REKLAMABIZERBA - Baner Główny (listopad)
W Polsce i regionie rozgrywa się ważna batalia wielkich sieci handlowych

W Polsce i regionie rozgrywa się ważna batalia wielkich sieci handlowych (fot. materiały prasowe)

Europa Środkowo-Wschodnia staje się ważnym miejscem wykluwania się innowacji, a tempo zmian stanowi rosnące wyzwanie zarówno dla detalistów, jak i dostawców. Kantar Retail pozbierał przykłady najważniejszych działań, podejmowanych w tym roku przez sieci handlowe w Polsce i regionie. Będą one przedmiotem dyskusji podczas szczytu handlu i e-commerce w Wiedniu.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II

Nietrudno o przykłady zmian w działalności sieci detalicznych, sygnalizujących ważne trendy w handlu detalicznym. Aldi rozszerzył w Polsce ofertę asortymentową o 49 proc. Tesco zwiększyło w Polsce, Czechach i na Słowacji asortyment produktów marki własnej, pochodzących od lokalnych dostawców. Koncern wprowadza program redukcji kosztów, aby zwiększyć zyskowność i poprawić wyniki sprzedaży like-for-like.

W zakresie omnichannel Lidl zarejestrował domenę w Polsce i potwierdził uruchomienie e-sklepu w Czechach. Auchan prowadzi w Polsce testy dostaw tego samego dnia w ramach usługi click&collect. Carrefour testuje z kolei płatności mobilne Scan&Go oraz wykorzystuje małe placówki jako punkty odbioru zamówień. Także w Polsce sieć wprowadziła program „ekonomii współpracy” pod nazwą SąSiatki. Natomiast Tesco rozszerza w ramach omnichannel usługi kas samoobsługowych.

Simon Johnstone z Kantar Retail, autor analizy, dostrzega w tych wszystkich przedsięwzięciach dwie odmienne filozofie rozwoju detalu. Pierwszą nazwali filozofią „Wydajności” („Efficiency”), drugą filozofią „Czynnika Ojej!” („Wow!” Factor), którą poręczniej będzie nazwać filozofią „Zaspokojenia”.

Filozofia Wydajności polega na poszukiwaniu odmiennych źródeł oszczędności i zwiększania zysków. Największa zmiana dotyczy nieruchomości. Detaliści nie osiągają już takich zysków, jak kiedyś, dzięki prostemu budowaniu nowych sklepów. Można stwierdzić, że kończy się era powierzchni handlowej, a zaczyna się era usług. W związku z powyższym coraz więcej sieci w regionie przenosi się do mniejszych sklepów i mniejszych formatów, jednocześnie próbując „wynaleźć na nowo” ofertę placówek wielkopowierzchniowych. Coraz częściej też rozwój sieci opiera się na formule franczyzy.

Filozofia Zaspokojenia każe detalistom dotrzymywać kroku procesom digitalizacji. Zbliża się czas, gdy klienci będą podejmowali decyzje zakupowe poza klasycznym środowiskiem „kanałowym”, płynnie poruszając się w środowisku omnichannel. Detaliści muszą zatem inwestować, aby spełnić nowe wymagania konsumentów, co oznacza wprowadzanie innowacji w niesłychanie szybkim tempie. Konieczne staje się budowanie nowych form lojalności, nowych narzędzi marketingowych czy nowych metod realizacji zamówień. Zarówno dla handlowców, jak i producentów, kluczowym wyzwaniem staje się zgłębienie wszystkich tych złożonych zależności w taki sposób, by w pełni zrozumieć klienta, nawiązać z nim kontakt i zaspokoić jego oczekiwania.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 12

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 3
    OBOJĘTNY
  • 6
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~zyga 1 21 dni temuocena: 0% 

    A dlaczego Polskie sieci sklepów nie rozpowszechnia się na zachodzie ?? tylko ciągle drenują nasz kraj

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony
"