REKLAMAKORAL - Baner Główny - Rożek Duo (15-28.04.2019)

(fot. ŁR, wiadomoscihandlowe.pl)

W 2018 r. w Polsce wyprodukowano 46,4 mln hektolitrów wód mineralnych i gazowanych niesłodzonych i niearomatyzowanych, czyli o ponad 18 proc. więcej niż rok wcześniej i produkcja ta stanowiła 61 proc. w całkowitej produkcji wód (wzrost udziału o 13 p. p. w stosunku do roku poprzedniego). Jednocześnie zwiększyła się produkcja wód z dodatkiem cukru i innych substancji słodzących lub smakowych o prawie 9 proc. do 36,7 mln hektolitrów – wynika z analizy ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas na podstawie danych GUS. 99 proc. polskiej produkcji wody kierowane jest na rynek krajowy.

REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień 2019)

Woda jest drugą największą kategorią tzw. dóbr szybko zbywalnych pod względem wartościowym. Tempo wzrostu jej sprzedaży jest szybsze niż napojów bezalkoholowych ogółem (całej kategorii). Poza niekwestionowaną wartością metaboliczną wody, kluczowym czynnikiem wzrostu, jest też trend zdrowego odżywiania charakteryzujący się kontrolą ilości cukru w żywności i napojach, skłaniający konsumentów do wyboru wody butelkowanej jako zdrowszej alternatywy wobec innych napoi bezalkoholowych.

22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody, ustanowiony przez ONZ. Ma on na celu uświadomienie wpływu prawidłowej gospodarki wodnej na kondycję gospodarczą i społeczną.

Według danych Nielsena, w 2018 r., wielkość rynku detalicznego wody butelkowanej w Polsce wyniosła 4,02 mld litrów (wzrost o 4,4 proc. r/r) i osiągnęła wartość 4,39 mld zł (wzrost o 2,6 proc. r/r). Biorąc pod uwagę sprzedaż wody w innych kanałach tj. HoReCa, cały krajowy rynek wód butelkowych szacowany jest na 4,7 mld litrów (wzrost o 3,6 proc. r/r). to oznacza, że sprzedaż detaliczna ma aż 84,6 proc. udziału w całym rynku wody butelkowanej w Polsce.

– Woda niegazowana stanowi niemal połowę wartości sprzedaży detalicznej wody butelkowanej i jednocześnie odpowiada za 54 proc. jej całkowitego wolumenu. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat zarówno wartość, jak i wolumen sprzedaży wody niegazowanej stabilnie rosły w tempie podobnym do wzrostu całego segmentu wody butelkowanej. Drugą co do wielkości kategorią jest woda gazowana, która stanowi 30 proc. wartości sprzedaży detalicznej, a trzecią są wody smakowe – mówi Karolina Załuska, ekspert ds. Analiz Sektorowych i Rynków Rolnych w banku BGŻ BNP Paribas. 

To co charakteryzuje ten sektor, to silna zależność popytu od warunków pogodowych i związana z tym sezonowość produkcji, która jest wyższa w miesiącach wiosenno-letnich. Dlatego też długie i gorące lato w 2018 r. oraz rosnący dochód gospodarstw domowych miały pozytywny wpływ na rynek wody w Polsce. Średnia cena jednostkowa rynku detalicznego wody wyniosła 1,09 zł/litr, co oznacza ponad 1 proc. wzrost r/r. Konsumpcja wody butelkowanej była o 3,3 proc. wyższa niż w roku poprzednim oraz o 13,5 proc. wyższa od średniej pięcioletniej i wyniosła 105,2 litra/osobę. Nadal jednak poziom konsumpcji wody butelkowej w Polsce jest niższy niż w krajach Europy Zachodniej UE.

Sprzyjające uwarunkowania przełożyły się na dalszy wzrost wolumenu produkcji wody butelkowanej w kraju. Wg danych GUS, w zeszłym roku wyprodukowano 46,4 mln hektolitrów wód mineralnych i gazowanych niesłodzonych i niearomatyzowanych, czyli o ponad 18 proc. więcej niż rok wcześniej i produkcja ta stanowiła 61 proc. w całkowitej produkcji wód (wzrost udziału o 13 p. p. w stosunku do roku poprzedniego). Jednocześnie zwiększyła się produkcja wód z dodatkiem cukru i innych substancji słodzących lub smakowych o prawie 9 proc. do 36,7 mln hektolitrów. Analizując dane handlowe należy stwierdzić, że prawie cała (99 proc.) polska produkcja wody kierowana jest na rynek krajowy.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Sylwana 1 miesiąc temu

    To dobra wiadomość. Ja jestem również w tej grupie co piję niegazowaną cisowiankę. Nie pamiętam kiedy jakikolwiek gazowany napój piłam. One mają dużo cukru i źle na zdrowie wpływają

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony