REKLAMAMLEKOVITA - Święta Mascarpone/Twaróg - Baner Główny (08-13.12.2019)
Zgodnie z obowiązującą w polskim prawie zasadą swobody umów, jej treść jest ustalana przez strony według uznania

Zgodnie z obowiązującą w polskim prawie zasadą swobody umów, jej treść jest ustalana przez strony według uznania (fot. wiadomoscihandlowe.pl, zdjęcie ilustracyjne)

Osoba, która chce przystąpić do sieci franczyzowej, musi podpisać umowę, która określa prawa i obowiązki obu stron. Choć wraz z załącznikami jest to dość długi dokument, trzeba się z nim dobrze zapoznać.

REKLAMAPurella - SuperSuple - Belka w artykułach (01-15.12.2019)

Franczyzobiorca, który podpisuje umowę, bierze na siebie szereg obowiązków. Najważniejszym z nich jest ten, który stanowi istotę franczyzy – czyli zobowiązanie detalisty, że będzie prowadził na własny rachunek i we własnym imieniu (choć pod szyldem franczyzodawcy) działalność gospodarczą. Będzie przy tym przestrzegał reguł operatora franczyzowego, nie robiąc żadnych odstępstw, jeśli chodzi o zarządzanie sklepem, ani takich, które mogłyby zakłócić jednolity wizerunek sieci. Brzmi dość kategorycznie, ale taka jest właśnie idea franczyzy – zasady w niej obowiązujące są sprawdzone i potwierdzone wieloletnią praktyką, a więc – zdaniem franczyzodawcy – tylko działanie zgodnie z nimi gwarantuje sukces.

Kupowanie u innych dostawców

Jednym z ważniejszych obowiązków franczyzobiorcy jest zobowiązanie się do kupowania towaru od wskazanego dostawcy (grupy dostawców). Niektóre sieci pozostawiają w tej kwestii mniejszy lub większy margines swobody, np. zgadzają się, by detalista kupował część towaru u „swoich” dostawców. To pozwala detaliście zamawiać produkty regionalne (np. pieczywo) w lokalnych piekarniach, co korzystnie wpływa na wizerunek sklepu i dziś jest praktycznie warunkiem dobrego handlu.

Transparentność biznesu

Kolejnym obowiązkiem franczyzobiorcy jest udostępnianie operatowi wszystkich informacji na temat działania sklepu. Oznacza to, że franczyzodawca ma dostęp do dokumentacji (także finansowej), ma również prawo kontrolowania wszystkich pomieszczeń w placówce. Z drugiej strony detalista jest zobowiązany do nieujawniania nikomu, poza franczyzodawcą, informacji dotyczących działalności sklepu. Tajemnicy należy dochować zarówno w trakcie obowiązywania umowy franczyzowej, jak również po jej zakończeniu.

Tu kryje się niebezpieczeństwo

Umowa franczyzy jest zaliczana do tzw. umów nienazwanych, czyli takich, które nie są unormowane w Kodeksie cywilnym ani w innych aktach prawa cywilnego. Tym samym, zgodnie z obowiązującą w polskim prawie zasadą swobody umów, jej treść ustalana jest przez strony według uznania. To oznacza, że liczba możliwych postanowień, które mogą nieść istotne zagrożenie dla franczyzobiorcy, jest praktycznie nieograniczona. Dlatego należy dobrze (najlepiej w porozumieniu z prawnikiem) przeanalizować wszystkie zapisy, które proponuje franczyzodawca. Oto przykłady zapisów, na które trzeba szczególnie uważać.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony