REKLAMAMarket Roku 2018  - baner główny

- Zmienia się też samo podejście do zasad zabezpieczania danych. Przedsiębiorcy sami będą musieli zdecydować jakie środki zastosować w celu zagwarantowania odpowiedniego bezpieczeństwa danym. To jest największa zmiana, która dotyczy praktycznie wszystkich. W ramach RODO przedsiębiorcy nie dostaną bowiem konkretnych wytycznych i rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa, ale sami będą musieli zdecydować jak zabezpieczyć dane zgodnie z obowiązujący prawem – mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl dr Maciej Kawecki, zastępca dyrektora, koordynator krajowej reformy ochrony danych osobowych w Ministerstwie Cyfryzacji.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II
dr Maciej Kawecki, koordynator krajowej reformy ochrony danych osobowych w Ministerstwie Cyfryzacji.

dr Maciej Kawecki, koordynator krajowej reformy ochrony danych osobowych w Ministerstwie Cyfryzacji. (materiały prasowe)

W maju 2018 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy związane z ochroną danych osobowych. Wśród przedsiębiorców z sektora FMCG, a przede wszystkim handlu jest wiele obaw związanych z RODO. Czy rzeczywiście jest czego się bać, przecież część tych przepisów już obowiązuje, po prostu będą bardziej skrupulatnie egzekwowanie?

Dla przedsiębiorców, którzy przestrzegają obecnie obowiązujące przepisy o ochronie danych osobowych, i dla których przetwarzanie danych osobowych nie stanowi ich głównej działalności, nie musi być to rewolucja. Muszą jednak pamiętać, że przy wykorzystywaniu danych osobowych, powinni wykazać się większą starannością. Nowe przepisy są bowiem nie tylko bardziej restrykcyjne, ale i generują więcej obowiązków. Jako przykład można podać stosowaną przez niektóre restauracje praktykę polegającą na umieszczaniu na stolikach kartoników z wydrukowanym imieniem i nazwiskiem osoby, która dokonała rezerwacji. Taka praktyka już dziś jest niezgodna z prawem i będzie niezgodna również z RODO, którego przepisy przewidują za to karę finansową.

Zmiany będą zatem dotyczyć głównie większych przedsiębiorstw, które gromadzą informacje o kliencie i budują bazy, m.in. związane z programami lojalnościowymi?

Tak, tutaj zmian będzie dużo. Zmienia się treść obowiązku informacyjnego, przy czym można go będzie realizować za pomocą znaków graficznych. Pojawiają się obowiązki notyfikacyjne, czyli obowiązek poinformowania o zaistniałym naruszeniu przepisów. Jeżeli dojdzie do wycieku danych to podmiot, w którym do tego doszło musi poinformować nie tylko organ nadzorczy, ale też osoby, których dane dotyczą -  telefonicznie lub mailowo. Zmienia się też samo podejście do zasad zabezpieczania danych. Przedsiębiorcy sami będą musieli zdecydować jakie środki zastosować w celu zagwarantowania odpowiedniego bezpieczeństwa danym. To jest największa zmiana, która dotyczy praktycznie wszystkich. W ramach RODO przedsiębiorcy nie dostaną bowiem konkretnych wytycznych i rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa, ale sami będą musieli zdecydować jak zabezpieczyć dane zgodnie z obowiązujący prawem.

Firmy obawiają się planowanych, potężnych kar. Jak to będzie wyglądało?

Maksymalny wymiar kary to 20 mln euro. Trzeba pamiętać o tym, że zanim organ nadzorczy, tj., prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, nałoży karę to ma do wykorzystania ogrom innych narzędzi, m.in. ostrzeżenia czy upomnienia. Organ będzie wydawał swego rodzaju podpowiedzi i wskazówki dla przedsiębiorców, tzw. rekomendacje. Nie będą one co prawda obowiązujące ale stanowić będą poważne wsparcie dla przedsiębiorców. Dodatkowo, przedsiębiorcy będą mogli zapytać organ o ocenę wdrażanych przez siebie projektów i, albo zastosować się do jego wskazówek albo nie. Jeżeli wybiorą to drugie rozwiązanie, to na własną odpowiedzialność narażają się na kary finansowe. Jest też całe spektrum okoliczności, które wpływają na obniżenie lub podwyższenie kary – umyślność bądź brak umyślności naruszenia, stopień współpracy z organem nadzorczym, posiadanie lub nie certyfikatu bezpieczeństwa. Założeniem w mojej ocenie powinno być też, aby kara była dotkliwa, ale taka, by nie doprowadzić przedsiębiorcy do bankructwa.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Xavuer 1 5 dni temu

    Polecam zapoznać się z tym poradnikiem qradar.pl/e-book/ Bardzo dobrze tłumaczy, czym jest RODO i jak najlepiej przygotować się do zmian.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony
"