REKLAMAHELIO - Baner Główny - Popcorn (18-24.02.2019)

(fot. Pixabay CC0)

Komisja Europejska poinformowała w komunikacie z 22 stycznia, że ukarała firmę Mastercard grzywną w wysokości przekraczającej 570 mln euro za ograniczanie możliwości korzystania przez handlowców z lepszych warunków, oferowanych przez banki z innych krajów Jednolitego Obszaru Gospodarczego. Komisja uznała ten proceder za złamanie unijnych przepisów antymonopolowych.

REKLAMAPerły Rynku FMCG 2019 - Belka w artykułach

– Europejscy konsumenci codziennie korzystają z kart płatniczych, kupując jedzenie, ubrania czy robiąc zakupy online. Reguły narzucane przez Mastercard sztucznie podnosiły koszty płatności kartowych, uniemożliwiając firmom handlowym korzystanie z lepszych warunków, oferowanych przez banki państw – członków Unii Europejskiej. Działo się to ze szkodą dla unijnych konsumentów i detalistów – powiedziała Komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencyjną.

Mastercard jest drugim co do wielkości operatorem kart płatniczych na terenie Europejskiej Przestrzeni Gospodarczej pod względem liczby wydanych kart i wartości transakcji. We współpracy z bankami firma emituje karty Mastercard i Maestro. Mastercard działa w tym systemie jako platforma rozliczeniowa, za pośrednictwem której dokonywane są transakcje pomiędzy bankami kupującego i sprzedawcy.

Płatności kartowe odgrywają kluczową rolę na jednolitym rynku europejskim, zarówno w płatnościach krajowych, transgranicznych jak i internetowych. Służą do obsługi ponad połowy wszystkich płatności bezgotówkowych, dokonywanych przez europejskich konsumentów i przedsiębiorstwa.

Gdy konsument płaci kartą kredytową czy debetową, bank detalisty (przyjmujący) wnosi tzw. opłatę interchange na rzecz banku posiadacza karty (płacący). Bank detalisty przenosi tę opłatę na swojego klienta, który włącza ją – jak wszystkie koszty – w finalną cenę sprzedawanego produktu czy usługi.

Reguły narzucone przez Mastercard obligowały banki przyjmujące do stosowania stawek interchange obowiązujących w kraju prowadzenia działalności przez detalistę – od 9 grudnia 2015 r., po wprowadzeniu limitów wysokości stawek interchange, różnią się one znacząco w poszczególnych krajach. W konsekwencji, detaliści z krajów, gdzie stawki są wysokie, nie mogli skorzystać z tańszej oferty banków z krajów, gdzie stawki są niskie.

W kwietniu 2013 r. Komisja Europejska uruchomiła formalne postępowanie przeciw firmie MasterCard w tej sprawie, a w lipcu 2015 r. sformułowała oświadczenie o oficjalnych zarzutach.

Postępowanie przeciw Mastercard zostało zakończone wnioskiem, że zasady stosowane przez tę firmę powodowały sztuczne podwyższenie kosztów obsługi płatności, a w konsekwencji podwyższało ceny produktów i usług, ograniczało konkurencję transgraniczną i w sztuczny sposób segmentowało Wspólny Rynek.

Na tej podstawie Komisja uznała reguły stosowane przez Mastercard za sprzeczne z unijnym prawem antymonopolowym. To naruszenie – ukarane grzywną w kwocie ponad 570,5 mln euro – uznane zostało za naprawione z chwilą, gdy Mastercard zmienił swoje przepisy zgodnie z regulacją Interchange Fee Regulation.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony