REKLAMANaturio - baner główny - lipiec 2019

BRANŻA PO GODZINACH

 

8 lipca 2019, 16:49

(fot. pixabay.com)

Wrocławska firma Wratislavia Biodiesel właśnie zwiększyła produkcję unikalnego paliwa UCOME do 10 tysięcy ton miesięcznie. Ten praktycznie bezemisyjny, przyjazny środowisku olej napędzający silniki diesla jest produkowany z odpadów z rzeźni i przepracowanych olejów. Polska firma jako jedyna w kraju wyprodukowała już 75 tysięcy ton UCOME i sprzedaje je do 7 gigantów energetycznych w Europie.

REKLAMABIG InfoMonitor_belka w artykułach

Polska nie ma tak surowych wymogów w redukowaniu dwutlenku węgla w atmosferze jak państwa Europy Zachodniej. Dlatego nie ma tak dużej determinacji by wprowadzać UCOME w naszym kraju - twierdzi Grzegorz Ślak, prezes Wratislavia Biodiesel. Nie liczy on zbytnio na polski rynek, bo i tak wszystko co jest w stanie na razie wyprodukować, od razu kupują europejscy sąsiedzi. Co miesiąc z Polski wyjeżdża osiem pociągów z UCOME, które zagraniczne koncerny naftowe w swoich rafineriach dodają do normalnego, kopalnianego paliwa by znacznie ograniczyć emisję CO2. Można śmiało powiedzieć, że na polskim UCOME jeździ w tej chwili w Europie kilkaset tysięcy pojazdów - przyznaje prezes Wratislavii.

Dlaczego polskie rafinerie nie są zainteresowane kupnem UCOME? Adam Kasprzyk, rzecznik Grupy Lotos odpowiada - Nasi eksperci na bieżąco analizują wszystkie opcje jakie pojawiają się na rynku biopaliw. Stale monitorują również otoczenie prawne regulujące kwestie biokomponentowe nie tylko w kraju, ale i na świecie. Grupa Lotos twierdzi także, że UCOME nie jest biokomponentem drugiej generacji, a jedynie może po spełnieniu wymagań jakościowych, być liczone podwójnie energetycznie, z czego bezpośrednio wynika wysoka redukcja gazów cieplarnianych.

Oprócz wysokiej redukcji gazów cieplarnianych produkowany we Wrocławiu biodiesel ma jeszcze jeden bardzo ważny dla środowiska atut. Aby wyprodukować UCOME potrzebujemy odpadów czyli czegoś co i tak trzeba by zutylizować - mówi Ślak. Gdy pierwszy raz przywiozłem odpady kupione w mięsnych zakładach produkcyjnych wszyscy pukali się w głowę, że chcę z tego zrobić coś dobrego dla środowiska. Jednak udało się - mówi. W przypadku biopaliw pierwszej generacji powstających z rzepaku potrzebujemy surowca, który może posłużyć do spożycia. Nic się więc nie marnuje a wręcz przeciwnie - usuwamy ze środowiska zanieczyszczenia, które degradują otoczenie. Podobnego zdania jest profesor Krzysztof Biernat, Koordynator Polskiej Platformy Technologicznej Biopaliw i Biokomponentów. Zaletą UCOME jest to, że pochodzi z surowców odpadowych - mówi Biernat. Według certyfikatu REDCERT 2018-2019 UCOME redukuje aż 90,3 procent emisji dwutlenku do atmosfery czyli prawie całkowicie. Profesor uważa jednak, że obniżenie emisji jest względne. Bo to zależy ile CO2 emitowane jest podczas samego procesu produkcji biopaliwa.

Według badań przeprowadzonych przez Christopha Buchala z Uniwersytetu w Kolonii, opublikowanych przez Instytut Ifo w Monachium w drugiej połowie kwietnia - pojazdy elektryczne mają znacznie wyższą emisję CO2 niż samochody z silnikami diesla! Wynika to z ogromnej ilości energii wykorzystywanej do wydobywania i przetwarzania litu, kobaltu i manganu, kluczowych surowców potrzebnych do produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. - Gdy do tego dołożymy kolejny problem, który pojawi się za kilka lat a mianowicie utylizacja tych baterii no to mamy duży kłopot z zastosowaniem silników elektrycznych - dodaje Grzegorz Ślak.

Wratislavia Biodiesel zamierza w tym roku wytworzyć ok. 70 tys. ton UCOME, a po zakończeniu trwającego projektu inwestycyjnego – zdolności produkcyjne Wratislavii osiągną 150 tys. ton.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~pz 2 14 dni temu

    ~HK: Ale to nie jest tekst z 1 kwietnia? Nie. To art. sponsorowany p.Ślaka. A ciekawsze jest paliwo z odpadów medycznych - zablokowane przez fiskusa pare lat temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~HK 1 14 dni temu

    Ale to nie jest tekst z 1 kwietnia?

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony