REKLAMAMLEKOVITA - Święta Śmietanka - Baner Główny (14-19.12.2019)
Polaków niepokoi szybki wzrost cen m.in. warzyw i owoców

Polaków niepokoi szybki wzrost cen m.in. warzyw i owoców (fot. Pixabay CC0)

Niemal wszyscy polscy konsumenci dostrzegają wzrost cen żywości. Większość ocenia, że jest on „zdecydowany”, a dla wielu osób jest już „dotkliwy” – to wyniki badania przeprowadzonego we wrześniu br. przez firmę Inquiry Market Research.

REKLAMA

Prawie wszyscy respondenci uważają, że ceny produktów spożywczych wzrosły, a blisko 2/3 mówi, że wzrosły zdecydowanie. Taka opinia jest szczególnie częsta wśród kobiet (69 proc.) i osób w wieku 55+ (71 proc.), a także wśród osób w trudnej sytuacji finansowej (74 proc.).

Zdecydowany wzrost cen najrzadziej był wskazywany przez studentów (34 proc.) oraz respondentów z regionu wschodniego, ale i tu połowa badanych dostrzegła to zjawisko (50 proc.).

Najbardziej widoczny dla polskich konsumentów jest wzrost cen warzyw i przetworów warzywnych, mięsa i wędlin, a także owoców oraz przetworów i soków owocowych. Polacy dostrzegają także wzrost cen pieczywa, nabiału i ryb. Zatem, w odczuciu respondentów, szybko drożeją przede wszystkim podstawowe produkty spożywcze.

Drożyzna na rynku warzywno-owocowym  częściowo spowodowana byłą długotrwałą suszą, jaką obserwowaliśmy w tym sezonie. Druga ważna przyczyna to wzrost kosztów płac pracowników sezonowych, zatrudnianych do zbioru płodów rolnych.

Wzrost cen jest widoczny dla Polaków także w odniesieniu do innych produktów i usług, choć w nieco mniejszym stopniu niż w przypadku produktów spożywczych.

Zdecydowany wzrost cen jest szczególnie często wskazywany wśród kobiet (45 proc.) i osób w wieku 55+ (46 proc.), a także wśród osób w trudnej sytuacji finansowej (54 proc.). Z kolei stosunkowo najrzadziej dostrzegli go studenci (23 proc.) oraz respondenci z regionu centralnego (30 proc.).

Wśród osób, które dostrzegły wzrost cen, niemal połowa uważa, że jest on dość dotkliwy lub bardzo dotkliwy (łącznie 47 proc.). Taką opinię najczęściej deklarują osoby o trudnej sytuacji finansowej (łącznie 75 proc.).

– Polacy dostrzegają wzrost cen podstawowych artykułów, szczególnie w najuboższych rodzinach, obawiają się też dalszego wzrostu cen w przyszłości. Doskonale rozumieją, że oznacza to spadek siły nabywczej, nawet jeśli nominalnie płace wzrosną. Dotyczy to przede wszystkim emerytów, ale też rodzin wielodzietnych – wyjaśnia Agnieszka Górnicka, prezes zarządu firmy badawczej Inquiry Market Research.

Nastroje polskich konsumentów mogą się szybko pogarszać w miarę słabnięcia koniunktury gospodarczej. Wzrost gospodarczy w Europie jest wyraźnie spowalnia, a w Niemczech – czyli u naszego największego partnera gospodarczego – można już mówić o technicznej recesji. Większość Polaków raczej nie zdaje sobie sprawy, że także polska gospodarka musi prędzej czy później zwolnić bieg.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony