REKLAMAPRIM (KABANOS) - GRILL - Baner Główny (29.04-31.07.2020)
Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel

Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel (materiały własne)

Kryzys stawia pod znakiem zapytania lojalność konsumencką. Zmieniają się kryteria wyboru produktów. Producenci i detaliści muszą w dobie pandemii modyfikować ofertę, by dostosować się do zmieniających się potrzeb klientów – komentuje Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel.

REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020

Obecna pandemia COVID-19 znacząco wpływa na rynek spożywczy w skali globalnej, z naciskiem na zmiany w postawach konsumenckich. Na ten moment, niestety, trudno mówić o dokładnych przewidywaniach odnośnie całościowego wpływu pod kątem ekonomicznych reperkusji. Mimo to warto spojrzeć na lekcje i doświadczenia związane z recesją 2008/09, które wskazują na możliwości dla branży związane z adaptowaniem się do ‘nowych’ potrzeb konsumentów.  Należy także podkreślić, że branża spożywcza jest niejako w uprzywilejowanej pozycji i relatywnie dobrze radzi sobie w czasach kryzysu w porównaniu do innych branż.

Jednym z głównych kierunków oferujących dużą ‘żywotność’ w obecnej sytuacji jest koncentracja na dostarczaniu ‘wartości’ i ‘przyjaznej’ ceny. Recesja 2008/09 wskazuje na możliwości zarówno w segmencie niskiej ceny, który adresowany jest przede wszystkim do konsumenta z ograniczonym budżetem, ale także w segmencie marek premium, które oferują formę ‘przystępnego luksusu’ w czasach, gdy wydatki na inne niż podstawowe przyjemności są z reguły mocno zmniejszane.

Kryzys stawia pod znakiem zapytania lojalność konsumencką, co wiąże się także z wyzwaniami dla produktów markowych w postaci rosnącej konkurencyjności i pozycji marki własnej. Gracze markowi powinni zatem mocniej działać w obszarze zapewniania konsumentów o swojej jakości i unikalnej wartości, przy czym dane konsumenckie Mintel sprzed pandemii wskazują między innymi, że 43 proc. polskich respondentów uważa, że warianty markowe są produkowane z zachowaniem bardziej rygorystycznych standardów niż marka własna.

Patrząc przez pryzmat doświadczeń na bazie recesji 2008/09, można założyć, że nastąpi wzrost znaczenia marki własnej również w kontekście innowacyjności. Według danych pochodzących z bazy Global New Products Database/GNPD (Globalna Baza Nowych Produktów) firmy Mintel, w 2007 udział marki własnej we wszystkich europejskich wdrożeniach w kategorii żywności i napojów wyniósł 18 proc. Natomiast w 2009 udział ten oscylował już w okolicach 24 proc., osiągając poziom ok. 30 proc. w kolejnych latach. Podobny pozytywny scenariusz można przypisać rozwojowi dyskontów, szczególnie w formule ‘hard’, na rynkach europejskich.

Myśląc o strategiach dla produktów markowych, przewiduje się, że lepiej poradzą sobie w nowej, dyskontowej rzeczywistości marki cieszące się dużą dostępnością i widocznością. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na możliwości wokół różnicowania oferty w różnych formatach sklepów – w tym oferowanie wariantów dedykowanych danemu formatowi – minimalizując tym samym ryzyko związane z bezpośrednim porównywaniem cen. Kolejnym istotnym obszarem jest wprowadzanie dobrze znanych i popularnych wśród konsumentów marek w niższej, przystępnej cenie, na przykład poprzez zaoferowanie mniejszych opakowań. Jest to rozwiązanie zarówno ukierunkowane na opłacalność, jak i utrzymanie lojalności masowego konsumenta mimo zmniejszonej mocy zakupowej.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony