REKLAMAPRIM (KABANOS) - Kiełbaski z becułecki - Baner Główny (27- 31.03.2020)

(fot.wiadomoscihandlowe.pl)

Grudzień nie przyniósł odczuwalnych zmian uśrednionych cen podstawowych produktów FMCG. W skali kwartalnej rozstrzał cen online vs. offline wzrósł z 10 (Q3) do ponad 15 proc. (Q4). Czas największego wzrostu cen przypadł na sezon wakacyjny, a w całym 2019 r. najtaniej kupowaliśmy w Auchan. Z kolei Lidl w drugiej części 2019 wywindował ceny i w czwartym kwartale stał się drugim najdroższym sklepem stacjonarnym.

REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA 25% - Belka w artykułach (kwiecień - maj 2020)

Eksperci ASM Sales Force Agency już po raz dziesiąty przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego, czyli zestawienia najpopularniejszych produktów FMCG kupowanych przez Polaków w celu zaspokojenia różnych potrzeb życiowych (tj. nabiału, mięsa i wędlin, napoi, dodatków, słodyczy, chemii domowej, kosmetyków, alkoholi i in.). W grudniu 2019 ceny uśrednione badanego koszyka pozostały stabilne względem listopada (nieznaczny wzrost ceny o 0,39 zł). Rozbieżność między najdroższym a najtańszym koszykiem (czyli zestawieniem tych samych produktów FMCG o cenach najniższych vs. najwyższych) pozostaje w przybliżeniu dwukrotna. Najdroższy z badanych kanałów sprzedaży (e-grocery) nieznacznie potaniał. Najtańszy także w listopadzie Auchan za to odczuwalnie podrożał (wciąż jednak zostawiając w tyle inne sieci). Badanie grudniowe jednocześnie zamyka czwarty kwartał oraz rok 2019 – niniejszy raport jest więc rozszerzony o porównawczą analizę kwartalną oraz roczną. Należy przy tym pamiętać, że badania ASM SFA rozpoczęte zostały w marcu 2019, a więc nie jest możliwe porównanie cen koszyka z całego roku.

Wyniki badania grudniowego

Średnia wartość grudniowego koszyka zakupów wyniosła 228,49 zł, a więc w przybliżeniu tyle samo co przed miesiącem (zaledwie o 0,39 zł więcej). Koszyk skomponowany wyłącznie z najdroższych produktów podrożał względem listopada o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu). Ale wzrosła też o blisko 5 zł wartość koszyka produktów najtańszych (z 156,73 zł do 161,7 zł). Rozbieżność cenowa zestawienia produktów najtańszych i najdroższych pozostaje więc nadal niemal dwukrotna (w grudniu nieznacznie mniejsza).

Ceny w 2019 r.

Najtańszą siecią w skali roku okazał się Auchan, choć odnotowano tam wzrost cen w miesiącach wakacyjnych. W dalszej kolejności, ale wciąż poniżej mediany, uplasowały się odpowiednio Kaufland, Biedronka, Tesco, Carrefour. Sieć Intermarche zajęła miejsce pośrodku rankingu (wyznaczając jego medianę). Powyżej wzrastająco zajęły miejsce: E.leclerc, Lidl, Makro, Selgros i e-grocery.

Najdroższych zakupów w sieciach tradycyjnych dokonywaliśmy w trzecim kwartale 2019 r. (Q3), a więc drugim objętym badaniami ASM SFA. Czas największego wzrostu cen przypadł na miesiące letnie, czyli sezon wakacyjny. Niezmiennie przez cały okres badania najdroższe były zakupy online, a najtańsze, w uśrednieniu, w tradycyjnym sklepie Auchan. Najstabilniejsze pod względem cokwartalnego średniego poziomu cen były w 2019 Selgros, Carrefour i Kaufland. Lidl, w pierwszej połowie roku regularnie utrzymujący się w okolicach mediany badania, w drugiej części 2019 wywindował ceny, w czwartym kwartale będąc drugim najdroższym sklepem stacjonarnym.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 33

  • 18
    BARDZO PRZYDATNY
  • 7
    PRZYDATNY
  • 5
    OBOJĘTNY
  • 3
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (6)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Co wiem 6 2 miesiące temuocena: 50% 

    Dino to nie jest polska sieć

    oceń komentarz
  • ~Patriota 5 2 miesiące temuocena: 0% 

    Zgadzam sie z przedmówcą gdzie polskie sieci Dino, Polomarket, Topaz, Archelan , Twój Market itd. Mniema że portal nie jest tubą dla zachodnich korpo

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Jax 4 2 miesiące temuocena: 40% 

    Redaktor A kopa kopa chce ahuion najtańszy chyba w francyji * ele glupoty

    oceń komentarz
  • ~tołdi 3 2 miesiące temuocena: 50% 

    @takijeden: Nie ma ich dlatego, że w polskich sieciach jest tag drogo, ze nie mieszczą się w skali.

    oceń komentarz
  • ~Matematyk 2 2 miesiące temuocena: 0% 

    Zapraszam redaktora na zajęcia ze statystyki mediana to wyrażenie środkowe ze zbioru, a nie średniej wartosci.

    oceń komentarz
  • ~TakiJeden 1 2 miesiące temuocena: 100% 

    Dlaczego w tych zestawieniach nie ma polskich sieci? Np. Dino czy Polomarket? Regularnie są pomijane, a jestem pewien że w konfrontacji z sieciami uwzględnianymi w zestawieniu wypadłyby całkiem dobrze. A może nie ma ich właśnie dlatego?

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony