REKLAMAJACOBS - PRIMA - Baner Główny (04-18.02.2019)

(fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Z danych prezentowanych w raporcie „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017”, wynika, że klienci oceniają ogólnodostępne promocje na mocną 4, w skali od 0 do 5. Ponadto, badanie zrealizowane na zlecenie Sieci AdRetail, wykazało, że najwyżej notowane są okazje w segmencie Zdrowie/Uroda. Zyskały one 3,91 punktów. Produkty Spożywcze na poziomie 3,81 i Elektronika z wartością 3,79 zdobyły średnie wyniki pod względem organizowanych akcji promocyjnych. Natomiast najsłabiej wypadła kategoria Dom. Respondenci przyznali jej ocenę 3,7.

Zdaniem Sebastiana Starzyńskiego, prezesa instytutu badawczego ABR SESTA, satysfakcja konsumentów z promocji poniżej 3 punktów na 5 możliwych, oznaczałaby obojętność na promocje lub wręcz ich negatywną ocenę. Rynek musiałby więc zareagować zwiększeniem atrakcyjności rabatów bądź inną mechaniką promocji. Z kolei, wynik bliski 5 świadczyłby o tym, że obniżki są zbyt wysokie. To przeczyłoby ich głównemu założeniu, jakim jest zwiększanie sprzedaży, a nie kierowanie całych zakupów na bonifikaty. Ponadto, zbyt wysoka ocena wskazywałaby, że panuje wojna promocyjna między największymi graczami, ale takie batalie są bardzo wyniszczające i szybko się kończą. Zatem 4 dowodzi temu, że mamy równowagę na rynku.

– Ogólna ocena promocji pokazuje, że sieci i marki coraz lepiej znają oczekiwania konsumentów. Tę wiedzę stale poszerza rozwój technologii. Dzięki niemu, wskaźnik zadowolenia z rabatów powinien stale rosnąć. Jednocześnie będą pojawiały się nowe sposoby zachęcania ludzi do zakupów, nieoparte na obniżkach cen. W ciągu najbliższych 10 lat rola zniżek przestanie być tak ważna, jak obecnie. Istotniejsze stanie się oferowanie klientowi np. pełnej informacji o produkcie w postaci tekstu, wideo czy animacji. Ponadto kupujący będzie oczekiwał większej pomocy w wyborze artykułu i prezentacji alternatywnych produktów, które spełnią jego wymagania – mówi Michał Rosiak z Sieci AdRetail.

Promocje zupełnie znikną?

Tymczasem, Sebastian Starzyński twierdzi, że nadal będą dominować znane obecnie techniki promocyjne, tj. m.in. obniżki, powiększenie opakowań przy zachowaniu starej ceny, dołączanie gratisów, a także wielopaki, w których produkty kosztują mniej, niż sprzedawane pojedynczo. Sieci i marki wciąż będą organizowały konkursy i loterie oraz tworzyły programy lojalnościowe. Zmieniają się technologie realizacji okazji zakupowych, ale zasady działania pozostaną te same. Za kilka lat coraz bardziej widoczne będzie nastawienie na ekologiczność i naturalność produktów. Rynek powinien odpowiedzieć na to, że świadomość konsumentów rośnie. Pojawią się też projekty gamifikacyjne lub jednorazowe gry, które będą mocniej angażować klientów, niż zwykłe promocje. Ponadto, rozwinie się istniejący już trend omijania obecnych kanałów dystrybucji na rzecz dostaw bezpośrednich do domów klientów.
 
– Amerykańskie sieci handlowe testują nowe sposoby dostarczania produktów do prywatnych posesji, np. bezpośrednio do ogrodu kupującego. Wykorzystują do tego drony i stacje odbiorcze, na wzór paczkomatów. Szybkie doręczanie artykułów nie wiąże się z promocjami, ale może zwiększać sprzedaż i podnosić popularność danego sklepu. Przewiduję, że w przyszłości to udogodnienie dla klientów będzie częściej spotykane, niż obniżki cen. Rabaty oczywiście całkiem nie znikną, ale ich zastosowanie zostanie ograniczone. Będą ułatwiały planowanie zakupów. Przecenione produkty zaczną być łączone w taki sposób, aby spełniać cele konsumentów, np. tworzyć gotowe zestawy obiadowe – dodaje Michał Rosiak.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony