REKLAMADan Cake - Baner Główny (lipiec-sierpień 2018)
Hipermarket sieci Panda Retail

Hipermarket sieci Panda Retail (planetretail)

Na temat rynku detalicznego Arabii Saudyjskiej, potrzeb tamtejszych konsumentów i ich zwyczajów zakupowych, a także szans eksportowych dla polskich dostawców - opowiada w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Bogusław Filiks, do niedawna dyrektor operacyjny Panda Retail Company z Grupy Savola, a obecnie partner zarządzający w brytyjskiej firmie doradczej Falcon Managing Consultants działającej m.in. na terenie Arabii Saudyjskiej.

REKLAMADANONE - Danonki - Belka w artykułach (lipiec 2018r.)

Panie dyrektorze, przez kilka ostatnich lat pracował pan w Arabii Saudyjskiej, dla sieci handlowej Panda Foods, która jest częścią potężnego konglomeratu spółek działającego, m.in. w obszarze dystrybucji produkcji żywności. Jak wygląda jego struktura?

Panda Foods jest częścią grupy inwestycyjnej Savola, będącej jedną z dziesięciu największych tego typu spółek działających w Arabii Saudyjskiej. W obszarze jej zainteresowania leży wyłącznie branża spożywcza, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji cukru, oleju oraz nabiału. Jest ona również właścicielem sieci restauracji śniadaniowych “Herfy”.

Panda Retail jest największą jednostką wchodzącą w skład całej grupy, której Savola jest jedynym, pełnym właścicielem. Firma została założona w roku 1978. 23 lata temu nastąpiło jej połączenie ze spółką Aziziya. W swojej obecnej formie Panda działa od roku 2004, kiedy to miało miejsce otwarcie pierwszego hipermarketu w Rijadzie.

Jako grupa detaliczna zajmuje się sprzedażą świeżej żywności, telefonów komórkowych i szeroko pojętej elektroniki użytkowej, tekstyliów oraz produkcją własną, głównie pieczywa. Obroty grupy wynoszą około 14 mld riali saudyjskich, a w skład jej sieci wchodzi ponad 400 sklepów.

NA ZDJĘCIU: Bogusław Filiks, do niedawna dyrektor operacyjny Panda Retail Company z Grupy Savola, a obecnie partner zarządzający w brytyjskiej firmie doradczej Falcon Managing Consultants działającej m.in. na terenie Arabii Saudyjskiej.

Jak wygląda specyfika formatów handlowych w krajach arabskich? Jak duże są różnice w prowadzeniu biznesu handlowego w Europie i Arabii Saudyjskiej?

W Arabii Saudyjskiej za hipermarket uważa się sklep o powierzchni od czterech do dwunastu tysięcy mkw. Natomiast supermarkety mają zazwyczaj powierzchnię dwóch, trzech tysięcy mkw. Wyłączając sklepy convenience, które stanowią niewielki odsetek obrotu grupy, udział hiper- i supermarketów kształtuje się w niej mniej więcej pół na pół. Istnieje kilka czynników decydujących o specyfice handlu w Arabii Saudyjskiej.

Pierwszym z nich jest temperatura. Ponieważ w ciągu dnia często mamy do czynienia z upałami dochodzącymi do 50°C w cieniu, zakupowe godziny szczytu przenoszą się na godzinę 23, sklepy zaś otwarte są do 3 i do 5 w czasie Ramadanu, kiedy to największe natężenie klientów odnotowuje się około 1 w nocy.

Drugim czynnikiem jest traktowanie zakupów jako pewnej formy rozrywki, gdyż w Arabii Saudyjskiej nie ma kin, teatrów czy barów. Do hipermarketu przychodzą więc całe rodziny, co oznacza rodziców i średnio czwórkę, piątkę dzieci.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 15

  • 13
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony