczać wyłączenie ze wspólnej europejskiej przestrzeni gospodarczej.

Na tę chwilę brakuje pomysłu, jak ten problem rozwiązać – bardziej ze względu na agendę polityczną niż gospodarczą. Uważam, że w perspektywie długoterminowej jest to dla Europy wymierny problem i duże zagrożenie.

Czy Brexit odbije się na sytuacji firm handlowych na rynku brytyjskim?

Cały sektor detaliczny odczuwa silną presję na marże, spowodowaną dużą konkurencją, większą transparentnością rynku, gwałtownym rozwojem handlu online, a także zmieniającymi się szybko oczekiwaniami konsumentów. W tej trudnej sytuacji sieci takie jak np. Tesco w Wielkiej Brytanii będą się musiały zmierzyć z dodatkowymi wyzwaniami.

Brexit może oznaczać zamknięcie rynku brytyjskiego barierami celnymi, mogą nastąpić zmiany w zakresie przepisów podatkowych. Tesco od kilku lat prowadzi intensywną optymalizację kosztów. Brexit może oznaczać zarówno dla tej firmy, jak i dla innych brytyjskich sieci handlowych dodatkowe koszty, zmniejszające ich konkurencyjność w stosunku do sieci francuskich czy niemieckich.

Sieci brytyjskie od lat mierzą się z bardzo ostrą konkurencją ze strony niemieckich sieci dyskontowych Lidl i Aldi. Czy Brexit w tym kontekście może poprawić sytuację konkurencyjną Tesco i innych sieci miejscowych na rynku brytyjskim, niejako odcinając konkurencję zagraniczną od skali jaką dają im rozbudowane operacje na pozostałych rynkach Europy?

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony