REKLAMARetail FMCG Congress - Banner Główny - lipiec 2020

Niemiecki rząd federalny zdecydował się na obniżenie stawek podatku VAT do końca 2020 roku. Jest to jeden z elementów wartego 130 mld euro pakietu wspierającego gospodarkę w czasie koronakryzysu. Największe sieci handlowe zapewniają, że w całości przeniosą obniżkę na klientów, adekwatnie obcinając ceny. Ma to pobudzić popyt wewnętrzny w czasie dekoniunktury.

REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020

(Biedronka / Jeronimo Martins Polska)

Niemieccy parlamentarzyści przyjęli na wniosek rządu ustawę obniżającą stawki podatku od wartości dodanej – z 19  na 16 proc. oraz z 7 na 5 proc. Zmiany wejdą w życie 1 lipca i będą obowiązywać do końca 2020 roku. Decyzja ta spotkała się z przychylnym przyjęciem ze strony handlu. Wszystkie największe spożywcze sieci handlowe - m.in. Aldi Nord, Aldi Süd, Lidl, Kaufland Edeka i Rewe – zapowiedziały już obniżenie cen detalicznych w taki sposób, że beneficjentami tych obniżek stali się w całości konsumenci.

Opracowany przez niemiecki rząd kompleksowy program stymulujący wzrost gospodarczy (odpowiednik polskiej tarczy antykryzysowej) ma pomóc finansowo firmom, ich pracownikom, gospodarstwom domowym i gminom w obliczu recesji wywołanej pandemią. – Jestem pewien, że firmy przełożą obniżki podatku VAT na swoich klientów. Chciałbym również, aby wiele przedsiębiorstw poszło o krok dalej, dorzucając do tych obniżek również własne promocje. Takie  podejście pomoże w pobudzeniu popytu wewnętrznego w czasie dekoniunktury - powiedział Federalny minister gospodarki Peter Altmaier.

Czy w Polsce rząd mógłby zdecydować się na obniżenie stawek podatku VAT? Przypomnijmy, że w 2012 koalicyjny rząd PO-PSL zdecydował się na podniesienie stawek VAT – z 22 do 23 proc. i z 7 do 8 proc. W założeniu wyższy VAT miał obowiązywać jedynie trzy lata, jednak ówczesna ekipa wycofała się ze zniesienia wyższej stawki. Ze swoich obietnic nie wywiązało się również Prawo i Sprawiedliwość, które również obiecywało niższy VAT. Dzisiaj - w dobie koronakryzysu i nadchodzącej recesji gospodarczej - to raczej mało prawdopodobne. Patrząc na pogarszającą się sytuację budżetu państwa i konieczność utrzymania wprowadzonych przez obecną władzę programów socjalnych - szansa na pobudzenie konsumpcji obniżkami VAT-u – tak jak chce zrobić to rząd niemiecki - jest niemożliwa.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 7

  • 6
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (4)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Teksas 4 26 dni temu

    Problem jest inny Jeżeli Morawiecki by to zrobił To czy Biedronka portugalska Lidl Kaufland niemiecki Oszolom Francuzki by obniżyli ceny Did tylko że przetwórnie spożywcze też nie polskie

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~jackx 3 27 dni temuocena: 100% 

    u nas niemożliwe

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~ala 2 29 dni temu

    nie 130 milionow a 130 miliardow

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~yoyo 1 miesiąc temuocena: 100% 

    z 19% na 16% proszę państwa

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony