REKLAMAMLEKOVITA - Baner główny (kwiecień 2018)

(fot. ŁR, wiadomoscihandlowe.pl)

Producenci przyznają, że konsumpcja mleka i nabiału w Polsce w ubiegłym roku kształtowała się na bardzo dobrym poziomie. Jednak może być jeszcze lepiej. Kluczem do zwiększenia sprzedaży wydaje się być znalezienie złotego środka pomiędzy tradycją a innowacjami.

REKLAMAKONGRES RYNKU FMCG 2018 - Belka w artykułach

Na sprzedaż nabiału mocno wpływają trendy konsumenckie, zwłaszcza te związane z tradycją i naturalnością. Dużym zainteresowaniem cieszą się produkty regionalne. Dariusz Sapiński, prezes Grupy Mlekovita, uważa, że aby odnosić sukcesy na niezwykle konkurencyjnym rynku produktów mleczarskich, trzeba cały czas trzymać rękę na pulsie. – Mlekovita dba o najwyższą jakość produktów, monitoruje trendy konsumenckie i dlatego nie tylko utrzymuje pozycję lidera branży, ale i sukcesywnie pozyskuje nowych klientów w kraju i na świecie – podkreśla ekspert. Dodaje, że w okresie wiosenno-letnim rośnie zapotrzebowanie jest na produkty fermentowane. – Jesteśmy przygotowani na zwiększoną produkcję kefirów, maślanek, jogurtów pitnych. Produkty fermentowane wytwarzamy w czterech naszych zakładach – zaznacza Dariusz Sapiński. Jego firma nie stroni też od innowacyjności. – W ofercie mamy m.in. linię wyrobów bez laktozy, napoje proteinowe, koncentraty białek serwatkowych czy bardzo popularne wyroby ekologiczne bio bez GMO oraz wiele innych ciekawych, innowacyjnych produktów – wymienia prezes Grupy Mlekovita.

Wiemy, co jemy

Polacy są coraz bardziej wyedukowani i świadomi tego, co jedzą. Jednocześnie konsumenci szukają wygodnych rozwiązań. Ewa Gromadzka, kierownik marketingu w Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, wskazuje, że szczególnie dynamicznie rozwija się kategoria produktów „on the go”, czyli do spożycia poza domem. – Ponad 50% Polaków po 15 roku życia je posiłki „w drodze” – mówi. – „On the go” to już nie tylko wygodne opakowanie. Konsument oczekuje wachlarza produktów na różne okazje i do zaspokojenia różnych potrzeb. Mamy więc na półkach mleczarskich produkty tej samej marki o różnorodnej zawartości tłuszczu, białka, dodatków owocowych, a nawet laktozy. Ostatnim hitem są produkty mleczarskie wysokoproteinowe. Chętnie kupują je nie tylko osoby aktywne sportowo, ale także te dbające o linię oraz seniorzy – zaznacza ekspertka. Dodaje, że w ostatnich latach rośnie zainteresowanie produktami dla różnych grup wiekowych. Do tej pory grupą szczególnie wyróżnianą przez producentów żywności były dzieci. Obecnie na rynku mleczarskim jest coraz więcej wyrobów profilowanych zgodnie z przedziałami wiekowymi, od nastolatków po seniorów.

Sery w górę

Jak zauważa Aneta Mostowiec, rzecznik prasowy Spółdzielczej Mleczarni Spomlek, rośnie konsumpcja serów żółtych. – W 2017 roku sprzedaliśmy łącznie o 6% więcej serów niż w poprzednim roku. Znaczne wzrosty zanotowaliśmy w kategorii serów premium z linii Skarby Serowara – mówi przedstawicielka Spomleku. – Niestety, szybciej niż konsumpcja rośnie produkcja mleka w Polsce i na świecie. Nasza spółdzielnia zanotuje mniej więcej sześcioprocentowy wzrost skupu mleka od dostawców w porównaniu do roku ubiegłego – dodaje. Tendencja ta utrzymuje się od 2015 roku, od zniesienia kwot mlecznych. Rolnicy rozwijają hodowle, inwestują w nowoczesne obory, maszyny i przede wszystkim stada, jednocześnie zwiększając produkcję surowca. Jest też jeszcze duży potencjał wzrostu produkcji mleka bez zwiększania liczebności krów. Średnia wydajność od krowy jest w Polsce jeszcze sporo niższa od średniej europejskiej. Jeśli chodzi o kategorię serów, to produkty, które nadal ilościowo najwięcej ważą w segmencie, to sery typu holenderskiego. Nie jest to jednak segment, który rośnie. – W całej kategorii rośnie segment serów szwajcarskich „z dziurami” oraz serów premium. Trend ten możemy zauważyć na półkach dyskonterów. W minionym roku dwaj najwięksi gracze prześcigali się w liczbie nowych SKU oraz in-outów w kategorii serów dojrzewających. Przytłaczająca obecność w gazetkach promocyjnych serów dojrzewających, z serami typu szwajcarskiego na czele, świadczy o popularności tych produktów – ocenia Aneta Mostowiec.

Postaw na naturalność

Jacek Wyrzykiewicz, PR & marketing services manager w firmie Hochland Polska, wskazuje, że konsumentów przekonać dziś mogą do zakupu argumenty takie jak: naturalność, polskie mleko, bogactwo wapnia, skład bez laktozy oraz konserwantów, bez GMO. Dlatego właśnie te wartości były mocno komunikowane przy relaunchu plastrów żółtych Hochland. – Udoskonaliliśmy ten produkt poprzez zastosowanie nowych receptur produktowych i sera, którego jakość podnieśliśmy. Co więcej, nasza firma jako pierwsza mleczarnia w Polsce otrzymała dla serów żółtych w plastrach certyfikat jakościowy VLOG: „Wolne od GMO”, który zapewnia konsumentów, że produkt jest produkowany bez użycia technik genetycznych. To daje nam wyraźną przewagę nad konkurencją – podkreśla Jacek Wyrzykiewicz. Dodaje, że ubiegły rok, mimo wyzwań związanych z zawirowaniami na rynku surowców mleczarskich, był korzystny dla branży. Bieżący może być jeszcze lepszy. Mleczarze chcą konsekwentnie kontynuować trend wzrostowy.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"