REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 03.10.2019)
Market sieci Groszek w Dłutowie k/ Łodzi, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych

Market sieci Groszek w Dłutowie k/ Łodzi, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Konrad Kaszuba)

Struktura geograficzna polskiego społeczeństwa oraz relatywnie mała powierzchnia mieszkalna, przypadająca na osobę – te czynniki wymuszają większą częstotliwość zakupów, co z kolei wpływa na specyficzną strukturę sieci sklepów detalicznych w Polsce.

REKLAMA

Jak wynika z analizy opublikowanej przez Grupę Eurocash – na podstawie danych GUS, Eurostatu i Nielsena – struktura polskiego handlu wciąż znacząco odbiega od innych rynków Europy. Sklepy małego formatu, do 400 mkw, wciąż mają w Polsce 46 proc. udziałów w rynku, supermarkety o powierzchni 400-2500 mkw mają 44 proc. udziałów, a sklepy wielkopowierzchniowe, powyżej 2500 mkw, odpowiadają za 10 proc. sprzedaży detalicznej.

Tak znaczny udział małego formatu nie jest notowany w żadnym innym z 14 ujętych w zestawieniu krajów. Stosunkowo najbliżej pod tym względem plasują się Węgry, gdzie mały format odpowiada za 31 proc. sprzedaży detalicznej ogółem. W kolejnej Irlandii jest to już tylko 21 proc., a w krajach takich jak Portugalia, Austria, Francja, Dania, Belgia, Holandia czy Niemcy udział ten jest jednocyfrowy.

Zdaniem autorów analizy, sytuacja ta ma dwie przyczyny. Po pierwsze, w Polsce relatywnie wysoki odsetek populacji mieszka na wsi i w małych miasteczkach – jest to 60 proc. Siłą rzeczy w mniejszych miejscowościach sklepy o dużej powierzchni nie mają racji bytu. Drugi czynnik, to relatywnie mała powierzchnia mieszkalna, przypadająca na rodzinę. Ograniczone miejsce na przechowywanie żywności wymusza większą częstotliwość zakupów. Polacy są pod tym względem wyjątkowi – większość z nas robi zakupy spożywcze niemal codziennie.

Jeśli chodzi o podział rynku pomiędzy supermarkety i hipermarkety, sytuacja w poszczególnych krajach europejskich jest bardzo zróżnicowana. Supermarkety mają od 94 proc. udziałów (Holandia), przez ponad 80 proc. (Austria, Belgia, Norwegia), do 30 proc. (Francja).

Rynek francuski jest zdominowany przez hipermarkety, które generują 64 proc. sprzedaży detalicznej. Z wyjątkiem Czech (47 proc.), w żadnym innym kraju udział rynkowy placówek wielkopowierzchniowych nie przekracza 30 proc.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony