REKLAMAPRIM (KABANOS) - GRILL - Baner Główny (29.04-31.07.2020)

PRZEMYSŁ I PRODUCENCI

Napoje i piwo

 

24 lipca 2018, 11:34

Rynek energetyków w Polsce systematycznie rośnie

Rynek energetyków w Polsce systematycznie rośnie (Flickr/S. Desmarais, na lic. CC BY-SA 2.0)

Sport i energy drinki to coraz popularniejsze źródło kofeiny. Mimo że stoją w opozycji do aktualnego trendu na zdrową żywność, to ich wartość sprzedaży dynamicznie rośnie. Z roku na rok plasują się coraz wyżej na liście największych kategorii FMCG. Ich wskaźnik wzrostu wartości sprzedaży jest ponad dwa razy większy niż dla kategorii substytucyjnych takich jak kawa.

REKLAMAWH Market MOSS_belka w artykulach_czerwiec-lipiec 2020

Według danych firmy Nielsen wartość sprzedaży kategorii energy/sport drink (prawie 1,52 mld zł, MAT maj 2018) lokuje je na 20. miejscu pod względem wartości sprzedaży, czyli o dwie pozycje wyżej niż rok temu. Pod względem zmiany wartości sprzedaży (+11,4 proc., MAT maj 2018 vs MAT maj 2017) kategoria ustępuje tylko żółtym tłuszczom, twardym serom, lodom oraz whisky. Jednak w przeciwieństwie do żółtych tłuszczy i twardych serów kategoria ta nie rozwija się poprzez wzrosty cen na półce, a dzięki wprowadzaniu nowych produktów na rynek oraz wyborze droższego asortymentu przez kupujących.

Wysoka zawartość cukru, substancji słodzących, tauryny i innych (głównie) nienaturalnych składników sprawia, że napoje energetyczne znajdują się na przeciwnym biegunie względem wszechobecnego trendu „healthy”. Mimo to energy drinki są najszybciej rozwijającym się segmentem kategorii energy/sport drinków. Stanowią ponad 80 proc. wartości sprzedaży tej kategorii i dodatkowo są głównym motorem jej rozwoju.

Kawa oraz herbata uznawane są za kategorie substytucyjne dla energetyków pod względem zaspokajania potrzeby zwiększenia koncentracji. Wskaźnik wzrostu wartości sprzedaży dla tych dwóch kategorii wynosi odpowiednio +5,5 proc. oraz +1,6 proc. i jest on zdecydowanie niższy od analogicznego wskaźnika dla segmentu energy drinków, który wynosi 12,5 proc.

- Wygoda, orzeźwienie, pobudzenie, czyli to, co oferują napoje energetyczne, odróżnia je od tradycyjnie spożywanych ciepłych kaw, herbat, które nie gwarantują orzeźwienia oraz CSD, które nie oferują kofeiny czy tauryny. Taki specyficzny mix zaspokajanych potrzeb plasuje napoje energetyczne w bardzo specjalnym obszarze rynkowym - tłumaczy Przemysław Maciejewski, Client Specialist w Nielsenie.

Transakcje w małym formacie stanowią ponad 70 proc. wartości sprzedaży dla tego segmentu, a stacje benzynowe są drugim najważniejszym kanałem sprzedaży (16,9 proc. wartości sprzedaży). Producenci „energetyków” są więc grupą, dla której ograniczenie handlu w niedziele stanowi szansę na jeszcze większy rozwój.

Na drodze do zostania liderem w FMCG przed energy/sport drinkami stoją kategorie o dobrze ugruntowanej pozycji na rynku, takie jak: tabliczki czekoladowe, jedzenie dla zwierząt czy praliny. - Z jednej strony dystans dzielący “energetyki” od topowych kategorii jest wciąż duży, jednak aktualni liderzy rosną zdecydowanie wolniej niż energy/sport drinki.  Specyficzny mix potrzeb, które zaspokaja puszka słodkiego napoju o bardzo charakterystycznym smaku sprawia, że kategoria ta ma bardzo dobre podstawy do organicznego wzrostu - dodaje Przemysław Maciejewski.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 9

  • 5
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMAWH Market Spółdzielnie_Halfpage_czerwiec-lipiec 2020
do góry strony