REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 31.08.2019)

(fot. Pixabay CC0)

W I kw. 2019 roku, centra handlowe monitorowane przez Retail Institute odnotowały 84,6 miliona wizyt, tj. o 0,5 proc. mniej niż w poprzednim roku. Nadal najwięcej klientów tracą centra małe, do 20 000 mkw pow. najmu, oraz średnie – od 20 000 do 40 000 mkw pow. najmu. Obroty firm poniżej oczekiwań rynku.

REKLAMAROS-SWEET - Pestki dyni - Belka w artykule (26.08.-01.09.2019)

Po nałożeniu na siatkę tygodniową kalendarza dni ustawowo wolnych od pracy i handlu widać istotne różnice w liczbie dni roboczych w I kwartale 2018 i 2019 roku. W I kw. 2018 roku były tylko 4 dni niehandlowe (1 i 6 stycznia oraz 11 i 18 marca), a wzmożony ruch spowodowany przygotowaniami do świąt Wielkanocy rozpoczął się już w drugiej połowie marca, tj. w tygodniu 11 i 12. W I kw. 2019 roku było już 11 dni niehandlowych (1, 6, 13, 20 stycznia, 3,10, 17 lutego oraz 3, 10, 17, 24 marca), a gorączka przedświąteczna zaczęła się w tygodniu 13 i trwała przez dwa kolejne tygodnie kwietnia (14 i 15).

W I kw. 2019 roku odwiedzalność ponad 120 centrów handlowych biorących udział w badaniach Retail Institute spadła o -0,5 proc. w porównaniu do wyników z 2018 roku. Oznacza to, że centra handlowe w I kw. 2019 roku odwiedziło o 0,5 mln klientów mniej niż w analogicznym czasie roku poprzedniego. Największe spadki nadal odnotowują centra małe (-4,8 proc.) i średnie (-1,8 proc.). Klienci natomiast chętnie odwiedzają centra duże i bardzo duże, mające ponad 40 tys. m. kw. powierzchni najmu, które I kw. 2019 roku zamknęły 2,2 proc wzrostem.

W styczniu i lutym 2019 roku centra handlowe były otwarte o 5 dni krócej niż w tym samym okresie 2018 roku. Zakaz handlu w niedziele przełożył się w tym okresie na spadek odwiedzin o -1,8 mln osób. Marzec odnotował natomiast pozytywny trend wzrostowy (2,74 proc. r/r) pomimo tego, że centra w 2019 roku były otwarte o 2 dni krócej niż w 2018 roku.

– Interpretując wyniki należy pamiętać o tym, że rok 2018 był dla handlu bardzo trudny. W I kw. 2018 roku centra straciły -2,5 miliona klientów (-2.8 proc r/d/r) z czego 1,8 miliona właśnie w marcu. Choć w marcu 2019 roku widać powolne wyhamowanie trendu spadkowego, to należy pamiętać, że ten względnie pozytywny wynik jest efektem niskiej bazy porównawczej – powiedziała Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.

Aby spojrzeć na wyniki z szerszej perspektywy, Retail Institute porównał odwiedzalność w I kw. 2019 roku z wynikami centrów w 2017 roku.

– Analiza wyników odwiedzalności centrów handlowych w I kw. 2019 i 2017 roku pokazuje ogromną falę spadków. Centra straciły w I kwartale -2,9 mln klientów (3,4 proc. r/d/r), przy czym największe straty odnotowały centra małe (7,08 proc. r/d/r) oraz średnie (4,3 proc.). Centra duże są również na minusie (-1,5% r/d/r) – podkreśla Anna Szmeja.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony