REKLAMAMarket Roku 2018  - baner główny
Biedronka przy łódzkim CH Manufaktura

Biedronka przy łódzkim CH Manufaktura (fot. Konrad Kaszuba)

Na marginesie pierwszej, nieudanej próby wprowadzenia na rynek polski przysmaków z Portugalii, główny strateg Jeronimo Martins przyznaje, że sukces sieci Biedronka w Polsce okupiony był wieloma nieudanymi posunięciami. Spółka jednak potrafi wyciągać wnioski z porażek i dlatego dzisiaj jest już „firmą prawdziwie polską” – relacjonuje portugalski portal Jornal de Negocios.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II

Strategia adaptacji do polskiego rynku, realizowana od początku istnienia sieci Biedronka, czyli od 1994 r., spowodowała, że dzisiaj jest to sieć „prawdziwie polska”. Przychody na polskim rynku odpowiadają za dwie trzecie obrotów całej grupy Jeronimo Martins.

Niedawno w Biedronkach pojawiły się ciasteczka pastéis de nata – portugalski przysmak, o którym autor blogu mojeprzysmaki.pl pisze: „Są to popularne w Portugalii mini tarty – babeczki budyniowe zapiekane w perfekcyjnie chrupkim cieście francuskim. Pyszne jeszcze ciepłe. Są bajeczne w smaku i nie można się od nich oderwać!”

Mimo tak entuzjastycznych recenzji mistrzów kuchni premiera ciasteczek nie była udana – sprzedaż pierwszej partii produktu „okazała się fiaskiem”, ponieważ ciasteczka wyglądały na przypalone i jako takie w opinii większości konsumentów nie nadawały się do spożycia – czytamy na portalu Jornal de Negocios.

Następna partia została wyprodukowana według zmienionej receptury, z wykorzystaniem ciasta o złocistym kolorze. Sprzedaż natychmiast ruszyła.

Tę w sumie dość marginalną anegdotę opowiedział portugalskim dziennikarzom Nuno Abrantes, szef działu planowania strategicznego w Jeronimo Martins, traktując ją jako przykład drogi, jaką przebyła sieć Biedronka na polskim rynku od 1994 r. Polska podnosiła się wtedy dopiero z gospodarczej ruiny, kraj ledwo co porzucił komunizm. – Na swojej drodze doświadczaliśmy różnych trudności i porażek, ale staraliśmy się uczyć na niepowodzeniach, dzięki czemu ostatecznie udało nam się odnieść sukces – powiedział Nuno Abrantes.

– Handel żywnością ma związek z gastronomią i sztuką kulinarną, które są częścią kulturowej tożsamości krajów i regionów. Biedronka postawiła na adaptację do polskich gustów, dlatego obecnie 90 proc. produktów spożywczych z oferty sieci pochodzi z Polski, a tylko 3 proc. oferty jest wspólne dla Biedronki i portugalskiej sieci Pingo Doce. Ale dzięki temu zarówno sklepy, jak i sama firma są postrzegane jako polskie – tłumaczył menedżer.

Nuno Abrantes, który przez cztery lata mieszkał w naszym kraju jako dyrektor finansowy JM Polska, zwrócił uwagę, że co prawda w 2016 r. Biedronka importowała żywność portugalską na kwotę 90 mln euro, ale wiele z tych produktów trzeba było adaptować do upodobań lokalnych konsumentów.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (3)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~qw 3 7 dni temuocena: 100% 

    Dramat...ku...a Dramat co oni piszą...ciapaci nas łupią a oni na to pozwalają...o Polsko obudz się w końcu.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~klient z Biedronka 2 8 dni temuocena: 0% 

    Na szczęścia Kapitał dziś nie ma narodowość, ale jeśli jest to prawda ze 90% produkty to polskie, to jest w porzadku -))

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~zdziwiony klient 1 9 dni temuocena: 67% 

    Przepraszam, ale czy właścicielem tej sieci są Polacy? Dla mnie "polska" sieć to sieć, która należy kapitałowo do mieszkańca/mieszkanki Polski.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony
"