REKLAMAJACOBS - NA ŚWIĘTA - Baner Główny (17-23.12.2018)
Paweł Dolański, dyrektor działu aktywów w Carrefour Polska

Paweł Dolański, dyrektor działu aktywów w Carrefour Polska (mat. prasowe)

W Carrefour Polska przywiązujemy wagę do wpływu, jaki nasza działalność wywiera na środowisko naturalne. Aby nasze sklepy funkcjonowały w harmonii z otoczeniem, sięgamy po różnorodne rozwiązania ekologiczne, które pozwalają nam skutecznie zmniejszyć zapotrzebowanie naszych sklepów na energię elektryczną czy zredukować zużycie CO2 – mówi Paweł Dolański, dyrektor działu aktywów w Carrefour Polska.

REKLAMAPszczółka - Belka w artykułach - Chochliki (17-20.12.2018)

Jednym z takich rozwiązań jest innowacyjna instalacja, jaka powstała na dachu obiektu w Zgorzelcu we wrześniu 2017 roku. Inwestycja polegająca na kompleksowym zaprojektowaniu i wykonaniu instalacji przeprowadzona była w dwóch etapach. W pierwszym z nich na dachu budynku zamontowaliśmy 76 paneli słonecznych o mocy 22 kW. Po otrzymaniu pierwszych ocen instalacji oraz potwierdzeniu jej efektywności firma podjęła decyzję o zwiększeniu mocy układu do 49 kW poprzez dołożenie kolejnych 90 modułów.

– Po roku funkcjonowania powstałej w pierwszym etapie instalacji (czyli 76 paneli) możemy śmiało chwalić się jej efektywnością. Mimo wystawienia układu na dość ekstremalne warunki pogodowe – spore opady śniegu i przymrozki zimą, a także wysokie temperatury latem – system pracował stabilnie i pozwolił wyprodukować zakładane ilości energii elektrycznej. W ciągu roku instalacja pozwoliła nam również zredukować emisję CO2 o ok. 16 ton. Jesteśmy przekonani, że dobudowana w drugim etapie część inwestycji (wspomniane 90 paneli), a także instalacja o mocy 19 kW, która pod koniec czerwca br. powstała na dachu naszego obiektu w Łodzi, również przyniosą podobne efekty – zapewnia Paweł Dolański.

Panele fotowoltaiczne na dachu hipermarketu Carrefour w Łodzi, przy Al. Bandurskiego

.

Warto dodać, że wybór lokalizacji pod instalacje fotowoltaiczne nie jest przypadkowy. Carrefour dysponuje modelami efektywności, z których wynika, że w Polsce przy zastosowaniu tego typu rozwiązań należy ograniczyć się jedynie do regionów najbardziej nasłonecznionych. W bilansie należy bowiem uwzględnić tzw. ślad węglowy związany z produkcją paneli słonecznych. W przypadku lokalizacji o mniejszym nasłonecznieniu ten bilans jest ujemny, a więc montowanie takiego układu po prostu się nie opłaca.

– W takim wypadku sięgamy po inne rozwiązania, umożliwiające nam pozyskiwanie energii dla naszych sklepów. W mniej słonecznych regionach duże nadzieje wiążemy z geotermią, czyli gruntowymi wymiennikami ciepła. W Polsce zdarzają się zarówno bardzo mroźne zimy, jak i bardzo gorące lata. W ziemi – na głębokości kilkudziesięciu metrów – panuje stała temperatura ok. 12 stopni. Instalacja geotermalna pozwala tę stałą temperaturę wód podziemnych wykorzystać do obniżenia lub podwyższenia temperatury powietrza w obiekcie, w zależności od pory roku. Instalacja geotermalna z sukcesami funkcjonuje już w 5 sklepach Carrefour – w Sosnowcu, Zamościu, Olsztynie, Gdańsku oraz Warszawie przy ul. Głębockiej. Zastosowanie systemu pozwala nam zoptymalizować zużycie energii nawet o blisko 40 procent, jak to ma miejsce w ostatniej z wymienionych lokalizacji – kontynuuje dyrektor działu aktywów w Carrefour Polska.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony