REKLAMAHELIO - Baner Główny - NATURA (21-27.10.2019)
Sprzedaż soków, nektarów i napojów dla dzieci znów notuje wzrosty. Największą dynamiką mogą się poszczycić wody butelkowane, także smakowe. Producenci prześcigają się w pomysłach na przyciągniecie uwagi najmłodszych konsumentów, a także ich rodziców, którzy z reguły współdecydują o zakupie.
REKLAMATOTA - belka w artykule (17-27.10.2019)

Po dwóch latach spadków rynek soków, nektarów i napojów dla dzieci ponownie rośnie. Według danych Nielsena, udostępnionych przez Maspex, sprzedaż w tym segmencie zwiększyła się w minionym roku o 3 proc. ilościowo i o 8 proc. pod względem wartości.
Hoop Polska (marka Jupik) przytacza badania, z których wynika, że za blisko połowę wartości sprzedaży produktów napojowych dla dzieci odpowiadają soki i nektary, na które popyt rośnie jednak najwolniej – o niespełna 5 proc. w ostatnim roku. Za nimi, zajmując blisko 40 proc. rynku, plasują się napoje, z roczną dynamiką na poziomie 7 proc. Nieco ponad 10 proc. przypada na wodę (klasyczną i smakową). Zainteresowanie niegazowaną wodą smakową w półlitrowych butelkach wzrosło w ciągu minionych dwunastu miesięcy o 7 proc., co nie zaskoczyło producentów. – Rozwój segmentu wody smakowej jest pochodną globalnego trendu – komentuje Dorota Liszka z Grupy Maspex, właściciela Kubusia. Dodaje, że do marek własnych należy zaledwie 4 proc. całej omawianej kategorii.

Kubuś wyznacza trendy

Z punktu widzenia dziecka, obok smaku (ulubione to malinowy, truskawkowy i pomarańczowy), najważniejsze jest opakowanie – atrakcyjna grafika z rozpoznawalnym bohaterem i możliwością zabawy. Dla rodziców liczy się wygoda – poręczność i bezpieczeństwo spożycia napoju poza domem. W ciągu ostatnich dwóch lat widoczny był spadek znaczenia opakowań szklanych na rzecz plastikowych. Dariusz Badełek z firmy Agros Nova (Fortuna, Pysio) przytacza dane za ostatnie dwanaście miesięcy, które świadczą o wzroście segmentu opakowań PET (z 36 do 49 proc.) kosztem szklanych (spadek z 56 do 41 proc.), przy stabilnej pozycji kartoników. – Trend ten jest przede wszystkim pochodną zmiany opakowania największego gracza na rynku – wyjaśnia przyczynę dynamicznych zmian Badełek.

Ów największy gracz, czyli Maspex, w połowie 2011 roku wprowadził na rynek sok przecierowy Kubuś GO!, który był niczym innym, jak sokiem Kubuś, tyle że w nowym opakowaniu. Kubuś w lekkiej, poręcznej, plastikowej butelce z tzw. dzióbkiem zapoczątkował trend zmiany opakowań na rynku soków przecierowych dla dzieci. Nic dziwnego, że plastikowe opakowanie tak wpłynęło na wyniki sprzedaży marki – według danych producenta Kubuś to najczęściej kupowany w Polsce sok na bazie marchwi i owoców: na 100 Polaków, aż 90 go zna (źródło: Maspex za TNS, wrzesień 2012). Marki Kubuś i Kubuś Play wyniosły Grupę Maspex na pozycję lidera kategorii soków, nektarów i napojów dla dzieci, a Kubuś Waterrr wygrywa w rankingach sprzedaży dziecięcej wody smakowej. W ubiegłym roku pojawił się Kubuś Waterrr Sport, który zapoczątkował kategorię funkcjonalnych wód smakowych dla najmłodszych.

Witaminy i mniej cukru

Napoje i wody dla dzieci to wycinek rynku, który wymaga od marek ciągłej komunikacji z konsumentami. – Konkursy dla najmłodszych, gry mobilne czy obecność na etykietach znanych bohaterów kreskówek to dziś standardy, które decydują o sukcesie – ocenia Konrad Wiktor z Ustronianki (marka Grapcio). W tym roku napoje Grapcio przejdą poważną metamorfozę: planowana jest zmiana receptury (skład wzbogaci się o sok, producent rezygnuje z konserwantów) i odświeżenie opakowań. Przedstawiciel Ustronianki podkreśla, że decyzja o zakupie zależy w dużej mierze od rodzica, który coraz częściej poszukuje produktów zdrowych, bogatych w witaminy, pozbawionych konserwantów i sztucznych barwników. Sylwester Michałek, reprezentujący Jutrzenkę Colian, producenta oranżady Hellena, uznaje ten trend za wiodący na rynku produktów „dziecięcych”. Oczekiwania rodziców stanowiły jeden z głównych powodów, dla których firma zaproponowała wzbogaconą witaminami Oranżadę YOO! Hellena bez sztucznych barwników i słodzików.

Sposób na „odchudzenie” napojów bez zastosowania sztucznych słodzików znalazł producent Jupika, który wprowadzi napój z dodatkiem naturalnego słodzika – stewii. – Ma to pomóc nie tylko zachować walory smakowe, ale również zmniejszyć kaloryczność wyrobu o co najmniej 40 proc. – podkreśla Patrycja Giurko z firmy Hoop Polska, właściciela marki. Ponadto oferta wzbogaci się o Jupik Owoce Ogrodowe (0,33 l) z czerwonych owoców oraz wodę smakową Jupik Aqua Malina w półlitrowej butelce.

Barbie wspiera sprzedaż

Dotarcie do młodego konsumenta ułatwia obecność w mediach skierowanych do najmłodszych oraz w pasmach programów dziecięcych. Na tym opiera się koncepcja linii produktów z oferty firmy Agros Nova – soków w kartonikach 0,2 l Fortuna Barbie i Hot Wheels oraz Fortuna Monster High (znane postaci zabawek) w opakowaniach o poj. 0,5 l. Napoje trafiły do sprzedaży w drugiej połowie ub.r. – Rynek dobrze zareagował na Fortunę Monster High, co zawdzięczamy nowemu formatowi półlitrowego zakręcanego kartonu, atrakcyjnej grafice i ciekawym smakom – ocenia Dariusz Badełek. Agros Nova planuje kolejne nowości, zarówno w ramach produktów dla najmłodszych w popularnym formacie 0,2 l, jak i w segmencie wyrobów dla dzieci w wieku 7­‑9 lat.

Kup napój i zagraj na smarfonie

Atrakcyjność opakowań produktów znacząco wzrasta, jeśli zawierają one element zabawy. Gry, zagadki czy kolorowanki na etykietach to dziś standard. Producent soków, nektarów i napojów Hortex Leon w kartonikach o poj. 0,2 l postanowił tego rodzaju bonusy unowocześnić – na opakowaniach znalazły się markery, dzięki którym, mając smartfona, można zagrać w gry zręcznościowe. Ponadto soki Hortex Scooby Doo 0,2 l zmieniły szatę graficzną. Pojawił się też nowy smak (jabłko­‑ananas).
Nowości wprowadza również Jurajska Spółdzielnia Pracy, która poszerzyła asortyment wód smakowych o cytrynową wodę Frutek Aqua w opakowaniu 0,5 l. Oferta napojów Frutek 0,33 l z zamknięciem typu sport cup wzbogaci się niebawem o wariant wieloowocowy.

Promocje z nagrodami

Kubuś należy do najsilniej wspieranych marek. Jego producent również w tym roku planuje głośne kampanie reklamowe, promocje konsumenckie, działania w sklepach a także nowe formy komunikacji. Od lutego trwa konkurs „Magiczna Podróż Kubusia” – na opakowaniach znajdują się kody, które, po zarejestrowaniu na stronie internetowej, można wymienić na gwarantowane i losowane nagrody (m.in. DVD, wycieczka na Mauritius). Z kolei Hoop Polska proponuje konkurs Jupik Camp, w którym, obok nagród rzeczowych, do wygrania jest wakacyjny wyjazd dla dzieci. Akcja wspierana jest kampanią w Internecie.

Katarzyna Chorąży

Wiadomości Handlowe, Nr 4 (124) Kwiecień 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony