REKLAMAVOG Polska - Baner Główny (16-30.03.2020)
Monika Dyrda, client director, Nielsen

Monika Dyrda, client director, Nielsen (mat. prasowe)

– Większość kategorii napojów bezalkoholowych rosła w 2019 roku jedynie wartościowo, nie zaś wolumenowo. Dlatego producenci będą musieli szukać nowych produktów i swoich nisz. To już się zresztą dzieje, obserwujemy wzajemne przenikanie się wielu kategorii i trendów – mówi w rozmowie z portalem www.wiadomoscihandlowe.pl Monika Dyrda, client director w agencji Nielsen.

REKLAMA

Jaki był 2019 rok dla kategorii napojów bezalkoholowych?

Ubiegły rok był dla kategorii napojów bezalkoholowych bardzo dobrym rokiem. Szczególnie pamiętając, że sezon 2018 wyróżnił się wręcz spektakularnymi wzrostami. Branży mocno pomagała wtedy pogoda – długie lato i wiele dni z wysoką temperaturą. Mimo tego w 2019 roku wg danych Nielsena kategoria napojów bezalkoholowych zanotowała sprzedaż na poziomie ponad 16,5 mld zł i wzrosła wartościowo o 4,7 proc. To wynik nieco niższy niż tempo wzrostu całego koszyka spożywczego, który rósł w tempie 5,1 proc.

Poszczególne kategorie utrzymały swoją pozycję, czy może Polacy zmienili nieco swoje preferencje zakupowe?

Woda butelkowana nadal pozostaje największą kategorią. Rocznie wydajemy na nią ponad 5 mld zł, a w stosunku do roku 2018 urosła ona o 5 proc. Na dalszych miejscach również nie zaobserwowaliśmy większych zmian. Kolejną pozycję zajmują napoje gazowane. Pod względem wartości sprzedaży tylko nieznacznie ustępuje im kategoria soków, nektarów i napojów. Ta ostatnia grupa nieustannie jednak ewoluuje. Wartościowa sprzedaż soków rośnie, nektary pozostają stabilne, a napoje niegazowane spadają. W samym tylko segmencie soków rosną warianty NFC i smoothie. Ten ostatni segment w ciągu roku poszybował aż o 48 proc. w ujęciu wartościowym. To rewelacyjny wynik, choć należy pamiętać o niskiej bazie i udziale w kategorii na poziomie 3 proc. Hitem pozostają napoje energetyzujące, izotoniczne i witaminowe, które rosną wartościowo najszybciej w całej kategorii – w tempie 10 proc. Do wzrostu tej kategorii najsilniej przyczyniają się napoje energetyczne, w górę idzie także sprzedaż napojów witaminowych. Spadek notujemy za to w przypadku izotoników. Warto też wspomnieć o napojach roślinnych. W tej kategorii również widzimy dynamiczne wzrosty sprzedaży i nic nie zapowiada, aby ten wzrost miał wyhamować. 

Co istotne, praktycznie wszystkie kategorie rosną w ujęciu wartościowym, natomiast wolumenowo pozostają bądź stabilne, bądź notują niewielkie spadki. Wyjątkiem jest tylko wspomniana kategoria napojów energetyzujących i izotonicznych oraz witaminowych. Pod względem ilości sprzedanych  litrów urosła ona o 5 proc. względem sezonu 2018.

Wspominała Pani, że w 2018 roku bardzo dużą rolę w sprzedaży napojów bezalkoholowych odegrała pogoda. Jaki był wpływ tego czynnika w 2019 roku? Wydaje się, że lato również było długie.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Elizabet34 1 miesiąc temuocena: 100% 

    Dla mnie numerem jeden wśród energetyków pozostają Tigery, te nowe kombinacje smakowe dobrze uzupełniają ten rynek. Działają i nie są oklepane, jak cała reszta podróbek :-)

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA 10% - Halfpage (marzec-kwiecień 2020)
do góry strony