REKLAMAVOG - baner główny 2018

(Paweł Gurgul, prezes Hortex)

- Nasza strategia ma realizować cel wyższy - mówi w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Paweł Gurgul, prezes spółki Hortex. Oprócz wprowadzania innowacji produktowych, zakłada ona m.in. zmianę organizacji pracy w firmie.

REKLAMAMAURENT (EVEROAD) - belka w artykułach - I etap - (10-25.12.2018)

Przed branżą spożywczą wielkie wyzwania. W ostatnich dniach żyjemy tematem nowych matryc podatku VAT od żywności. Zmiany mogą dotknąć także segment napojów…

Rzeczywiście, nowy projekt jest na agendzie zarówno producentów, jak i zrzeszeń firm takich jak np. Polskie Stowarzyszenie Producentów Żywności. Na jednych te zmiany wpłyną pozytywnie, na innych negatywnie. Póki co to jest projekt i dopóki ustawa nie zostanie opublikowana jeszcze wiele rzeczy może się zmienić. Na pewno wszyscy szukamy w nowych przepisach logiki. Dlaczego jedne produkty traktowane są w taki, a inne w odmienny sposób? Odwołam się do przykładu z branży piekarniczej: ciastka będą miały obniżoną stawkę VAT, a wypieki nie. To oczywiście nie musi, ale zapewne spowoduje to zmniejszenie atrakcyjności cenowej tej drugiej kategorii. Dlatego powinniśmy dużo rozmawiać na temat tych zmian, bo podniesienie podatku VAT na napoje może spowodować podniesienie cen i zmniejszenie innowacyjności w kategorii. Wielu producentów może poszukać oszczędności np. w składzie produktów. My jako Hortex na pewno chcemy dbać o to, żeby konsument miał produkt jak najlepszej jakości w jak najlepszej cenie.

Z drugiej strony soki będą objęte stawką 8 proc., a wody 23 proc. To akurat korzystne rozwiązanie.

Inny przykład to obniżenie podatku VAT na owoce mrożone. Tak, jak mówiłem, nowe przepisy są dopiero projektem i nie sądzę, żeby zaproponowana matryca dotrwała do ostatecznego uchwalenia. Najważniejsze teraz to dyskusja i dostosowanie przepisów do realnych warunków na rynku.

Inna kwestia to podatek od cukru. Wiemy, że Ministerstwo Finansów myśli o nowej daninie. W jaki sposób mogłaby wpłynąć na działalność takiej firmy, jak Hortex?

Dopóki nie zobaczymy projektu, trudno mówić o skutkach. Mamy wiele różnych rozwiązań tego podatku w różnych krajach. Mamy model brytyjski, skandynawski, węgierski… Każdy ma swoje plusy i minusy. Dla nas najważniejsze pytanie dotyczy tego, czy będzie pełnił funkcje fiskalne i obejmie on wszystkie produkty z cukrem, a pamiętajmy, że cukier zawiera także syrop na kaszel; czy społeczne i będzie stygmatyzował produkty uznawane za niezdrowe. Cała branża  pamięta o tym projekcie, ale podczas budowy planów średnio- czy długookresowych póki co nie jest uwzględniany -oczywiście dopóki nie pojawi się konkretny projekt.

Realny jest jednak wzrost kosztów działalności. Mocno rosną koszty wynagrodzeń, zaraz czekają nas potężne podwyżki cen energii elektrycznej. Jak mocno uderzy to w rynek spożywczy i firmę Hortex?

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (4)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~korpoLUDEK 4 23 dni temuocena: 100% 

    A dziś kolejnych kilkunastu handlowców (soki) poleciało z centrali. Naturalna wymiana kadr...

    oceń komentarz
  • ~Tomek3 3 23 dni temuocena: 100% 

    Brzmi dobrze ale zobaczymy jakie będą efekty tego brzmienia po roku. Wyzwanie duże i moloch trudny w prowadzeniu. Powodzenia.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Stan 2 23 dni temuocena: 0% 

    Konkretny , rzeczowy wszędzie tam gdzie mógł się swobodnie wypowiedzieć .

    oceń komentarz
  • ~Wacek 1 23 dni temuocena: 100% 

    Super

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony