REKLAMAHELIO - główny - masy

(materiały prasowe)

Już od kilku miesięcy zauważalna jest poprawa optymizmu konsumentów, co jest widoczne po zmianie wskaźnika koniunktury konsumenckiej. Pozytywne odczucia można mieć obserwując wyniki sprzedaży detalicznej. Dynamika sprzedaży detalicznej odnotowała w ostatnim miesiącu wzrost o 6,6 proc. (w październiku wyniosła 3,7 proc. r/r).

REKLAMAFBKCH - Belka w artykułach

Według ekspertów Domu Maklerskiego DM BDM Na zachowanie tendencji wskazują również poprzednie odczyty. Sprzedaż w kategorii żywność i zanotowała w ostatnim miesiącu wzrost o 14,2 proc. r/r. Głównym czynnikiem stymulującym wzrost gospodarczy jest konsumpcja, którą napędza rządowy program 500+.

Według danych GUS zakończył się trwający ponad 2 lata okres deflacji. W listopadzie inflacja wyniosła 0,0 proc. (w obszarze żywności i napojów bezalkoholowych +1,2 proc.), natomiast wg szybkiego szacunku za grudzień, mieliśmy do czynienia ze wzrostem cen o 0,8 proc. r/r.

Jak podkreślają analitycy DM BDM na budżety gospodarstw domowych z pewnością wpływa dobra sytuacja na rynku pracy. Stopa bezrobocia w ostatnich miesiącach cały czas się obniża – w październiku wyniosła 8,2 proc. Według danych GUS, zwiększa się przeciętny poziom zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw.

Nieprzerwanie rośnie również średnie wynagrodzenie, które w październiku wyniosło ok. 4,3 tys.  ZŁ (wzrost o 4,0 proc. r/r i 1,7 proc. m/m). Mając na uwadze wymienione czynniki można oczekiwać zwiększenia konsumpcji gospodarstw domowych. Kategoria „Żywność” odpowiada (wg odczytów GUS) za ok. 20 proc. realizowanych wydatków, ustępując jedynie środkom przeznaczanym na użytkowanie mieszkania.

Zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS w ostatnich latach zauważalna jest tendencja szybkiego wzrostu liczby sklepów o powierzchni 400-999 mkw. (blisko 2,5 proc. ogółu, względem 2005 r. wzrost o 1,4 p.p.). Z drugiej strony kurczy się liczba stacji paliw, a stabilny pozostaje poziom małych sklepów (<99 mkw.).

Dane GUS potwierdzają także odczyty Euromonitor International, zgodnie z którymi rosną obroty dyskontów oraz supermarketów, natomiast kurczy się sprzedaż realizowana przez niezależne sklepy.

Branża FMCG jest szczególnie wrażliwa na czynniki gospodarcze. Presja deflacyjna odbija się na cenach sprzedawanych produktów, co bardzo mocno przekłada się na realizowaną marżę brutto. Na wyniki sieci wyraźny efekt wywierają również spowolnienie PKB, spadek siły nabywczej, wzrost bezrobocia oraz zmniejszenie wydatków na konsumpcję.

W ostatnich miesiącach widoczna jest nasilona walka o klienta między największymi w Polsce sieciami dyskontowymi (Biedronka oraz Lidl). Obniżanie cen przez tych dwóch graczy powoduje, że pozostałe podmioty z rynku są zmuszone dopasowywać swoje koszyki dóbr.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Nina 1 8 miesięcy temuocena: 50% 

    Cieszmy się, inflacja to dobrodziejstwo - jak konsumenci będziemy płacić więcej. A dla handlu na pewno przydadzą się niedziele z zakazem handlu - to na pewno zwiększy obroty. A w ogóle im więcej nakazów i zakazów - tym lepie, tak było przecież za komuny a więc było wtedy dobrze.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony
"