REKLAMA
Ford
Przed wzrostem podatku akcyzowego na alkohol, hurtownie i sklepy zrobiły duże zapasy. Ale tańsza wódka powoli się kończy. Tam, gdzie jej już zabrakło, klienci muszą zapłacić za pół litra czystej średnio o 2 zł więcej.
REKLAMAITCOM - Belka w artykułach
Wśród konsumentów wódki rośnie popularność małych objętości, głównie setek i dwusetek

Wśród konsumentów wódki rośnie popularność małych objętości, głównie setek i dwusetek

Martwią się ci, którzy kupują tanią czystą wódkę. Dla nich podwyżka 2­‑3 zł na butelce to dużo – mówi sprzedawczyni ze sklepu spożywczego w Gdańsku. Jej zdaniem podwyżka, przynajmniej na razie, nie odbiła się na popycie. – Klienci narzekają, ale nie widzę, żeby mniej kupowali. Sprzedaż jest taka jak w zeszłym roku – dodaje.
Większość konsumentów wie, że sklepy przed podwyżką akcyzy zaopatrzyły się w tanią wódkę. Dlatego teraz szukają placówek, które mają zapasy. – U nas jeszcze coś zostało, np. Żołądkowa Gorzka de Luxe za 19,99 zł. To cena, jaką mają pobliskie dyskonty. Ale ta wódka już nam się kończy. W okolicy jest dużo sklepów, którym zostały resztki zapasów. Mogłam kupić w zeszłym roku więcej, ale nie chciałam zawalać magazynu, a przede wszystkim zamrażać pieniędzy. Teraz trochę żałuję – mówi detalistka z Wrocławia. Także jej zdaniem podwyżka nie przyczyniła się do spadku sprzedaży, ale wpłynęła na jej strukturę. – Ktoś, kto miał ulubioną markę wódki, teraz przerzuca się na tańszą. Sporo jest takich klientów – uważa.
Podwyżkę cen wódki „zamortyzował” trochę fakt, że od kilku lat Polacy przerzucają się z półlitrówek na mniejsze objętości. Rośnie popularność setek i dwusetek, szczególnie w asortymencie wódek smakowych. Konsumenci małych formatów mają mniejszy problem z podwyżką, która w ich przypadku nie przekroczyła psychologicznej bariery 1 zł.

Whisky też drożeje
Jeszcze mniej wzrostem cen przejęli się właściciele sklepów, gdzie duży udział w obrocie mają trunki z importu. Drugi, najpopularniejszy po wódce mocny alkohol – whisky, zdrożał o około 4­‑5 zł na butelce, co jednak nie zrobiło dużego wrażenia na konsumentach. Jak tłumaczą detaliści, miłośnicy whisky i drogiej wódki nie skarżą się na wyższe ceny. Niektórzy zachowują się, jakby nie zauważyli zmiany.
Zapasy wódki z zeszłego roku kończą się, a w wielu sklepach już ich nie ma. Wolniej topniały zapasy z grupy brown spirits. Whisky i inne ekskluzywne trunki prawdopodobnie jeszcze długo utrzymają „starą” cenę, bo wolniej rotują. Chyba że ktoś postawił na zapasy czystej, zaniedbując ten najszybciej rozwijający się segment alkoholowy.
Na razie można odnieść wrażenie, że wyższa akcyza nie wpłynęła na spadek sprzedaży mocnego alkoholu. Wkrótce wymusi to pogoda, bo gdy temperatura rośnie, Polacy przerzucają się na piwo lub inne słabsze alkohole, m.in. gotowe drinki (tzw. RTD). – Ze zmieniającą się porą roku rosną zakupy trunków o niższej zawartości alkoholu. Naszą odpowiedzią na ten powracający trend są gotowe do spożycia drinki na bazie Jack Daniel’s oraz Finlandia Vodka – mówi Katarzyna Obuchowicz, dyrektor marketingu w Brown­‑Forman Polska. Jednak tego lata firma będzie namawiać konsumentów do sięgania także po coś mocniejszego. – Chcemy pokazać, że alkohole mocne sprawdzają się także wiosną i latem, bo mogą stanowić bazę drinków. Nasza koncepcja wpisuje się w tzw. trend foodpairingu. W praktyce oznacza to dobór napojów, również alkoholowych, do potraw. W myśl tej koncepcji drinki mogą podkreślać np. smak dań z grilla – tłumaczy Katarzyna Obuchowicz.

Nowości receptą na spadki
Latem Polacy kupują wódkę (i inne mocne trunki) głównie do drinków, a nie do picia kieliszkowego. To także jeden z powodów, dla którego w sklepach sprzedaje się w tym czasie mniej mocnego alkoholu. Aby pobudzić rotację producenci wprowadzają nowości, które, obok promocji, są sprawdzonym sposobem na rozruszanie rynku.
Firma MV Poland, znana z wódek smakowych, w tym roku wprowadza wariant o nazwie Limoncella. Alkoholowy gigant CEDC rzucił na rynek nowe warianty Absolwenta: Grejpfrutowy oraz Jabłko z Miętą, a także luksusową whiskey Grant’s 25 YO. Producent jednej z najpopularniejszych wódek, Stock, chce przyciągnąć uwagę konsumentów, włączając do oferty Żołądkowej Gorzkiej wariant o nazwie Czarna Wiśnia. Natomiast seria Wyborowa Smaki Świata z oferty Pernod­‑Ricard Polska powiększyła się niedawno o Pomegranate & Raspberry Twist – miks owocu granatu oraz malin. Wódkę z winogron o nazwie Ciroc lansuje w tym roku Diageo Polska, zaś Brown­‑Forman chce przykuć uwagę konsumentów opakowaniem Finlandii nawiązującym do kampanii promocyjnej prowadzonej pod hasłem „Za życie niezwyczajne”.
Większość producentów i dystrybutorów zaplanowała wsparcie sprzedaży dla swoich debiutów. – To ważny element, zarówno przy regularnej sprzedaży, a tym bardziej przy wprowadzaniu nowości. Odbiorców staramy się wspierać na różne sposoby, zaczynając od podstawowych materiałów POS, poprzez szkolenia, degustacje, programy motywacyjno­‑lojalnościowe i wiele innych – mówi Joanna Gemza, brand manager w MV Poland.

Hubert Wójcik

Wiadomości Handlowe, Nr 4 (134) Kwiecień 2014

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony