REKLAMARC Foods - baner główny - grudzień 2018
Urszula Stałowska-Homa, dyrektor zarządzający w spółce Gruppo Trade Service Polska

Urszula Stałowska-Homa, dyrektor zarządzający w spółce Gruppo Trade Service Polska (fot. mat. pras.)

Straty w sklepach spożywczych mogą wynikać z różnych przyczyn. Niewłaściwe decyzje zakupowe zamawianych produktów, błędy w procesie logistycznym i merchandisingowym oraz kradzieże, to tylko kilka z nich – wskazuje Urszula Stałowska-Homa, dyrektor zarządzający w spółce Gruppo Trade Service Polska, należącej do ASM Group.

REKLAMAPszczółka - Belka w artykułach - Fantazje (09-12.12.2018)

Nieodpowiednie decyzje ilościowe czy produktowe na etapie realizowanych przez placówkę handlową zakupów towaru mogą powodować, że towar nie sprzeda się w takich ilościach jakby życzył sobie tego sklep lub przeterminuje się – powodując stratę. Jak zauważa Urszula Stałowska-Homa, brak właściwej kontroli w procesach logistycznym i merchandisingowym, nieprawidłowa rotacja produktów podczas towarowania również wpływają na wzrost wskaźnika strat. - Kolejna przyczyna to kradzieże dokonywane zarówno przez nieuczciwych klientów jak i pracowników. Na szczęście jest kilka rozwiązań, które pozwalają dobrze zarządzać tym procesem – zaznacza ekspertka.

Proste zasady

Sklepy i dostawcy produktów, którym zależy, aby towar się sprzedał, cenią sobie u pracowników (wewnętrznych jak i zewnętrznych serwisantów) uwzględnianie w swojej pracy układania produktów na półce zasad FIFO (z ang. first in first out – pierwsze przyszło, pierwsze wyszło) i FEFO (z ang. first expired first out – pierwsze traci ważność, pierwsze wyszło). - Dlatego też usługa merchandisingowa, z której korzystają nasi klienci gwarantuje, że po dostarczeniu produktu do punktu sprzedaży, wyznaczony serwisant zadba o jego właściwą wizualizację, która będzie uwzględniać właśnie te zasady. Dzięki temu, produkty z krótszą datą przydatności będą zawsze znajdować się na półce z przodu. Dedykowany serwisant każdorazowo zwraca także uwagę kierownictwu placówki handlowej, w przypadku gdy zbliża się termin przydatności danego produktu. Wówczas sklep może zaplanować działania mające na celu minimalizację straty, np. organizując promocję – komentuje Stałowska- Homa.

Zbadaj rotację

Błędy popełnione przy zakupie nieodpowiedniej ilości produktów, które zalegają na półkach i w magazynach niweluje się także wdrażając ograniczenia dotyczące składanych zamówień. - Sieci handlowe bazują na centralnych systemach zamówień, których głównym parametrem wyboru jest rotacja produktu. Jeżeli jakiś produkt jest w wysokim stanie zapasu, a historia jego sprzedaży nie wskazuje, aby w najbliższym czasie sprzedał się, system nie pozwoli danej placówce zamówić kolejnej dostawy. Jednak nawet najlepszy system może zawieść – ostrzega nasza rozmówczyni. - Dlatego placówki, mając świadomość zbliżającego się terminu przydatności organizują przeceny i promocje, aby zminimalizować potencjalną stratę. W niektórych przypadkach, sklepy podpisują specjalne umowy z producentami produktów o wysokim ryzyku. Gwarantują one możliwość dokonania zwrotu towaru, który się przeterminował, lub który pomimo długiego terminu przydatności zalega na półkach i zabiera miejsce produktom dobrze rotującym, odbierając przy tym placówkom możliwość generowania zysku – dodaje.

Regularna inwentura

Chcąc ograniczać straty w sklepie, ważne jest także, aby przeprowadzać regularną inwenturę -zwłaszcza na takich działach jak produkty świeże i nabiał. Jest tam najwięcej produktów o krótkich terminach przydatności, a to wiąże się ze zwiększonym ryzykiem strat. Warto również monitorować temperaturę w lodówkach, niesprawny w pełni sprzęt dedykowany do przechowywania produktów podwyższonego ryzyka oczywiście wpłynie również znacznie na zwiększenie problemu.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony