REKLAMAPRIM (KABANOS) - GRILL - Baner Główny (29.04-30.06.2020)
Patryk Rudnicki, menedżer w Bain & Company Poland/CEE.

Patryk Rudnicki, menedżer w Bain & Company Poland/CEE. (Bain)

– Czas pandemii związanej z koronawirusem to ciężka próba dla wszystkich formatów w handlu detalicznym. To, jak sobie poradzą poszczególne sieci i sklepy, będzie kluczowe w budowaniu ich wizerunku, zaufania i wiarygodności wśród klientów. Zwycięsko z tej batalii wyjdą sieci, które są elastyczne i sprawnie reagują na zakłócenia w łańcuchu dostaw – dla serwisu wiadomoscihandlowe.pl komentuje Patryk Rudnicki, menedżer w Bain & Company Poland/CEE.

REKLAMAFPP/CALPE_belka w artykulach_28.05-04.06.

– Ciągłość dostaw i szybkie reagowanie na zmieniające się zapotrzebowanie klientów jest w tym momencie kluczowe. Sukces zależy również od zapewnienia ciągłości obsługi pomimo braków personelu. Gracze, którzy rozwijają sprzedaż omnichannel i są przygotowani na znaczne zwiększenie dostaw do domu mogą liczyć na zwycięstwo w trudnych czasach. Oczywiście warunkiem niezbędnym jest wdrożenie zasad bezpieczeństwa i higieny, aby zminimalizować ryzyko zakażenia wirusem pracowników i klientów – mówi Patryk Rudnicki.

– W handlu spożywczym, obecna sytuacja jest dużym wyzwaniem dla detalistów wielkopowierzchniowych, szczególnie dla tych, którzy posiadają sklepy w centrach handlowych. Pomimo tego, że sklepy spożywcze pozostają tam otwarte, spodziewamy się w nich dalszego spadku sprzedaży. Z drugiej strony, największe sieci ze względu na skalę działalności oraz wiedzę i doświadczenie, mogą lepiej zarządzić łańcuchem dostaw i reagować na wyzwania związane z dostępnością pracowników, produktów oraz zasadami bezpieczeństwa – kontynuuje ekspert.

Zdaniem Rudnickiego, w obecnej sytuacji mały format handlu spożywczego będzie w naturalny sposób premiowany przez klientów ze względu na bliską lokalizację i poczucie bezpieczeństwa – w takich sklepach jest mniej ludzi, czas zakupów jest krótszy i odległość od domu niewielka. Gracze sieciowi będą korzystać ze swojej skali działalności oraz siły przetargowej. Istotne wyzwania stoją przed sklepami niezależnymi. Z jednej strony korzystają one ze swojej dogodnej lokalizacji. Z drugiej jednak, mała skala działalności może utrudniać im negocjacje z dostawcami, którzy w obecnej sytuacji będą jeszcze silniej walczyć o swoje marże.

– Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, odpowiedź na zmiany w strukturze handlu spożywczego wydaje się niejednoznaczna. Przede wszystkim należy spodziewać się umocnienia pozycji wiodących graczy, w szczególności tych, którzy znajdą sposób na efektywniejsze wykorzystanie kanału online, czy też innowacyjnych rozwiązań, takich jak np. bezdotykowa dostawa produktów.

Ekspert zwraca uwagę, że historycznie patrząc, okresy kryzysu były traktowane przez wiodące firmy w swoich branżach jako okazja do istotnego wzmocnienia pozycji konkurencyjnej, zarówno poprzez inwestycje we własny biznes, jak i działalność M&A. Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie kanału online oraz przewidywane przyspieszenie penetracji online w wielu kategoriach po zakończeniu epidemii COVID-19, wydaje się, że rozwinięcie własnych kompetencji w obszarze omnichannel będzie priorytetem dla polskich detalistów.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Alex 1 2 miesiące temuocena: 80% 

    Spadek sprzedaży? Głównie z powodu wysokich cen. Dziś byłem w dużym sklepie i była masa ludzi. Więc klientów nie brakuje.

    oceń komentarz
REKLAMA
do góry strony