REKLAMAProxi.cloud 11-25.10.2019
Oleksandr Koliakin, dyrektor generalny ds. rynku detalicznego na Europę Środkową i Wschodnią w Grupie Shell

Oleksandr Koliakin, dyrektor generalny ds. rynku detalicznego na Europę Środkową i Wschodnią w Grupie Shell (mat. prasowe)

Oleksandr Koliakin, dyrektor generalny ds. rynku detalicznego na Europę Środkową i Wschodnią w Grupie Shell przyznaje w rozmowie z portalem wiadomoscihanlowe.pl, że firma chce prężnie rozwijać działalność detaliczną w Polsce. Priorytetem jest rozwój franczyzy, ale Shell będzie się chętnie przyglądał okazjom do przejęć mniejszych sieci stacji paliw. Ma na oku „kilka, może kilkanaście” interesujących podmiotów.

REKLAMA

Wydaje się, że w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy rynek fuzji i przejęć na rynku stacji paliw ponownie ożył. Mam tu na myśli ostatnie zakupy BP, planowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen czy inwestycje EI w spółkę Anwim, do której należy sieć stacji Moya. Aby pozostać w TOP5 największych firm w Polsce Shell będzie musiał nie tylko rozwijać się organicznie, czy poprzez franczyzę, ale także przejmować podmioty działające na rynku? Czy jesteście na to gotowi?

Oczywiście, jeżeli na rynku pojawią się ciekawe okazje do przejęć, to chętnie się im przyjrzymy. Osobiście bardzo wierzę w polski rynek i chciałbym rozwinąć na nim detaliczną część Shell najmocniej jak to możliwe.

Priorytetem wzrostu organicznego dla nas pozostaje jednak rozwój franczyzy, w której – jak już wspominałem – widzimy potężny potencjał. Należy zwrócić uwagę, że na innych rynkach także sieci franczyzowe się konsolidują budując skalę biznesu i jego konkurencyjność. W Polsce nie jesteśmy jeszcze na tym etapie, ale w perspektywie kilku lat może to nastąpić. Niezależni operatorzy widzą coraz większą potrzebę współpracy z większymi graczami, którzy są w stanie dostarczyć im silną i rozpoznawalną markę, konkurencyjną pod względem asortymentu i cen ofertę, wiedzę (know how), ale także bardzo atrakcyjne, partnerskie warunki współpracy.

Jakie cele akwizycyjne interesują Shell? Macie chrapkę na podobne podmioty jak BP, które kupiło dwie lokalne sieci (Arge, Tomsol), które zarządzają w sumie ponad 20 stacjami? Czekacie na okazje, czy aktywnie poszukujecie firm do przejęć?

Liczba firm, którymi się interesujemy jest mocno ograniczona. Nie mówimy o setkach dużych sieci stacji działających w Polsce, ale raczej kilku, może kilkunastu podmiotach, które byłyby dla nas interesujące. Monitorujemy rynek, sprawdzamy i analizujemy okazje, które pojawiają się na rynku. Oczywiście część z nich jest dla nas interesująca, ale część nie wpisuje się w naszą strategię rozwoju sieci na mapie Polski. 

Po przejęciu przez PKN Orlen niemal 500 stacji Grupy Lotos dojdzie do procesu optymalizacji sieci. Być może organy antymonopolowe nakażą Orlenowi sprzedać część placówek, a z drugiej strony Orlen będzie chciał zoptymalizować sieć wybierając najbardziej atrakcyjne lokalizacje, a pozbywając się np. własnych, słabszych punktów. Na rynek może trafić nawet kilkaset stacji, czy będziecie zainteresowani potencjalną akwizycją portfolio, które zostanie wystawione na sprzedaż?

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 3
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony