REKLAMAMarket Roku 2018  - baner główny
Innowacje w zakresie płatności będą silnie kształtować doświadczenie zakupowe konsumentów

Innowacje w zakresie płatności będą silnie kształtować doświadczenie zakupowe konsumentów (fot. Pixabay CC0)

Gotówka i karty płatnicze są obecnie podstawowymi narzędziami płatności w handlu detalicznym. Jednak płatności mobilne mają największy potencjał rozwojowy i stopniowo stawać się będą dominującym sposobem regulowania należności – taki wniosek znalazł się w raporcie Planet Retail „Global STEIP 2017”.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II

Gotówka wciąż będzie pełnić istotną rolę w handlu, a rynki całkowicie bezgotówkowe to jeszcze dość odległa perspektywa. Jednak płatności mobilne będą szybko zdobywać popularność. Także w krajach uboższych, gdzie wielu konsumentów nie ma ani konta bankowego, ani karty kredytowej, płatności mobilne dają dostęp do globalnych systemów płatniczych, pozwalają dokonywać zakupów online, a także eliminują zagrożenia związane z noszeniem przy sobie gotówki.

Chińczycy przodują w płatnościach mobilnych, wykorzystując do tego różne rozwiązania techniczne, takie jak kody kreskowe, płaskie kody QR czy komunikację zbliżeniową NFC. Największe platformy płatnicze Alipay (Alibaba) oraz WeChat (Tencent) przetworzyły w 2016 r. transakcje mobilne o wartości przekraczającej – osobno dla każdej platformy – równowartość 1 biliona dolarów amerykańskich. Dla porównania, w tym samym okresie system PayPal obsłużył w skali globalnej płatności online oraz mobilne o łącznej wartości 354 mld USD.

Na rozwiniętych rynkach Zachodu dopiero rozpoczyna się proces odchodzenia od kart płatniczych na rzecz płatności mobilnych. Jest on spowalniany zarówno przez fakt, że istnieje tam rozwinięta infrastruktura techniczna do obsługi „plastikowych pieniędzy”, jak i przez nawyki konsumentów, którzy przez dekady przyzwyczajali się do płacenia kartą – czytamy w raporcie Planet Retail.

Innowacje w zakresie płatności będą silnie kształtować doświadczenie zakupowe konsumentów. Ta dziedzina szybko się rozwija, dlatego dla detalistów jest sprawą kluczową, aby inwestowali w infrastrukturę, która ma największe szanse zdominowania handlu. Sieci, które będą ignorowały innowacje, zaczną stopniowo tracić klientów na rzecz konkurencji, ponieważ wygodne płatności są ważnym elementem pozytywnego doświadczenia zakupowego. Natomiast udostępnienie konsumentom właściwie dobranego zestawu opcji płatności, zgodnego z ich oczekiwaniami, może stanowić ważny element przewagi konkurencyjnej detalisty.

Przykładem może być Tesco, które w celu przyspieszenia i ułatwienia płatności mobilnych rozszerzyło dostępność swojej aplikacji płatniczej PayQwik na całą Wielką Brytanię. Aplikacja pozwala nie tylko płacić za zakupy, ale także odbierać punkty w programie Clubcard, zastępując plastikową kartę lojalnościową.

Zdaniem Planet Retail, rozwój technologiczny płatności mobilnych stwarza szanse na innowacje w strefie kas. Możliwe, że już wkrótce uda się całkowicie wyeliminować kolejki do kas i same kasy – konsumenci będą w trakcie zakupów skanować produkty i płacić mobilnie za zakupy. Dla klientów takie rozwiązanie będzie bardzo wygodne, a handlowcy i producenci otrzymają dzięki niemu dostęp do szczegółowych informacji o nawykach i potrzebach konsumenta, na poziomie pojedyńczego koszyka zakupowego.

Źródło: Planet Retail, Global STEIP 2017

STEIP - Społeczeństwo - Technologia - Ekonomia - Przemysł (Industry) – Polityka.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 8

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 8
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"