REKLAMAEXPRESS - Baner główny

(fot. materiały prasowe)

Zgodnie z szacunkami rządu, ustalenie opłaty drogowej na poziomie 20 gr za litr paliw silnikowych oraz gazy powinno zapewnić wpływy do budżetu na poziomie ok. 4-5 mld zł. Siła nabywcza gospodarstw domowych spadnie natomiast o ok. 0,4 proc., czyli o 4,5 mld zł.

REKLAMAEUROCASH - belka w artykułach (II Etap)

Eksperci Credit Agricole na potrzeby własnej analizy założyli, że planowane przez rząd zmiany wejdą w życie od sierpnia br. oraz że opłata drogowa zostanie przerzucona w całości na konsumentów poprzez podwyżkę cen paliw.

- Biorąc pod uwagę, że do przedstawionej w projekcie ustawy stawki należy doliczyć VAT, opłata drogowa zwiększa cenę litra każdego rodzaju paliwa (benzyna, olej napędowy, gaz) o ok. 25 gr. Przy bieżącym poziomie cen paliw oraz przyjmując strukturę ich spożycia zgodnie z koszykiem inflacyjnym, oznacza to efektywną podwyżkę cen paliw o ok. 6 proc. - tłumaczą analitycy Credit Agricole.

Jak zauważają, koszt paliw do prywatnych środków transportu stanowił w ub. r. 4,83% wszystkich wydatków gospodarstw domowych. Tym samym bezpośredni impuls inflacyjny wynikający z wprowadzenia opłaty drogowej zmaterializuje się jako wzrost dynamiki cen ogółem o 0,3 pkt. proc. w horyzoncie 12 miesięcy od przyjęcia ustawy w porównaniu do scenariusza bazowego.

- Należy jednak pamiętać, że wzrost cen paliw przyczynia się do zwiększenia wydatków gospodarstw domowych nie tylko w sposób bezpośredni, ale powoduje on również wzrost kosztów działalności przedsiębiorstw (m.in. poprzez wzrost kosztów transportu). Te koszty zostają w dużej mierze przerzucone na konsumenta w finalnych cenach usług i towarów - czytamy w analizie CA.

W celu oszacowania całkowitych efektów cenowych wprowadzenia opłaty drogowej, przedstawiciele banku posłużyli się wielorównaniowym modelem ekonometrycznym, na podstawie którego przygotowują swoje prognozy kwartalne. Wspomniane zależności zostały w nim uwzględnione w równaniu opisującym inflację bazową.

- Na podstawie naszych symulacji, pośrednie efekty wprowadzenia opłaty drogowej przyczynią się do podniesienia ścieżki inflacji bazowej o ok. 0,1 pkt. w porównaniu do scenariusza bazowego. W rezultacie, łączny wpływ efektów bezpośrednich i pośrednich przyczyni się do zwiększenia tempa wzrostu cen ogółem o ok. 0,4 pkt. proc. w horyzoncie jednego roku od uchwalenia w porównaniu do scenariusza bazowego - tłumaczą analitycy.

Jak dodają, wtórne efekty cenowe związane z waloryzacją stawki opłaty drogowej w kolejnych latach (o wskaźnik inflacji) będą miały zaniedbywalny wpływ na tempo wzrostu cen w Polsce.

Wyższe ceny paliw oddziałują nie tylko w kierunku wzrostu inflacji, ale mają również wpływ na realną sferę gospodarki. Zarysowany wzrost cen przyczyni się zatem, przy pozostałych warunkach niezmienionych - jak tłumaczą analitycy Credit Agricole - do spadku realnych wynagrodzeń, a w konsekwencji również zmniejszenia siły nabywczej gospodarstw domowych o 0,4 proc., czyli o ok. 4,5 mld zł.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"