REKLAMAHELIO - Baner Główny - Masy (15-21.10.2018)
Operatorzy sklepów stacjonarnych wyznaczyli wysokie standardy jakości dla produktów spożywczych marki własnej

Operatorzy sklepów stacjonarnych wyznaczyli wysokie standardy jakości dla produktów spożywczych marki własnej (fot. Konrad Kaszuba)

Z badań firmy LZ Retailytics wynika, że marka własna podbija e-commerce. Penetracja produktów spożywczych private label w kanale online jest w Europie bardzo wysoka. Większy udział produktów marki własnej notowany jest tylko w dyskontach.

REKLAMAKongres Słodycze i Przekąski 2018 - belka w artykułach

Wysoki udział marki własnej w sprzedaży żywności online wiąże się głównie z działalnością e-commerce operatorów sieci stacjonarnych. Mają oni oczywistą przewagę konkurencyjną w postaci dużego doświadczenia w zarządzaniu szeroką ofertą linii produktowych marki własnej. Tę przewagę detaliści starają się jak najlepiej wykorzystać, póki drapieżny Amazon wciąż jeszcze stawia pierwsze kroki w segmencie spożywczym.

W ocenie Denise Klug, starszej analityczki detalu w LZ Retailytics, e-grocery stało się drugim co do wielkości kanałem po względem nasycenia żywnością marki własnej. Z analizy ponad 1200 operacji z bazy danych firmy wynika, że średni udział produktów private label w kanale online jest w skali Europy nieco wyższy niż w przypadku supermarketów. W skali od 0 (brak marki własnej) do 10 (ponad 90 proc. produktów marki własnej), europejskie e-grocery uzyskało wskaźnik 3,19 punktów, podczas gdy europejskie supermarkety stacjonarne mają wskaźnik 3,14 punktów. W przypadku dyskontów wskaźnik wyniósł 6,00 punktów, a dla hipermarketów 2,88 punktów.

– Marki własne wciąż są ważnym instrumentem rozwoju sprzedaży żywności i cieszą się niesłabnącym popytem wśród klientów z Europy. W związku z tym produkty private label pozostają nieodzowną częścią oferty zarówno detalistów stacjonarnych, jak i sklepów online – przekonuje analityczka LZ Retailytics.

Liderami w tym zakresie są detaliści stacjonarni, którzy przenoszą swoje doświadczenie i wiedzę w zakresie handlu spożywką do kanału cyfrowego. Duże sieci od dawna wykorzystują marki własne do kreowania popytu oraz zwiększania marży i zysków. W ten sposób handlowcy ukształtowali nawyki i oczekiwania konsumentów, którzy chętnie poszukują produktów private label także podczas zakupów w sieci.

– Operatorzy sklepów stacjonarnych wyznaczyli wysokie standardy jakości dla produktów spożywczych marki własnej. Klienci traktują je jako coś oczywistego, zarówno podczas zakupów stacjonarnych, jak i online. To lekcja, którą firmy działające wyłącznie w sieci, w tym także Amazon, muszą dopiero odrobić – zaznacza Denise Klug.

Amerykański gigant online stopniowo rozwija ofertę produktów spożywczych pod markami Amazon Fresh oraz Wickedly Prime. W Stanach i w Wielkiej Brytanii firma ma w ofercie także marki własne Whole Foods. Jak dotąd, większość żywności marki własnej, oferowanych w Amazon Fresh, pochodzi od lokalnych detalistów stacjonarnych. Jest jednak pewne, że koncern będzie je stopniowo zastępował własną ofertą, przy okazji zwiększając presję na dostawców produktów markowych.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony