REKLAMAPszczółka - Baner Główny - Trufle (18-21.10.2018)

HANDEL I DYSTRYBUCJA

 

11 kwietnia 2018, 09:44

Nowe przepisy dają zleceniodawcy badania możliwość audytowania każdego jego etapu pod kątem przestrzegania procedur

Nowe przepisy dają zleceniodawcy badania możliwość audytowania każdego jego etapu pod kątem przestrzegania procedur (fot. Pixabay/CC0)

Ten, kto zleca przeprowadzenie badań marketingowych, musi upewnić się, czy będą one realizowane z wykorzystaniem transparentnej metodologii i legalnych baz danych. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście unijnego rozporządzenia RODO, które zaczyna obowiązywać już za miesiąc.

REKLAMARTA - Belka w artykułach - wrzesień-październik 2018

Realizacja profesjonalnych badań marketingowych wymaga od podmiotów zajmujących się tego typu działalnością wszechstronnej wiedzy z zakresu metodologii, znajomości samej branży FMCG, ciągłego doskonalenia warsztatu badawczego i zarządzania ryzykiem projektowym. Działy marketingu sieci handlowych czy zarządcy galerii handlowych korzystający z usług takich firm powinni wzmóc czujność i nie kierować się wyłącznie kryterium ceny, gdyż może to rodzić kłopoty – szczególnie, gdy uwzględnimy nową rzeczywistość rynkową, którą wprowadza RODO.

Co się stanie 25 maja?

Co zmieni się w maju br., gdy wejdą w życie nowe przepisy? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przybliżmy najpierw kilka pojęć, które branża badawcza określa mianem swojej „kuchni”. Mamy tu przede wszystkim obszar metodologiczny, zachowanie tzw. poprawności realizacyjnej (standardy jakościowe dotyczące pracy ankieterów) i system zarządzania bezpieczeństwem informacji. Za tym ostatnim pojęciem stoi zarówno konieczność zakupu legalnych baz do każdego projektu (od wyspecjalizowanych firm), jak i odpowiednie procedury ochrony danych osobowych podczas ich przetwarzania. Legalna baza danych to zestaw odpowiednio opisanych respondentów, którzy na wcześniejszym etapie rekrutacji przekazali zgody marketingowe do dalszego przetwarzania.

Dlaczego o tym wszystkim piszę? Moje ponad 10-letnie doświadczenia z pracy z działami marketingu różnych sieci handlowych, producentami z obszaru FMCG czy z osobami odpowiedzialnymi za marketing w galeriach handlowych wskazują na zróżnicowaną świadomość klientów w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji. Według mnie jest to przede wszystkim efekt bezwzględnej walki o klienta m.in. ze strony samych firm badawczych, które często celowo nie zdradzały tajników swojej „kuchni”. Tę niską świadomość niektórych klientów widać czasem już po lekturze zapytania ofertowego, gdzie aspekt legalności baz danych jest po prostu pomijany.

Na konkretnym przykładzie

Wróćmy jednak do samego RODO i do zmian, które już wkrótce zauważy klient firmy badawczej. Posłużę się przykładem ogólnospożywczej sieci handlowej, która chce zlecić np. badanie satysfakcji swoich klientów i zderzyć te wyniki z opiniami klientów dotyczącymi konkurencyjnych sieci. Ze względu na wiarygodność w tego typu projekcie najczęściej wybierana jest metoda CATI (czyli ankieta przeprowadzana telefonicznie). RODO przede wszystkim daje zleceniodawcy możliwość audytowania każdego etapu badania (gdy przetwarzane są dane osobowe). Będzie on miał prawo oddelegować swojego informatyka, by ten potwierdził przestrzeganie obowiązujących procedur.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 38

  • 37
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Jarek_z_drugiej_strony_ulicy 2 6 miesięcy temuocena: 18% 

    Stek bzdur, półprawd, niedopowiedzeń i zwykłych klamstw, pokazujących, że autor trochę sobie poczytał, coś tam usłyszał, ale miesza różne kwestie bez ładu i składu. RODO w zerowy sposób wpłynie na branżę badawczą, bo kwestia legalności bazy leży po stronie administratora danych, a firma badawcza niekoniecznie nim musi być.

    oceń komentarz
  • ~TomekDOMEK 1 6 miesięcy temuocena: 83% 

    Fajny artykuł i mówi całą prawdę.

    oceń komentarz
do góry strony