REKLAMARC Foods - baner główny - grudzień 2018

(fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Niezmiennie najpopularniejszą formą promocji jest obniżka ceny produkty czy usługi, jednak
w ciągu ostatnich dwóch lat popularność korzystania z tej formy promocji spadła o 14 punktów procentowych. Obecnie dwie trzecie konsumentów deklaruje, że korzysta z tej formy promocji. Z kolei kilkukrotne wzrosty popularności w porównaniu z wynikami sprzed dwóch lat odnotowały: konkursy, zaproszenia na imprezy i wydarzenia sponsorowane oraz zwrot pieniędzy w przypadku braku efektów – wynika z Monitora Promocji ARC Rynek i Opinia.

REKLAMAPszczółka - Belka w artykułach - Sympatie (13-16.12.2018)

Dwie trzecie Polaków korzystających z promocji przyznaje, że kupienie czegoś po okazyjnej cenie daje dużo satysfakcji. Podobny odsetek deklaruje, że porównuje ceny towarów w różnych sklepach
i wybiera najkorzystniejszą ofertę. Ponad połowa badanych twierdzi, że kieruje się podczas zakupów promocjami i stara się wybierać takie produkty, które są akurat w promocji.

Istnieje kilka form promocji, które w ciągu ostatnich dwóch lat zyskały na popularności wśród konsumentów. Są to: gratisowe produkty/ usługi, degustacje, konkursy, zaproszenia na imprezy i wydarzenia specjalne oraz zwrot pieniędzy w przypadku braku efektów. Warto zwrócić uwagę, że loterie i konkursy są formami promocji znacznie bardziej popularnymi wśród mężczyzn niż wśród kobiet.

44 proc. badanych przyznaje, że ze względu na promocje często kupuje więcej niż to było zaplanowane. Co piąty respondent jest nieufny w stosunku do jakości produktów sprzedawanych  w promocyjnych cenach.

W porównaniu z ubiegłym rokiem dwukrotnie wzrósł odsetek osób, które miały negatywne doświadczenia z promocjami (z 12 proc. w 2017 roku do 24 proc. w 2018r.) To, co najbardziej irytuje klientów to: niedostępność produktów objętych promocją, niejasne/nieuczciwe zasady promocji, niewywiązywanie się z umowy oraz przeterminowane produkty.

- Jest kilka przyczyn, dla których topowa dotychczas forma promocji, obniżka ceny, traci na popularności - komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. - Główną przyczyną jest rosnąca świadomość konsumentów, którzy nie podchodzą już tak bezkrytycznie do promocji cenowych. Lata doświadczeń z promocjami pokazały im, że nie zawsze cena promocyjna jest najlepszą ceną danego produktu na rynku, że czasami produkt będący w promocji, po okresie promocyjnym zachowuje swoją wyjątkową cenę, która w tej sytuacji przestaje być wyjątkowa,, że produkty sprzedawane promocyjnie mają na przykład krótki okres przydatności do spożycia lub są niepełnowartościowe – dodaje Czarnecki.

Jak zauważa Wojciech Paziewski z ARC Rynek i Opinia, „wyniki tegorocznego badania pokazują, że wzrasta odsetek osób z negatywnymi opiniami na temat promocji”. - Z drugiej strony rośnie zainteresowanie tymi formami promocji, które do tej pory nie cieszyły się dużą popularnością. Może to świadczyć o tym, że organizatorzy z większą kreatywnością i dbałością podchodzą do organizacji różnego rodzaju eventów czy akcji konkursowych, co pozytywnie przekłada się na ich odbiór przez klientów – wyjaśnia Paziewski.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~olala 1 2 miesiące temu

    Firmo badawcza: mówi się: "liczby konsumentów", a nie "ilości konsumentów"... Konsumenci są policzalni!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony