REKLAMAPRIM (KABANOS) - Baner Główny (03-13 kwietnia 2020)

(fot.wiadomoscihandlowe.pl)

Grudzień nie przyniósł odczuwalnych zmian uśrednionych cen podstawowych produktów FMCG. W skali kwartalnej rozstrzał cen online vs. offline wzrósł z 10 (Q3) do ponad 15 proc. (Q4). Czas największego wzrostu cen przypadł na sezon wakacyjny, a w całym 2019 r. najtaniej kupowaliśmy w Auchan. Z kolei Lidl w drugiej części 2019 wywindował ceny i w czwartym kwartale stał się drugim najdroższym sklepem stacjonarnym.

REKLAMA

Eksperci ASM Sales Force Agency już po raz dziesiąty przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego, czyli zestawienia najpopularniejszych produktów FMCG kupowanych przez Polaków w celu zaspokojenia różnych potrzeb życiowych (tj. nabiału, mięsa i wędlin, napoi, dodatków, słodyczy, chemii domowej, kosmetyków, alkoholi i in.). W grudniu 2019 ceny uśrednione badanego koszyka pozostały stabilne względem listopada (nieznaczny wzrost ceny o 0,39 zł). Rozbieżność między najdroższym a najtańszym koszykiem (czyli zestawieniem tych samych produktów FMCG o cenach najniższych vs. najwyższych) pozostaje w przybliżeniu dwukrotna. Najdroższy z badanych kanałów sprzedaży (e-grocery) nieznacznie potaniał. Najtańszy także w listopadzie Auchan za to odczuwalnie podrożał (wciąż jednak zostawiając w tyle inne sieci). Badanie grudniowe jednocześnie zamyka czwarty kwartał oraz rok 2019 – niniejszy raport jest więc rozszerzony o porównawczą analizę kwartalną oraz roczną. Należy przy tym pamiętać, że badania ASM SFA rozpoczęte zostały w marcu 2019, a więc nie jest możliwe porównanie cen koszyka z całego roku.

Wyniki badania grudniowego

Średnia wartość grudniowego koszyka zakupów wyniosła 228,49 zł, a więc w przybliżeniu tyle samo co przed miesiącem (zaledwie o 0,39 zł więcej). Koszyk skomponowany wyłącznie z najdroższych produktów podrożał względem listopada o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu). Ale wzrosła też o blisko 5 zł wartość koszyka produktów najtańszych (z 156,73 zł do 161,7 zł). Rozbieżność cenowa zestawienia produktów najtańszych i najdroższych pozostaje więc nadal niemal dwukrotna (w grudniu nieznacznie mniejsza).

Ceny w 2019 r.

Najtańszą siecią w skali roku okazał się Auchan, choć odnotowano tam wzrost cen w miesiącach wakacyjnych. W dalszej kolejności, ale wciąż poniżej mediany, uplasowały się odpowiednio Kaufland, Biedronka, Tesco, Carrefour. Sieć Intermarche zajęła miejsce pośrodku rankingu (wyznaczając jego medianę). Powyżej wzrastająco zajęły miejsce: E.leclerc, Lidl, Makro, Selgros i e-grocery.

Najdroższych zakupów w sieciach tradycyjnych dokonywaliśmy w trzecim kwartale 2019 r. (Q3), a więc drugim objętym badaniami ASM SFA. Czas największego wzrostu cen przypadł na miesiące letnie, czyli sezon wakacyjny. Niezmiennie przez cały okres badania najdroższe były zakupy online, a najtańsze, w uśrednieniu, w tradycyjnym sklepie Auchan. Najstabilniejsze pod względem cokwartalnego średniego poziomu cen były w 2019 Selgros, Carrefour i Kaufland. Lidl, w pierwszej połowie roku regularnie utrzymujący się w okolicach mediany badania, w drugiej części 2019 wywindował ceny, w czwartym kwartale będąc drugim najdroższym sklepem stacjonarnym.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 33

  • 18
    BARDZO PRZYDATNY
  • 7
    PRZYDATNY
  • 5
    OBOJĘTNY
  • 3
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (6)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Co wiem 6 2 miesiące temuocena: 50% 

    Dino to nie jest polska sieć

    oceń komentarz
  • ~Patriota 5 2 miesiące temuocena: 0% 

    Zgadzam sie z przedmówcą gdzie polskie sieci Dino, Polomarket, Topaz, Archelan , Twój Market itd. Mniema że portal nie jest tubą dla zachodnich korpo

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Jax 4 2 miesiące temuocena: 40% 

    Redaktor A kopa kopa chce ahuion najtańszy chyba w francyji * ele glupoty

    oceń komentarz
  • ~tołdi 3 2 miesiące temuocena: 50% 

    @takijeden: Nie ma ich dlatego, że w polskich sieciach jest tag drogo, ze nie mieszczą się w skali.

    oceń komentarz
  • ~Matematyk 2 2 miesiące temuocena: 0% 

    Zapraszam redaktora na zajęcia ze statystyki mediana to wyrażenie środkowe ze zbioru, a nie średniej wartosci.

    oceń komentarz
  • ~TakiJeden 1 2 miesiące temuocena: 100% 

    Dlaczego w tych zestawieniach nie ma polskich sieci? Np. Dino czy Polomarket? Regularnie są pomijane, a jestem pewien że w konfrontacji z sieciami uwzględnianymi w zestawieniu wypadłyby całkiem dobrze. A może nie ma ich właśnie dlatego?

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMARetail FMCG Congress - Half Page - marzec-kwiecień 2020
do góry strony