REKLAMANaturio - baner główny - grudzień_styczeń

(fot. Pixabay.com)

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w dniu 12 września 2018 r. wydał wyrok (sygn. I SA/Gd 682/18) w sprawie kwalifikacji obiektów znajdujących się na stacji benzynowej jako urządzeń reklamowych podlegających opłacie reklamowej. Wyrok ten jest pierwszym sygnałem istnienia rozbieżności co do interpretacji przepisów regulujących opłatę reklamową - donosi Deloitte.

REKLAMAPszczółka - Belka w artykułach - Sympatie (13-16.12.2018)

Spór dotyczył zasadności poboru opłaty reklamowej oraz sposobu jej wyliczenia dla: pylonu cenowo-reklamowego, niewielkiego urządzenia cenowo-informacyjnego oraz niewielkiego metalowego stelaża zawierającego logotypy kontrahentów. WSA poparł pogląd organu podatkowego, że obiekty te stanowią w całości (w tym w częściach stanowiących szyldy) objęte opłatą reklamową urządzenia reklamowe. W związku z tym przy kalkulacji części zmiennej opłaty reklamowej powinna być uwzględniana ich cała powierzchnia, włączając w to powierzchnię szyldów. Co istotne – na co również zwrócił uwagę Sąd – dla uznania danego obiektu za urządzenie reklamowe nie jest istotne faktycznie umieszczenie na nim reklamy.

Wyrok dotyczył interpretacji indywidualnej, w związku z czym Sąd był ograniczony jedynie zakresem wniosku o jej wydanie – zasadność wyłączenia szyldów z poboru opłaty reklamowej (uregulowana w przepisie art. 17a ust. 5 pkt 2 ustawy o podatkach lokalnych) nie była rozpatrywana przez Sąd.

Wyrok potwierdza, że w przypadku firm posiadających „obrandowane” obiekty handlowo-usługowe, istnieje duże ryzyko uznania widocznych reklam oraz logotypów (które można uznać za szyldy) za objęte opłatą reklamową. Co gorsza w razie kontroli organy podatkowe mogą zidentyfikować więcej obiektów i urządzeń reklamowych niż zadeklaruje właściciel (mogą to być nawet obiekty niskocenne, jak np. naklejki różnych rozmiarów, okleiny, banery, przenośne stojaki reklamowe).

Co ważne, wspomniane wcześniej wyłączenie szyldów z poboru opłaty reklamowej dotyczy wyłącznie tych szyldów, które są „zgodne z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. W rzeczywistości powoduje to, że z poboru opłaty reklamowej wyłączone są jedynie szyldy, które spełniają określone przez gminę parametry, jak ilość i typ szyldów na danym terenie, ich gabaryty lub materiał z jakich są wykonane.

Opłata reklamowa nadal jest daniną stosunkowo nową, obowiązującą na razie w niewielu gminach. Wydany wyrok WSA pokazuje jednak, że w przyszłości możemy spodziewać się wielu sporów w jej zakresie – zarówno dotyczących zasadności objęcia nią danego obiektu (w szczególności szyldu) jak i w zakresie kalkulacji jej wysokości, przez co opłata reklamowa może stać się dla spółek (szczególnie posiadającym majątek w wielu lokalizacjach) kolejną problematyczną i czasochłonną kwestią.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony