REKLAMAPszczółka - baner główny - Coffe Amo (luty 2018)

(fot. WH)

Wojna na rynku wódki w Polsce weszła pod koniec ubiegłego roku na nowy poziom. W efekcie firma Marie Brizard w IV kwartale zanotowała spadek sprzedaży aż o... 75 proc.! Firmę w trudnej sytuacji przejmuje nowa szefowa Anna Jakubowski, była dyrektor generalna Coca-Cola Poland Services.

REKLAMAPurella Food - Chlorella (luty 2018) - belka w artykułach

Ogółem sprzedaż firmy Marie Brizard w 2017 roku w Polsce spadła o 28,3 proc. do poziomu 47,1 mln euro. Sprzedaż grupy na całym świecie w kategorii produktów markowych spadła o 7,6 proc. do 243 mln euro. Sytuację uratowały wyniki Sobieski Trade oraz produkcja marek własnych. 

Jak tłumaczy Jean-Noël Reynaud, CEO w MBWS, biznes w Polsce przechodzi poważne problemy. Wszystko przez trudne warunki rynkowe - wojnę cenową. Firma szykuje działania, które mają zmienić sytuację.

Za sterami firmy w Polsce stanęła od stycznia Anna Jakubowski, była dyrektor generalna Coca-Cola Poland Services. Jej celem będzie m.in. zmiana struktury dystrybucji firmy. Jak przyznaje MBWS, do zmian doszło pod koniec 2016 roku. Według dzisiejszego wydania Pulsu Biznesu, firma podpisała dużą umowę dystrybucyjną na sklepy z handlu tradycyjnego z jednym podmiotem. Mniejsze firmy ograniczyły zamówienia, by nie wzmacniać swojego konkurenta, przez co na półkach znalazło się mniej produktów MBWS. - MBWS-Polska rozpoczęło proces, którego celem jest zapewnienie, że dystrybutorzy będą wypełniali ich zobowiązania kontraktowe - podała firma. 

Sytuacji nie ułatwia obecny rynek. W II połowie roku nasiliła się wojna cenowa, która według MBWS osiągnęła nieracjonalny poziom. Jednocześnie, oprócz niższych marż, firma musiała podjąć dodatkowe działania mające na celu wzmocnienie sprzedaży. Z tego powodu przekroczono budżet o około 9 mln euro. Firma w komunikacie oficjalnie przyznaje, że wydatki te były realizowane poza systemem księgowym, który jest monitorowany i akceptowany przez zarząd MBWS-Polska. Odpowiedzialny za nie był zespół sprzedażowy. Jak zauważa MBWS, zarząd firmy nie był świadomy znacznego przekroczenia budżetu aż do początku 2018 roku.

Przez powyższe zjawiska, oprócz spadku sprzedaży produktów MBWS, firma musi borykać się ze spadkiem wyniku EBITDA w Polsce. Według szacunków jest on niższy aż o 15 mln euro w porównaniu do 2016 roku. 

Nowy zarząd firmy w Polsce rozpoczął audyt, który sprawdzi przyczyny problemów. Jego wyniki przyczynią się do weryfikacji wyników za ubiegłe kwartały. Jednocześnie nowy szef firmy na Polskę ma za zadanie wdrożyć nowe praktyki sprzedażowe.

Francuska firma Marie Brizard Wine & Spirits (d. Belvedere SA) to właściciel m.in. marki wódek Sobieski i Krupnik.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 12

  • 8
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (3)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Biała Dama 3 10 dni temu

    Jeden cymbał z coca coli już tam rządzi. Myślę że te zmiany nic nie zmienią.Firma sięgnie dna.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~OBCY 2 11 dni temu

    Sprzedaż za 2017r. 47,1 mln EUR ? - z akcyzą czy bez akcyzy

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Świstak 1 11 dni temu

    „Jak zauważa MBWS, zarząd firmy nie był świadomy znacznego przekroczenia budżetu aż do początku 2018 roku” - a świstak siedzi i zawija je w te sreberka :)

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony
"