REKLAMANaturio_banner główny_styczeń 2020

Odpowiednio dobrana muzyka wymiernie wspomaga sprzedaż. Dla właściciela sklepu jej odtwarzanie wiąże się jednak z kosztami w postaci opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, takich jak Stowarzyszenie Autorów ZAiKS czy Związek Artystów Wykonawców STOART. Podpowiadamy, jak uniknąć zbędnych kosztów.

REKLAMA

(fot. materiały prasowe)

Muzyka w placówkach handlowych – wraz z wystrojem wnętrz, zapachem czy też poziomem obsługi – jest jednym z elementów działań marketingowych oddziałujących na świadome i nieświadome zachowania klientów sklepu. Odpowiednio dobrany repertuar może sprawić, że będą się oni czuć dobrze w sali sprzedaży i zostaną tam dłużej, wydając więcej pieniędzy. Polecą potem dane miejsce znajomym.

Trzeba płacić…

Przedsiębiorca chcący odtwarzać muzykę komercyjną w swoim sklepie powinien zawrzeć umowę z takimi organizacjami zbiorowego zarządzania jak: STOART i SAWP (reprezentujące artystów), ZAiKS (reprezentujący autorów) oraz ZPAV (działający w imieniu producentów).

Prawa autorskie do muzyki komercyjnej same w sobie budzą nieco kontrowersji. Licencje fonograficzne zazwyczaj bardzo ograniczają możliwość wykorzystywania legalnie zakupionego produktu. – Nieuiszczanie opłat za tantiemy jest w świetle prawa jednoznaczne z łamaniem ustawy o prawie autorskim. W tym wypadku trzeba liczyć się nawet z ryzykiem procesu sądowego. Pocieszający jest co prawda fakt, że stowarzyszenia zajmujące się ochroną praw starają się zwykle dojść do porozumienia z końcowym użytkownikiem, zamiast od razu wstępować na drogę sądową, ale sama otoczka związana z konfliktem prawnym do najprzyjemniejszych z pewnością nie należy – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza, country manager (Polska i kraje bałtyckie) w firmie Mood.

…ale nie zawsze

Sklepy odtwarzające muzykę mogą jednak uniknąć opłat dla organizacji działających na rzecz praw autorskich i praw pokrewnych. Wraz z rozwojem firm zajmujących się audiomarketingiem początkujący artyści, zamiast do ZAIKS-u czy STOART-u, zgłaszają swoje utwory do nich. W efekcie lokale użytku publicznego, wykorzystujące muzykę artystów, którzy prawa do swoich utworów powierzyli firmie audiomarketingowej, nie muszą odprowadzać opłat do żadnych organizacji. – Wiele młodych zespołów u progu kariery bardzo chętnie zgadza się na odtwarzanie swojej muzyki w sklepach. Dzięki takiej promocji mają szansę zaistnieć i dlatego decydują się na tego typu współpracę z firmą audiomarketingową. Marki sklepów chcą natomiast zaskakiwać swoich klientów i emitować muzykę, której nie można usłyszeć w radiu. W ten sposób zyskują zarówno artyści, jak i punkty handlowe, których wizerunek poprawia się, a notowania rosną – przekonuje Aleksandra Potrykus-Wincza.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 6

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 3
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Victor11 1 ponad rok temu

    Muzyka z licencją do publicznego odtwarzania w każdym miejscu pracy. Duży wybór ponadczasowej muzyki sprawia, że każdy znajdzie coś idealnego dla siebie. Muzyka do hoteli, restauracji, gabinetów kosmetyczno -fryzjerskich czy wielu innych miejsc. Muzyka całkowicie zwolniona z opłat dla ZAIKS, STOART, ZPAV czy innych OZZ. Serdecznie zapraszamy

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony