REKLAMAWitpak, baner główny (lipiec-sierpień 2019)

Większość małych i średnich sklepów spożywczych, aby utrzymać konkurencyjność, musi coraz lepiej na wyzwania związane z trendem convenience. Wiąże się to z koniecznością rozszerzania półki z daniami gotowymi, towarami impulsowymi oraz produktami, które klienci kupują bardzo często, nawet codziennie.

REKLAMAKAiN - Belka w artykułach (lipiec 2019)

(fot. archiwum)

Nabiał obok pieczywa, wędlin i warzyw należy do najczęściej kupowanych produktów. Zapewnienie jego bogatej oferty w sklepie jest warunkiem niezbędnym dla utrzymania lojalności klientów.

Rosnący rynek 
Kategoria produktów nabiałowych od kilkunastu lat utrzymuje wzrostową tendencję w sprzedaży, zarówno ilościowej, jak i wartościowej. Szczególnie dynamicznie rozwijają się podkategorie serów, jogurtów i deserów. Można zauważyć, że artykuły nabiałowe coraz częściej stają się produktami kupowanymi pod wpływem impulsu. To wynik aktywności marketingowej producentów nabiału, którzy promują sery m.in. jako ukoronowanie obiadu – w postaci „deski serów” – czy przekąskę wzbogacającą smak wina. Sery promuje się też jako dodatek do sałatek podawanych przy okazji spotkań przy ruszcie. Natomiast sery pleśniowe zaczęto przyrządzać na grillu. Na wzrost kategorii pozytywnie oddziałuje także to, że Polacy jedzą więcej produktów ekologicznych i prozdrowotnych. Coraz częściej desery mleczne stają się zdrową alternatywą dla słodyczy.
Te zachodzące na rynku zmiany są dostatecznym powodem, aby dokładniej przyjrzeć się kategorii nabiałowej. Warto ponownie zdefiniować kierunki jej rozwoju w sklepie. Poza tym personel powinien wiedzieć jak można wykorzystać w kuchni konkretne produkty, zwłaszcza sery.

Profesjonalna ekspozycja
Produkty muszą być prawidłowo wyeksponowane, tylko wtedy będą kupowane. Dlatego w sklepie musi się znaleźć odpowiedniej wielkości chłodzony regał nabiałowy. Należy uwzględnić, że w tym urządzeniu będą eksponowane nie tylko produkty nabiałowe, ale także tłuszcze twarde i konfekcjonowane produkty garmażeryjne.
Jeżeli w konkretnym sklepie udział produktów nabiałowych w obrocie jest dużo większy niż udział pozostałych kategorii, to wielkość urządzeń do ekspozycji nabiału należy istotnie zwiększyć. Pamiętać należy także o tym, że konfekcjonowanych produktów garmażeryjnych w najbliższych latach będzie przybywać. Zatem większość menadżerów zarządzających sklepami spożywczymi stoi przed dylematem – kiedy zwiększyć wielkość regału nabiałowego, a nie czy w ogóle to zrobić.

Rozmiar ma znaczenie
Powierzchnia sali sprzedaży determinuje wielkość możliwych do zainstalowania regałów nabiałowych. Te z kolei mają bezpośredni wpływ na rodzaj i ilość asortymentu oraz wielkość i sposób ekspozycji produktów nabiałowych. 
W skład kategorii produktów nabiałowych wchodzą towary podstawowe, takie jak mleko, twarogi, masła i margaryny, których nie tylko nie można wyeliminować ze sprzedaży, ale w przypadku małych sklepów trudno nawet ograniczyć ich ilość. Obecność towarów podstawowych znacznie ogranicza możliwości ekspozycji „półimpulsów” i „impulsów”, czyli np. deserów czy wyszukanych serów twardych, z uwagi na brak miejsca w regale. Jednak im większy regał na nabiał, tym większy powinien być udział produktów kupowanych pod wpływem impulsu. W bezpośredni sposób przekłada się to na wzrost obrotów sklepu. Klient nie będzie raczej pił więcej mleka czy jadł margaryny albo twarogu, natomiast zwiększenie konsumpcji jogurtów, deserów mlecznych czy serów pleśniowych jest w pełni realne i wymaga prawidłowej ekspozycji oraz celnych działań marketingowych.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony