REKLAMAPszczółka - Baner Główny - Trufle (18-21.10.2018)

BRANŻA PO GODZINACH

PROMOCJE I MARKETING

 

2 stycznia 2018, 16:22

Market Media Expert w Ostrowcu Świętokrzyskim

Market Media Expert w Ostrowcu Świętokrzyskim (By Krugerr (Own work) [CC BY-SA 4.0])

Sieć sklepów z elektroniką użytkową została oskarżona przed Komisją Etyki Reklamy za to, że w jednej z reklam „przedstawia gracza stereotypowo, jako niedojrzałego mężczyznę z dziwnym grymasem na twarzy”. Zespół Orzekający KER nie dopatrzył się przekroczenia zasad etyki reklamy. Nie dopatrzył się ponadto nadużycia zaufania odbiorców w sloganie „Setki produktów w super niskich cenach”.

REKLAMAKongres Słodycze i Przekąski 2018 - belka w artykułach

Reklamodawcy nie mają ostatnio łatwego życia. Zastrzeżenia konsumentów i skargi składane do Komisji Etyki Reklamy dotyczyć mogą nawet reklam – wydawałoby się – zupełnie niekontrowersyjnych. Jeden z konsumentów złożył do KER skargę następującej treści:

„„Gry, konsole, laptopy, komputery. Setki produktów dla graczy w SUPER NISKICH CENACH Sprawdź ofertę dla Gracza! Niżej zdjęcie gracza z nienaturalną miną.

Reklama przedstawia gracza stereotypowo, jako niedojrzałego mężczyznę z dziwnym grymasem na twarzy. Poza tym reklama sugeruje że sklep ma niskie ceny a po porównaniu wielu ofert tego sklepu z innymi (za pomocą allegro.pl i ceneo.pl) mogę stwierdzić że ceny te są co najmniej standardowe (na ceneo.pl takie ceny nie odbiegały od normy) lub zawyżone (na allegro znalazłem już wiele lepszych ofert)." – pisownia oryginalna

Zgodnie z obowiązującą procedurą rozpatrywania skarg występujący w imieniu skarżącego arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami i zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, jest niezgodna z art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego, „reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących” a także jest niezgodna z art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy, zgodnie którym „reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.".

Przedstawiciel sieci Media Expert odrzucił zarzuty i w obszernym uzasadnieniu podnosił, że wybór aktora do reklamy został oparty na danych statystycznych, z których wynika, że 63 proc. graczy konsolowych to mężczyźni, a spośród nich 30 proc. to osoby w przedziale wiekowym 21-35 lat. Reklama przedstawia zatem typowego z punktu widzenia statystyki gracza. Co do „dziwnego grymasu na twarzy” stwierdził natomiast, że ocena zależy tu od indywidualnej wrażliwości estetycznej, zaś mina aktora miała w założeniu wyrażać koncentrację na grze komputerowej.

W odpowiedzi na zarzut o wprowadzaniu konsumentów w błąd sloganem „setki produktów w super niskich cenach” reprezentant sieci przedstawił zestawienie cen 80 produktów z porównywarki cenowej (na takich danych opierał się skarżący) z którego wynika, że oferta Media Expert jest bardzo atrakcyjna cenowo.

„Celem zamieszczonego w reklamie zdania «Setki produktów dla graczy w SUPER NISKICH CENACH» nie było zatem obiektywne porównanie ceny każdego produktu z oferty Media Expert dla graczy z wszelkimi innymi ofertami dotyczącymi takich samych produktów ani zapewnienie, że w każdym przypadku będzie ona najniższa. Celem ww. hasła było jedynie zachęcenie odbiorców reklamy do zapoznania się z ofertą Media Expert, a to jest istota każdego działania reklamowego.” – czytamy w uzasadnieniu.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (12)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ipho 12 8 miesięcy temu

    Jak znaleźć tę reklamę?

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~nani 11 9 miesięcy temu

    Dla mnie to raczej click bait po prostu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~petty 10 9 miesięcy temu

    ten zarzut jest typowym przyłaem po tytułem - uderz w stół a nożyce sie odezwą. mnie ta relma nie urazila - naal bede grał

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~bierdon 9 9 miesięcy temu

    wyszukałem sobie tę reklamę w necie - i powiem tak... znajdźcie ludzie coś do roboty :D

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~oreo 8 9 miesięcy temu

    oczywiscie ze nie, co to za abstrakcyjny zarzut do media expert - troche w imie zasady uderz w stół z nożyce sie odezwą

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~zbolo 7 9 miesięcy temu

    Nikt reklamy nigdy nie widział, a afera jak ta lala...

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~desplado 6 9 miesięcy temu

    Też nie widziałem nawet tego nie było by prościej wrzucić jej zamiast tego zdjęcia z Ostrowca? :D

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~pazdro 5 9 miesięcy temuocena: 100% 

    OK OK OK... ale gdzie ta reklama?!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~kuks 4 9 miesięcy temu

    @fikus A, że niskie ceny jak wiadomo są włączone, to nie ma się czym martwić;)

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~fikus 3 9 miesięcy temu

    Dziwny wyraz twarzy? serio? Ważne są ceny, a nie wyrazy twarzy...

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~sofokles 2 9 miesięcy temu

    Ale ktoś na siłę chyba coś próbował zrobić... nawet pewnie sam nie bardzo wiedział co chce osiągnąć

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~lizku 1 9 miesięcy temu

    Proste ze nie. Fajna reklama. Przesadzają z tą wrażliwością.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony